• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel15 feb 2021

Business Model Monday: recensie Business Model Shifts

Businessmodellen

Overleven, zeker in tijden als deze, is voor ondernemers en organisaties een enorme uitdaging. Het vraagt om een andere mindset, een andere kijk op bedrijfsvoering en aanpassing van verouderde bedrijfsmodellen. Een uitdaging die veel vraagt en nog veel meer kan opleveren

.

6 manieren van waardecreatie

Business Model Shifts is een boek wat 6 manieren beschrijft om een shift te maken naar het creëren van waarde voor klanten.

1. De serviceshift – van product naar dienst

2. De stakeholdershift – van aandeelhouder naar stakeholder

3. De digitale shift – van fysiek naar digitaal

4. De platformshift – van pijplijn naar platform

5. De exponentiële shift – van incrementeel naar exponentieel

6. De circulaire shift – van lineair naar circulair

Met deze shifts laten de schrijvers de tekortkomingen van het huidige economische systeem zien en vooral hoe je deze tekortkomingen kan tackelen.

Het boek is geschreven ten tijde van de Covid-19 crisis, een tijd waarin pijnlijk duidelijk is geworden dat veel businessmodellen niet meer voldoen. Afwachten kan niet meer, actie is noodzakelijk om nieuwe waarde te creëren voor je klanten.

Ieder hoofdstuk beschrijft kort de verschuiving van de waarde voor de klant. Dit wordt onderbouwd met verhalen van bedrijven die de shift hebben gemaakt. Heel fijn is het om te lezen dat er zowel grote casestudy’s (multinationals) in staan als middelgrote cases en korte casestudy’s. Hierdoor is het voor iedere bedrijf direct toepasbaar.

Bedrijven waarvan de verhalen in het boek staan zijn: BMW, Swapfiets, Nike, Github, Alphabet, LinkedIn, WeChat, Alibaba, The Times, Unilever, Tony’s Chocolonely, Starbuck en veel meer.

Aan de hand van het oude en het geshifte businessmodel worden de aanpassingen zichtbaar gemaakt. Per shift worden een aantal patronen uitgelegd met de voorbeelden erbij. Bij grote organisaties is ook de timeline die hiermee gepaard gaat opgetekend. Van groot naar klein betekent ook dat de verhalen korter zijn, echter zeker niet minder compleet.

Ieder hoofdstuk wordt afgerond met lessons learned en nog belangrijker in mijn ogen de gedurfde stappen, de strategische keuzes die nodig zijn om de shift volledig te kunnen maken. Het gaat hier om keuzes op hoog niveau, want uiteindelijk dient er draagvlak te zijn op alle niveaus. 

Boeiend inkijkje

Hoewel ieder hoofdstuk dezelfde opbouw en onderwerpen heeft, is het een boeiend boek. Een boek waarin de schrijvers je een inkijkje geven in veel bedrijven en hun businessmodellen en hoe zij een shift hebben gemaakt om mee te gaan met de tijd. Een tijd van waarde creëren, leveren en vastleggen.

Het boek sluit af met een aantal korte hoofdstukken over shifts leren begrijpen, maak je eigen shift, manage je portfolio, het zorgen voor het juiste ecosysteem en de groeicurve met daarin de stappen ontdekken, ontwerpen, groeien, tweaken, uitbreiden, onderhouden en afstoten, zorgen voor. Welke shift je ook maakt, stel jezelf altijd de vraag ‘waar de waarde hierna zit’. Volg de trends en speel in op wat voor jouw klanten belangrijk is.

Business Model Shifts
6 wegen naar nieuwe waardecreatie voor klanten

Hoe goed je de shift ook vormgeeft en uitvoert, het biedt natuurlijk nooit een garantie op succes. Voer een shift met beleid door en zorg ervoor dat je altijd de klant voor ogen houdt. Voor hen creëer je waarde.

Business Model Shifts zit boordevol inspiratie en tips om je uit te dagen. Helemaal achterin het boek staat dan ook de volgende vraag:

Welke shift ga jij maken?

Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Zij begeleidt bedrijven, ondernemers en professionals bij hun profilering on- en offline. Het is haar missie om jou succesvol te laten zijn op jouw manier, persoonlijk of zakelijk.

Bron: Managementboek.nl

Laatste update: 16 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Boekbespreking Business Model Monday Businessmodellen Patrick van der Pijl recensie

Verder lezen

22 feb 2021Businessmodellen
Business Model Monday: kijk het webinar Het onoverwinnelijke bedrijf terug
17 feb 2021Businessmodellen
Trends in Bussinesmodellen
8 feb 2021Businessmodellen
Klantsegmenten, wat zijn dat? - Business Model Monday
25 jan 2021Businessmodellen
Business Model Monday: Op jacht naar onoverwinnelijkheid
18 jan 2021Businessmodellen
Business Model Monday: van lineair naar circulair
11 jan 2021Businessmodellen
Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken businessmodellen

    The 10x Growth Machine (Engels)
    Managementboek van het Jaar
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing