• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel20 aug 2020

    Businessdesign in drie stappen

    Businessmodellen, Strategie

    In de ontwerpcyclus geef je je businessidee vorm en stel je het bij, zodat het de best mogelijke waardepropositie en het beste businessmodel wordt. Je eerste aanpassingen zijn gebaseerd op je intuïtie en je uitgangspunt (productidee, technologie, marktkansen enzovoort).

    De designcyclus bestaat uit drie stappen.

    Ideeënvorming

    In de eerste stap probeer je zoveel mogelijk alternatieve manieren te bedenken om je eerste ingeving of inzichten die je hebt opgedaan met het testen aan te wenden om je idee om te vormen tot een sterke business. Je moet niet al te veel van je eerste ideeën gaan houden.

    Businessprototype

    In de tweede stap breng je het aantal alternatieven dat je hebt bedacht terug met behulp van businessprototypes. Je kunt beginnen met ruwe prototypes zoals servetschetsen. Vervolgens kun je met behulp van het Waarde Propositie Canvas en het Business Model Canvas je ideeën duidelijk en tastbaar maken. In het boek Businessideeën testen gebruiken we deze twee hulpmiddelen om ideeën op te delen in kleinere testbare delen. Je zult continu je businessprototypes blijven verbeteren aan de hand van inzichten die je opdoet tijdens telkens nieuwe testrondes.

    Beoordelen

    Businessideeën testen
    Het is nu tijd om niet langer op aannames te vertrouwen, maar je ideeën grondig te testen en bewijs te leveren.

    In deze laatste stap van de ontwerpcyclus beoordeel je het ontwerp van je businessprototypes. Je stelt vragen als: Is dit de beste manier om de taken, pijnpunten en voordelen van je klanten aan te pakken? Is dit de beste manier om geld te verdienen met je idee? Of: Hebben we alles gedaan om mee te nemen wat we tijdens onze tests hebben geleerd? Wanneer je tevreden bent met het ontwerp van je businessprototypes ga je deze in de praktijk testen of ga je nog meer tests uitvoeren in het kader van opeenvolgende bijstelrondes.

    Bron: Businessideeën testen

    Door: David J. Bland

    Laatste update: 20 aug 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Businessinnovatie Businessmodellen David Bland Strategie

    Verder lezen

    20 jan 2021Organisatie
    De missie van de organisatie: wat is dat?
    18 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: van lineair naar circulair
    13 jan 2021Strategie
    Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    12 jan 2021Strategie
    Creatie van vele stakeholders
    11 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel
    6 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Sustainable Value-based Management: Waarderealisatie zit niet in de strategie maar in de executie!

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken businessmodellen

    The 10x Growth Machine (Engels)
    Managementboek van het Jaar
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing