• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel14 apr 2020

    Businessmodellen gebruiken om teamwork te versterken

    Businessmodellen, Strategie

    Businessmodellen zijn essentieel voor de organisatiestrategie: ze kunnen het verschil maken tussen succes en mislukking. Er zijn vele boeken, artikelen, video’s en cursussen beschikbaar om meer te leren over business modeling oftewel het maken van businessmodellen.

    Van oudsher focust business modeling op strategie: hoe creëer en lever je de best mogelijke benefits voor klanten. Benefits aan klanten bieden, is immers het belangrijkste doel van een onderneming. Dus is het essentieel dat werknemers dat doel begrijpen — evenals het cruciale belang van klanten. Want uiteindelijk betalen klanten immers alle rekeningen, inclusief salarissen!

    Maar business modeling kan organisaties ook op een andere, minstens zo belangrijke manier helpen: het versterken van het interne teamwork door mensen te laten zien waarom hun werk belangrijk is.

    Voorkant en achterkant van het huis

    Bekijk als voorbeeld eens hoe Steve Browns restaurant Modello opereert. Zoals de meeste restaurants kan Modello worden onderverdeeld in twee delen: het eetgedeelte (de ‘voorkant van het huis’) en de keuken/spoelkeuken (de ‘achterkant van het huis’). Het eetgedeelte is als de rechterkant van het canvas: het op de klantgerichte of customer-facingdeel. Het keuken/spoelkeukengedeelte is als de linkerkant van het canvas: de interne operations die klanten niet zien.

    Bedenk dat bij Modello, zoals in de meeste organisaties, de meerderheid van de medewerkers niet direct met gasten (externe klanten) te maken heeft. Ze hebben vooral met hun collega’s te maken (interne klanten).

    Teamworktabel

    De taken die elke restaurantmedewerker uitvoert zijn duidelijk: de afwasser zorgt voor het afwassen en aanvullen van eet- en keukengerei, de bediening neemt bestellingen op en serveert de maaltijden aan gasten et cetera. Wat voor de
    werknemers echter belangrijk is om te begrijpen, is hoe hun acties klanten beïnvloeden.

    Business Modellen voor teams
    Hoe een organisatie écht werkt en hoe jij en jouw team daarin passen

    Het effect van een werknemer op klanten kan worden weergegeven met een ‘teamworktabel’. De tabel toont voor ieder persoon zijn rol, de uitgevoerde taken en de positieve of negatieve consequenties van de taakuitvoering. De teamworktabel
    laat iedereen duidelijk zien waarom hun werk belangrijk is.

    Bron: Business Modellen voor teams

    Door: Tim Clark, Bruce Hazen 

    Laatste update: 14 apr 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Businessmodellen Teammanagement teamontwikkeling

    Verder lezen

    20 jan 2021Organisatie
    De missie van de organisatie: wat is dat?
    18 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: van lineair naar circulair
    13 jan 2021Strategie
    Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    12 jan 2021Strategie
    Creatie van vele stakeholders
    11 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel
    6 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Sustainable Value-based Management: Waarderealisatie zit niet in de strategie maar in de executie!

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken businessmodellen

    The 10x Growth Machine (Engels)
    Managementboek van het Jaar
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing