• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel8 jan 2021

    Competenties van aanmoedigende leidinggevenden

    Leiderschap

    Laten wij eens nader ingaan op hoe aanmoediging eruitziet vanuit het perspectief van een leidinggevende en hoe hij de bronnen voor intrinsieke motivatie kan inzetten om de persoon of het team op weg te helpen naar het gezamenlijke doel.

    Daarbij zijn de volgende competenties van een aanmoedigende leidinggevende van belang:

    • een positieve en waarderende grondhouding;
    • moed om kwetsbaar te zijn;
    • resultaatgerichtheid;
    • luisteren;
    • begripvol.

    Een positieve en waarderende grondhouding

    Een aanmoedigende leidinggevende heeft een positieve en waarderende
    grondhouding. Ik heb dat eerder de groene bril genoemd. Hij beschouwt ieder individu als uniek en hij gelooft dat iedereen een set kwaliteiten bezit die onder de juiste omstandigheden tot bloei kunnen komen. Hij straalt als hij over zijn medewerkers spreekt. Hij is in staat hun kwaliteiten te benoemen en geniet mee met behaalde successen.

    Uitdagingen worden gezien als doelen die kunnen worden behaald, mits iedereen zijn talenten gebruikt. Een aanmoedigende leider heeft respect voor iedereen met wie en voor wie hij werkt.

    Moed om kwetsbaar te zijn

    Is leidinggeven vooroplopen en aangeven wat moet of is het juist dienend
    zijn en de ander faciliteren en stimuleren in zijn ontwikkeling? Behoor je als leidinggevende alle antwoorden te weten of mag je ook aangeven als je iets niet weet en hulp kunt gebruiken?

    Leestip

    Niets meer missen?

    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    Als de vraag wordt gesteld hoe de ander naar de toekomst kijkt of welke progressie de ander maakt, weet je niet van tevoren welke respons je krijgt. Een open houding kan verrassende situaties opleveren.

    Het vraagt moed als leidinggevende de drang los te laten om controle te houden. De verbinding met de ander aangaan zonder te weten wat de uitkomst zal zijn, kan je als leidinggevende kwetsbaar maken. Een aanmoedigende leider gaat ervan uit dat er in het samenspel mooie inzichten en acties ontstaan.

    Resultaatgerichtheid

    De aanmoedigende leidinggevende is zeker ook resultaatgericht en stelt daarbij heldere doelen. Hij hanteert de richtlijnen van outputsturing: hij focust op de ambities van de organisatie, hij kan helder aangeven waarom het belangrijk is deze ambities te realiseren en welke kaders de organisatie en haar medewerkers dienen te respecteren.

    Vervolgens geeft de leider de medewerker de vrijheid zelf met de beste oplossingen te komen. De leider focust op progressie en groei en stimuleert de ander steeds verder te gaan op weg naar het gewenste doel.

    Een aanmoedigende leider gaat ervan uit dat er in het samenspel mooie inzichten en acties ontstaan.

    Luisteren

    Een belangrijke competentie van de aanmoedigende leidinggevende is luisteren naar de ander; naar wat deze zegt, bedoelt, voelt, aanneemt en droomt. Dat kan hij doen door nieuwsgierig te zijn naar zijn beweegredenen en hem waarderende en onderzoekende vragen te stellen. De leider is in staat hier de ruimte voor te creëren in de drukke agenda’s van zijn medewerkers, zowel letterlijk – in tijd – als mentaal – in de hoofden van mensen. Een aanmoedigende leider begrijpt het belang van zijn voorbeeldgedrag. Hij staat open voor de aanmoedigingen van anderen om het beste uit zichzelf te halen.

    Aanmoediging
    Meer info en bestellen in onze Businezz-shop

    Begripvol

    Als laatste volgt een van de belangrijkste kenmerken van de aanmoedigende leidinggevende: hij is in staat waar te nemen zonder
    te oordelen. Hij toont begrip voor de ander, omdat hij de ander als uniek persoon in een unieke situatie ziet. Begrip hebben is niet hetzelfde als alles maar goed vinden. Juist door begrip te hebben ben je in staat de authentieke ander te zien. Als je vol oordelen zit over de ander dan wordt aanmoediging een trucje. Oordelen sluiten het luis teren af. Je luistert dan niet meer, maar je neigt ernaar bevestiging te zoeken die je bestaande oordeel overeind houdt.

    Een voorbeeld

    Ik had een vrij uitgebreid gesprek met de directeur van een middelgrote onderneming. Ook zijn hr-directeur sloot hierbij aan. Oorspronkelijk ging het over de vraag hoe het leiderschap te versterken was binnen zijn organisatie. Ik vertelde enthousiast over aanmoediging en de kracht van positief leiderschap. Hij vertelde mij over diverse situaties waarin hij vond dat zijn leidinggevenden tekortschoten. Ondanks mijn pogingen wat waardering te ontdekken (zij deden wel iets goeds, toch?) bleef de teneur negatief en veroordelend. Aan het eind van het gesprek toetste hij bij mij of ik hem kon helpen. Ik heb toen eerlijk mijn gevoel gedeeld en hem verteld dat ik betwijfelde of hij de waarderende basishouding had die past bij aanmoediging en leiderschap. Dat is iets waar ik in geloof en dat ik als uitgangspunt wil blijven hanteren. Aanmoediging is een bewuste keuze en daar past oordelen niet bij. Wij hebben elkaar bedankt voor een fijn en openhartig gesprek en hij zou verder nadenken over de inzichten die hij had verkregen.

    Bron: Aanmoediging

    Door: Marcel de Wit

    Laatste update: 08 jan 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    aanmoediging Leiderschap leiderschapsstijlen leidinggeven Marcel de Wit

    Verder lezen

    18 jan 2021Leiderschap
    De kurkentrekker: zo gebruik je hem als leider
    14 jan 2021Leiderschap
    Leiders zijn onmisbaar
    8 jan 2021Leiderschap
    Een derde van werkend Nederland is trots op manager
    7 jan 2021Leiderschap
    Recensie Iedereen risicoleider - 'Praktisch, laagdrempelig en vooral logisch'
    6 jan 2021Leiderschap
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...
    4 jan 2021Leiderschap
    Best gelezen berichten van december 2020

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs leiderschap

    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
    Onder de grootste boom groeit niets13 dec 2020
    Leiderschap en kunstmatige intelligentie3 dec 2020
    De verzuchting van een manager: over hoe trends over elkaar heen rollen1 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken leiderschap

    Aanmoediging
    Netwerkleiderschap kaartenset
    Topteams - samen bergen verzetten
    De-kracht-van-organisch-leiderschapDe kracht van organisch leiderschap
    Zwitsers-ZakmesHet Zwitsers zakmes van de leider
    Pitch en Win
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing