• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel8 feb 2017

    Corporate accelerators: bruggen bouwen tussen gevestigde orde en start-ups

    Kwaliteitsmanagement

    Start-ups zijn een belangrijke bron van innovatiekracht. Ze vertalen als eerste nieuwe technologie naar producten en diensten. Gevestigde bedrijven zien in overname van of samenwerking met start-ups dé strategische mogelijkheid om zelf snel te innoveren. Maar de grote verschillen tussen een gevestigd bedrijf en een start-up maken die samenwerking nog niet zo eenvoudig. 

    Voor gevestigde bedrijven is open innovatie aantrekkelijk als ze de benodigde kennis en energie voor de innovatie zelf slechts beperkt in huis hebben. Met begerige ogen wordt naar start-ups gekeken die deze kennis (en het elan en ondernemerschap) wél hebben.

    De corporate accelerator

    De samenwerking tussen de onderneming en de start-up krijgt dan vaak vorm als corporate accelerator – een bedrijfsversneller – vanuit het idee dat de kennis en expertise van de start-up worden geïncorporeerd in de eigen organisatie.

    Hoe kun je deze programma’s het best opzetten en organiseren? Thomas Kohler (Hawaii Pacific University) onderzocht het en ontwikkelde een eerste model.

    Samenwerkingsvormen

    Bij een bedrijfsversneller is sprake van een ‘open’ inschrijving door start-ups. De focus ligt op het vormen van kleine teams van professionals, niet op de oprichter(s) van de start-ups. Start-ups worden gedurende een begrensde periode ondersteund. Het idee is dat er wordt samengewerkt met een reeks start-ups. Er zijn verschillende vormen van samenwerking mogelijk:

    • Ondersteuning van een pilotproject
      De onderneming verstrekt de middelen om de benodigde innovatieve diensten, producten of processen door de startup(s) te laten ontwikkelen.
    • De onderneming wordt klant van de start-up(s)
      Via het programma maakt de onderneming kennis met meerdere oplossingen, waarna zij premiumklant wordt van een of meer startups.
    • De onderneming wordt distributiepartner van de start-up(s)
      De onderneming biedt haar verkoop- en distributiekanalen aan, terwijl tegelijkertijd het assortiment of de portfolio van de onderneming wordt versterkt met innovatieve producten en diensten.
    • De onderneming investeert in de startup(s)
      Dat kan efficiënter, sneller en goedkoper zijn dan zelf het innovatieve wiel uitvinden. Geschikte samenwerkingspartners vind je ook sneller en effectiever via een corporate-acceleratorprogramma dan via de klassieke wegen.
    • De onderneming neemt startup(s) over
      En daarmee de benodigde nieuwe kennis, competenties en markten.

    Cultuurverschillen en zwakke plekken

    Uiteraard is het lastig om een gevestigde onderneming goed te laten samenwerken met jonge honden van buiten. De cultuurverschillen zijn vaak enorm, ook omdat start-ups veel vrijer omgaan met regels en protocollen.

    Vaak voelen start-ups zich geremd door de grote onderneming, zeker qua wendbaarheid en flexibiliteit.

    Soms vermoedt de een verborgen agenda’s bij de ander.

    Ook is er het gevaar dat de startup té beschermd opgroeit, zonder met de markttucht te worden geconfronteerd, waardoor er in een later stadium te weinig weerbaarheid is.

    En het kan ook zijn dat de start-up te nauwe banden met de onderneming ontwikkelt, waardoor die niet meer kan samenwerken met concurrenten van de startup.

    Denk goed na over de samenwerkingsvorm

    Wil je dit soort zwakke plekken, risico’s en ergernissen voorkomen, dan is het essentieel dat álle partijen duidelijk voordeel hebben bij de samenwerking.

    Om de bedrijfsversneller tot een succes te maken, dient men vooraf goed na te denken over het ontwerp van de samenwerkingsvorm, het proces, de mensen en de plaats.

    Bron: Business Horizons mei-juni 2016
    Auteur: Eduard Kerkman

     

    Laatste update: 08 feb 2017

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    gevestigde orde Innovatie Kwaliteit Kwaliteitsmanagement samenwerken samenwerkingsvormen start-ups

    Verder lezen

    22 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Churnonderzoek: zo doe je het
    21 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Een cultuur van continu verbeteren en de rol van het management
    20 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    De waardematrix: zo gebruik je hem
    18 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Van sturing op transacties naar koesteren van langetermijnrelaties
    15 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Projecten: de verschillende soorten en typen
    11 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    3 misverstanden die datakwaliteit vertroebelen

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing