• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel16 apr 2021

    De Abilene-paradox

    Organisatie

    Vrijwel iedereen heeft weleens sessies meegemaakt, waarbij niemand zei waar het op stond en iedereen onbewust overschakelde op de automatische piloot. In het managementdenken is hier zelfs een speciale term voor bedacht: de Abilene-paradox.

    In 1974 schreef managementexpert Jerry B. Harvey hier een artikel over. Het begint met een bezoek aan zijn schoonfamilie op een drukkend hete zomerdag. Iedereen zit gezamenlijk op de veranda van een huis ergens in Texas. De verveling dreigt toe te slaan, maar de schoonvader staat op en doet het voorstel om naar Abilene te rijden om daar uit eten te gaan. De meesten reageren positief. Een enkeling ziet op tegen de lange en hete rit – het stadje ligt 85 kilometer verderop – maar houdt zijn mond om de lieve vrede niet te verstoren. De rit is stoffig en duurt eindeloos. Het restaurant is rumoerig en tjokvol. Het eten blijkt bovendien van bedenkelijke kwaliteit. Als het gezelschap vier uur
    later weer naar huis terugkeert, is de sfeer om te snijden.

    Om de stemming te verbeteren, geeft iemand aan dat de tocht best de moeite waard was. De anderen zijn
    het daar niet mee eens. Diep in hun hart wilde eigenlijk niemand naar het stadje reizen. Zelfs degene die het
    idee opperde, geeft te kennen dat hij het voorstel alleen maar deed omdat hij dacht dat de anderen zich verveelden.
    Iedereen deed mee aan een trip die niemand wilde.

    Psychologische veiligheid
    Zo vorm je vrijmoedige teams

    Groepsconformisme

    De Abilene-paradox verwijst naar een verschijnsel dat in de sociale psychologie bekendstaat als groepsconformisme:
    in een groep passen we ons makkelijk aan de mening van de meerderheid aan. We zeggen niet openlijk wat we ervan vinden, maar doen mee en spelen toneel. Als de uitkomst tegenvalt, spreken wij de bedenkers er niet op aan, maar ondergaan lijdzaam en zwijgzaam de ontberingen. Pas wanneer de stemming in de groep omslaat, komen wij uit de kast en durven te zeggen wat we eigenlijk dachten.

    Hoewel de term toen nog niet bestond, zien we hier het oermechanisme van psychologische veiligheid terug. Mensen houden hun mond omdat ze zich om wat voor reden dan ook niet veilig voelen om tegen de heersende mening in te gaan.

    Bron: Psychologische veiligheid

    Door: Hans van der Loo, Joriene Beks

    Laatste update: 16 apr 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    kennis Kwaliteitsmanagement organisatiepsychologie Psychologische veiligheid

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing