• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel22 okt 2019

    De Business Balanced Scorecard

    Strategie

    De Business Balanced Scorecard (BBSC) is ontstaan door een synthese tussen een historische-kostenperspectief en een lange termijn competitieve-mogelijkhedenperspectief. In de BBSC worden financiële metingen aangevuld met indicatoren voor toekomstige prestaties.

    Het creëren van waarde voor huidige en toekomstige klanten staat centraal in dit model. De prestatie van de organisatie wordt vanuit vier perspectieven belicht:

    1. Financieel
    2. Klant
    3. Bedrijfsprocessen
    4. Leren & groei

    De kern van het model is het ‘in balans zijn’. In het model zijn doelen en indicatoren op twee manieren in balans:

    1. Balans tussen outputindicatoren en het aansturen op toekomstige prestaties.
    2. Balans tussen objectieve, meetbare indicatoren en meer subjectieve indicatoren.

    Wat kun je ermee in je organisatie?

    Vanuit het BBSC-model wordt benadrukt dat zowel financiële als niet-financiële prestatieindicatoren onderdeel moeten zijn van het managementinformatiesysteem voor medewerkers in alle lagen van de organisatie. Door het invullen van een balanced scorecard worden de missie en de strategie van de organisatie vertaald in tastbare doelen en indicatoren. Deze doelen en indicatoren vertegenwoordigen een balans tussen externe indicatoren voor aandeelhouders en klanten, en interne indicatoren voor belangrijke bedrijfsprocessen, innovatie, en leren en groeien.

    Business Balanced Scorecard

    Business Balanced Scorecard

    Hoe pas je de Business Balanced Scorecard toe?

    Het Procesmanagement Modellenboek
    Panklare voorbeelden voor de procesmanager

    De BBSC heeft de meeste impact wanneer deze gebruikt wordt om veranderingen in organisaties door te zetten. Hiervoor stelt het management doelen voor de lange termijn die, als ze gehaald worden, de organisatie kunnen transformeren. Om op het financiële vlak ambitieuze resultaten te kunnen boeken, zullen de doelen op het gebied van klanten, interne processen en leren & groei ook ambitieus moeten zijn. De gestelde doelen dienen als focus voor het verbeteren van de kwaliteit, doorlooptijd en het stroomlijnen van de interne processen. Door te verbeteren op alle vlakken worden alle aspecten meegenomen die van cruciaal belang zijn voor het behalen van succes voor de gehele organisatie. Door het hanteren van een gebalanceerde planning is de organisatie in staat om:

    • de gewenste langetermijnresultaten te kwantificeren;
    • de mechanismen te identificeren en middelen beschikbaar te stellen om die resultaten te bereiken;
    • op korte termijn milestones voor zowel financiële als niet-financiële indicatoren op de BBSC te definiëren.

    Bron: Het Procesmanagement Modellenboek

    Door: Renco Bakker, Willem Spronk, Rienke Labeur

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    business process management Kwaliteitsmanagement managementmodel Procesmanagement Strategie

    Verder lezen

    25 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Op jacht naar onoverwinnelijkheid
    20 jan 2021Organisatie
    De missie van de organisatie: wat is dat?
    18 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: van lineair naar circulair
    13 jan 2021Strategie
    Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    12 jan 2021Strategie
    Creatie van vele stakeholders
    11 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing