• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel26 jun 2020

De businesshypothese: definitie en de kenmerken

Businessmodellen

Het begrip hypothese is al heel oud. Het woord hypothese is afgeleid van het Griekse woord hupothesis, dat veronderstelling betekent. Sommigen vinden zelfs dat hypothese een gefundeerde inschatting betekent. Hypotheses zijn middelen om je aannames te bewijzen of te weerleggen.

Definitie businesshypothese

In dit artikel richten we ons uitsluitend op je businesshypothese, die we definiëren als:

  • een aanname waarop jouw waardepropositie, businessmodel of strategie is gebaseerd;
  • datgene wat je moet leren om te ontdekken of je businessidee kan werken.

Een goede businesshypothese formuleren

Wanneer je hypotheses voor je businessidee formuleert waarvan je uitgaat dat ze waar zijn, kun je je formulering het best beginnen met de woorden ‘We geloven dat …’.

‘We geloven dat ouders die geboren zijn in het millennialtijdperk hun kinderen zullen aanmelden voor educatieve wetenschappelijke projecten.’

Wees je ervan bewust dat wanneer je al je hypotheses formuleert volgens het principe ‘We geloven dat …’, je dan in de valkuil van een bevestigingsvooroordeel kunt trappen. Je bent continu bezig met bewijzen wat je al gelooft, in plaats van dat je probeert om dat te weerleggen. Om zo’n situatie te voorkomen, moet je een aantal hypotheses formuleren die tot doel hebben te proberen je aannames te weerleggen.

‘We geloven dat ouders van millennials hun kinderen niet zullen aanmelden voor educatieve wetenschappelijke projecten.’

Je kunt deze tegengestelde hypotheses ook tegelijkertijd testen. Dat is met name nuttig wanneer teamleden het niet eens kunnen worden over welke hypothese moet worden getest.

Kenmerken van een goede hypothese

Kenmerken van een goede hypothese

Een goed geformuleerde businesshypothese beschrijft een testbaar, nauwkeurig en discreet iets wat je wilt onderzoeken. Met dat in gedachten kunnen we verdergaan met het voorbeeld waarin we onze hypotheses over de aanmelding voor het wetenschappelijke project verfijnen en uitrollen.

Soorten hypotheses naar een concept van Larry Keeley, Doblin Group en IDEO.

Is de businesshypothese haalbaar, wenselijk en levensvatbaar?

Haalbaar: Kunnen we dit wel?

Businessideeën testen
Het is nu tijd om niet langer op aannames te vertrouwen, maar je ideeën grondig te testen en bewijs te leveren.

Er bestaat een risico dat de business de key resources, kernactiviteiten of key partners niet kan managen, opschalen of er geen toegang tot heeft (technologie, intellectueel eigendom, merk enzovoort).

Wenselijk: Willen we dit wel?

Er bestaat een risico dat de markt waar een business zich op richt te klein is, ofwel omdat er te weinig klanten zijn die interesse hebben in de waardepropositie, of dat het bedrijf de klanten in de doelgroep niet kan bereiken, werven of vasthouden.

Levensvatbaar: Moeten we dit wel doen?

Er bestaat een risico dat een business niet meer inkomsten dan kosten kan genereren (inkomstenstromen en kostenstructuur).

Door: Alex Osterwalder, David J. Bland

Bron: Businessideeën testen

Laatste update: 26 jun 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Alex Osterwalder Businessinnovatie Businessmodellen David Bland organisatieontwikkeling

Verder lezen

22 feb 2021Businessmodellen
Business Model Monday: kijk het webinar Het onoverwinnelijke bedrijf terug
17 feb 2021Businessmodellen
Trends in Bussinesmodellen
15 feb 2021Businessmodellen
Business Model Monday: recensie Business Model Shifts
8 feb 2021Businessmodellen
Klantsegmenten, wat zijn dat? - Business Model Monday
25 jan 2021Businessmodellen
Business Model Monday: Op jacht naar onoverwinnelijkheid
18 jan 2021Businessmodellen
Business Model Monday: van lineair naar circulair

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken businessmodellen

    The 10x Growth Machine (Engels)
    Managementboek van het Jaar
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing