• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel12 mrt 2019

    De compliance officer: wat doet die?

    Strategie

    De compliance officer is een functionaris die met name in financiële instellingen aangesteld is om toe te zien op naleving van wetten en regelgevingen (compliance). De functie is gericht op het monitoren van transacties, het waarborgen van de integriteit van de organisaties en heeft als doel het risico op onrechtmatig handelen te verkleinen. De compliance officer heeft zowel een controlerende rol als een adviesgevende rol (Compliance Instituut, 2002).

    Als de compliancefunctie niet op een juiste wijze wordt ingevuld en tekortschiet op de punten houding, middelen, organisatorische inbedding en deskundigheid, zal de compliance officer door de toezichthouder aangesproken worden en een waarschuwing krijgen. Als er sprake is van delicten, dan wordt direct aangifte gedaan (De Nederlandsche Bank, 2003). Hoewel de vraagstukken omtrent compliance met name in de Verenigde Staten al lange tijd bestaan, is het een actueel thema geworden na de grote beursschandalen van onder andere Enron en Ahold.

    Compliance officer verplicht

    Als gevolg hiervan verplicht de Regeling Organisatie en Beheersing (ROB) uit hoofde van de Wet toezicht kredietwezen financiële instellingen een compliance officer in dienst te nemen om de integriteit van de financiële instelling te waarborgen (Compliance Instituut, 2002).

    Risicoleiderschap
    Doelgericht omgaan met onzekerheden

    De compliance officer zorgt voor een betrouwbaarder beleid en geeft stakeholders een meer valide beeld van de prestaties van een organisatie. Voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is het van belang om op een betrouwbare wijze te kunnen zien of er voldoende en op een juiste wijze wordt geïnvesteerd in de maatschappij.

    Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen

    Door: Jan Jonker

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    duurzaamheid ethiek Integriteit Jan Jonker MVO Strategie

    Verder lezen

    25 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Op jacht naar onoverwinnelijkheid
    20 jan 2021Organisatie
    De missie van de organisatie: wat is dat?
    18 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: van lineair naar circulair
    13 jan 2021Strategie
    Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    12 jan 2021Strategie
    Creatie van vele stakeholders
    11 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing