• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel2 dec 2019

De cyclus van betekenisgeving

Organisatie

Transformatie begint vrijwel altijd met een onbewust gevoel dat er iets niet meer klopt. Je ervaart onbehagen of onvrede. De organisatie lijkt onveranderbaar, terwijl de hele binnen- en buitenwereld om verandering schreeuwt. Je voelt ‘aan je water’ dat het anders moet, maar je krijgt je ‘hoofd er nog niet goed omheen’.

Om transformatie op gang te brengen, is op alle plekken in de organisatie een dialoog nodig tussen medewerkers zodat je het onbestemde gevoel betekenis kunt geven. Om deze dialoog te starten, hoef je nog niet te weten waar je gevoel over gaat; de wens om er betekenis aan te geven is belangrijker.

Met de dialoog start een cyclus van betekenisgeving, de basis om door middel van zelfsturing in interactie te leren gaan met je omgeving, bijvoorbeeld door te sparren met een klant, collega, leidinggevende of coach.

In deze cyclus kun je vijf ‘leerstappen’ herkennen, die zich continu herhalen:

  • Stap 1 – voelen: een unheimisch gevoel over de situatie, omdat het voor jou niet meer klopt. Je voelt wel, maar je weet nog niet.
  • Stap 2 – snappen: betekenis geven aan je gevoel en verwoorden welke ontwikkeling aan de orde is en welke consequenties dat heeft: loslaten, afscheid nemen en nieuwe dingen omarmen.
  • Stap 3 – willen: verlangen vanuit intrinsieke motivatie om bij te dragen aan betekenisvolle doelen.
  • Stap 4 – kunnen: zicht op je eigen talenten en je kwetsbare punten die vragen om ontwikkeling.
  • Stap 5 – doen: daadwerkelijke stappen zetten om betekenis te creëren.
De gelukkige organisatie
Organisatieontwikkeling vanuit betekenis

In de dialoog met medewerkers vraag ik regelmatig wat ze voelen, wat dat betekent, wat ze zouden willen en wat ze daarin zelf kunnen doen. Deze cyclus herhaalt zich continu. Aan het begin van de organisatieontwikkeling vormen de gesprekken hierover het fundament van het leiderschapstraject van leidinggevenden.

Daarnaast zijn er grotere bijeenkomsten waarin medewerkers met elkaar betekenis geven. Naarmate de organisatieontwikkeling vordert en het bewustzijnsniveau toeneemt, worden deze gesprekken kleinschaliger in de teams gevoerd. Ook help ik medewerkers zich bewust te worden van waar ze vandaan komen en waarnaar ze op weg zijn in hun werk en in hun leven. Door vragen te stellen over de ‘ruilrelatie’ (wat zij komen halen & brengen in de organisatie) prikkel ik ze om na te denken over hun eigen pad.

Bron: De gelukkige organisatie

Door: Raymon Geurts

Laatste update: 24 feb 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Aan de slag betekenisgeving betekenisvol organiseren Organisatie organisatieontwikkeling Raymon Geurts zingeving

Verder lezen

30 jun 2022Organisatie
Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
29 jun 2022Organisatie
Jitske Kramer: Inclusiviteit zorgt voor betere besluiten
27 jun 2022Organisatie
De toxische werkomgeving
27 jun 2022Organisatie
Meetingpoint = weetingpoint
23 jun 2022Businessmodellen
Valideren voorkomt narcisme
21 jun 2022Organisatie
Een blik op het afgelegde leiderschapstraject binnen een atypische organisatie in transitie (longread)

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing