• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel6 apr 2018

    De definitie van waardecreatie

    Strategie

    Waarden kunnen verschillende vormen aannemen, net als waardecreatie. Het kunnen tastbare dingen zijn, zoals producten, maar ook ontastbare dingen zoals services. Het creëren van waarde moet gezien worden als een belangrijk doel van de organisatie. Bedrijven creëren waarden in de dagelijkse activiteiten door middel van investeringen in nieuwe technologieën, producten, het bewustzijn van de eigen marktpositie, productiefaciliteiten, trainingen en servicegerichtheid.

    De waarden die worden gecreëerd zijn waarden voor verschillende soorten stakeholders (Freeman et al. in Jonker & Marberg, 2007). Mouritsen (in Jonker & Marberg, 2007:15) stelt dat de definitie van waardecreatie ‘een effect is van de wisselwerking tussen menselijk, organisatie- en klantkapitaal’ […] ‘Het genereren van waarde gebeurt via de transformatie of verbeteringen van bedrijfsroutines en handelingen.’

    De definitie van waardecreatie: een effect van de wisselwerking tussen menselijk, organisatie- en klantkapitaal

    Het shareholderperspectief was lange tijd dominant in het bedrijfsleven. Dit houdt in dat aandeelhouders graag zien dat de organisatie goed presteert in de vorm van winst. Imm ers, door het vergroten van de winst krijgt de aandeelhouder meer dividend uitbetaald. In deze visie, met name geïllustreerd door Friedman (1970) en Rappaport (1986), neemt het begrip winst dan ook een centrale plaats in. Omdat aandeelhouders eigenaar zijn van de organisatie en slechts geld uitgekeerd willen zien, zullen andere doelen naar de achtergrond verdwijnen.

    MVO en waardecreatie

    Met de opkomst van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is het besef gekomen dat er meer waarden zijn die gecreëerd kunnen worden. Het concept van de drie P’s – zie People, Planet, Profit – houdt waardecreatie in op drie manieren. Winst (Profit) is niet langer de enige waarde om te creëren. Nu staan Planet en People ook bij de na te streven doelen (Lageweg in Sabel, 2008). Hoewel MVO in het begin enige vorm van investeringen vergt, zal ook de winst van een organisatie kunnen worden vergroot. MVO creëert naast de maatschappelijke doelen (waarden voor buiten de organisatie) ook winst (Ketelaar & Reinhoudt, 2006).

    Een degelijk maatschappelijk beleid kan zorgen voor waardecreatie op een breed scala van beleidspunten. Foster en Jonker (2008) stellen dat de waarde voor organisaties kan worden gecreëerd door het onderhouden van goede relaties met alle soorten stakeholders. Waarde kan worden gecreëerd vanuit vier gebieden: human, environmental, financial en social. Elk van deze waardegebieden zal bijdragen aan de waardecreatie van de organisatie door middel van samenwerkingsnetwerken (Adler & Kwon, 2002 in Foster & Jonker, 2008).

    Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen

    Door: Jan Jonker

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Circulair duurzaamheid Innovatie MVO Sociale transformatie Strategie

    Verder lezen

    20 jan 2021Organisatie
    De missie van de organisatie: wat is dat?
    18 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: van lineair naar circulair
    13 jan 2021Strategie
    Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    12 jan 2021Strategie
    Creatie van vele stakeholders
    11 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel
    6 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Sustainable Value-based Management: Waarderealisatie zit niet in de strategie maar in de executie!

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing