• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel20 feb 2017

    Klantgroepen: De losse en de vaste klant

    Strategie

    Bij consumentengoederen lijken vooral incidentele klanten, en niet de trouwe klanten, verantwoordelijk te zijn voor groeispurts van het marktaandeel.

    Markt

    Er is veel onderzoek gedaan naar hoe de paar gevestigde merken die erin slagen om hun marktaandeel bij verschillende klantgroepen consistent te laten groeien dat voor elkaar krijgen. Ze gaan bijvoorbeeld met hun prijzen omlaag om de concurrentie te ondermijnen, vergroten hun advertentie-inspanningen, breiden de distributie uit of verbeteren de productontwikkeling.

    Klantgroepen

    Marketingwetenschapper John G. Dawes kijkt in nieuw onderzoek naar wat er gebeurt terwijl succesvolle merken een sterke groeiperiode doormaken. Dawes lette op veranderingen in prestatie-indicatoren als marktpenetratie, aankoopfrequenties en de aantrekkingskracht op verschillende demografische klantgroepen tijdens een marktaandeelboom.

    Dawes’ analyse maakt duidelijk dat groeiperiodes worden aangejaagd doordat consumenten over de gehele linie een of twee keer per jaar het merkproduct gaan kopen, en niet doordat een groep hardcore klanten meer gaat kopen. In sterke groeiperiodes was de verhouding incidentele versus trouwe klant zelfs 8 staat tot 1. Natuurlijk: ook loyaliteit blijft belangrijk. Maar trouwe klantgroepen verleiden tot shoppen en tot meer uitgeven, leidt niet per se tot nieuwe groei van het marktaandeel.

    Kleine aankopen maken het verschil

    Hoewel Dawes ook een bescheiden stijging constateerde bij het aantal terugkerende gemiddelde en zware kopers, viel die in het niet bij het stijgende aantal incidentele kopers. Wat ook en vooral in het oog sprong, was de toename van het aantal kleine aankopen. Voor je marktaandeel kan een bredere penetratie van huishoudens dus wel eens belangrijker zijn dan klantentrouw.

    Bron: Journal of Consumer Behaviour

    Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

    Boekentips:

    • Marketing 4.0
    • Sterke merken, betere wereld
    • Strategische en operationele marketing

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Businessmodellen klantgerichtheid marketing Strategie

    Verder lezen

    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    19 jul 2022Strategie
    Strategie en organisatie-inrichting; 5 hoofdrichtingen
    13 jul 2022Strategie
    Onderhandelen: een dagelijkse bezigheid
    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig
    15 jun 2022Businessmodellen
    Een hipster, een hacker en een hustler
    10 mei 2022Strategie
    Strategie van het papier af

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Boeken strategie

    Handboek Recruitment & Employer Branding
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Start-up: van idee tot exit
    Regisseer de keten
    Handboek communicatiestrategie
    Financieel Memo 2020
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing