• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel18 sep 2014

    Thuiswerken: ‘De manager maakt het verschil’

    Organisatie

    Het succes van flexibel werken hangt grotendeels af van de vaardigheden en inzet van de manager. Hoe geef je leiding aan professionele organisaties waarin het nieuwe organiseren en samenwerken zijn intrede doet? 'Managen is helemaal niet zo ingewikkeld, kijk eens naar opvoeden.'

    Een filosofie die voor elk type organisatie net even anders is en als gevolg daarvan eng of heel ruim gedefinieerd wordt. Dat is hoe hoogleraar Organisatiekunde van de TU Eindhoven Mathieu Weggeman flexibel werken ziet. Of het wordt ingevuld door de mogelijkheid om thuis te werken, of het wordt meer als een integraal deel van het leven gezien, waarbij werk en privé in elkaar vloeien.

    Lekker thuiswerken

    Volgens hem is het juist de oudere generatie die flexibel werken ziet in de enge betekenis van ‘lekker thuiswerken’. ‘Terwijl de jongere generatie helemaal niet in hun eentje wil thuiszitten. Die mensen willen juist een Seats to meet zoals de Van Nelle Fabriek in Rotterdam of Stripe in Eindhoven. Zij willen dicht bij elkaar zitten, van elkaar leren en alle kennis delen en dat 24/7 doen.’

    Hoogopgeleid

    Ook al leidt het over het algemeen tot tevredenheid bij medewerkers is het aloude nieuwe werken niet toepasbaar bij alle organisaties, zegt Weggeman. ‘Je kunt grofweg zeggen stellen dat het van toepassing is op hoogopgeleiden. In veel kennisbedrijven is het de dagelijkse praktijk, terwijl in bedrijven waar veel mbo’ers flexibel geen stevige voet aan de grond krijgt.’

    Managers

    Het succes van flexibiliteit staat of valt natuurlijk wel met een adequate context en managers moeten daarvoor zorgen. Managen hoeft volgens Weggeman helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. ‘Kijk eens hoe dat gaat met het opvoeden. Vader en moeder hadden ook geen opleiding voor het managen van het gezin. Dat is gewoon iets wat je op basis van je algemene ervaring kunt en doet.’

    Leidinggevenden moeten respect hebben, goed met mensen kunnen omgaan en hen vertrouwen. ‘Als je weinig vertrouwen hebt in mensen dan gaat het niet lukken om flexwerk of thuiswerk in te voeren. Bij managers die de hele tijd de vinger aan de pols willen houden zal het geen succes worden.’

    Leidinggeven aan professionals
    Het verzilveren van creativiteit

    Vakkennis

    Verder moet een manager aan een aantal andere dingen voldoen:. ‘Je moet mensen de ruimte durven geven, goede afspraken maken over de output. Daarvoor hebben managers wel een zekere vakkennis voor nodig.’ Ook moeten managers fungeren als hitteschild voor de bureaucratie van buiten, en waar werknemers onnodig mee worden belast.

    Heel belangrijk is dat je als manager mensenkennis hebt. Elk van de typen werknemers heeft andere aansturing nodig. ‘Als manager moet je het verschil maken. Maar Nederlanders doen dat niet. Wij zijn kampioen in gelijke monniken, gelijke kappen en one size fits all. Daarom wordt iedereen op dezelfde manier aangestuurd. Wij moeten dat leren.’

    Bron: Manon Beuzenberg, Over Het Nieuwe Werken.

    Laatste update: 13 mar 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Interview leidinggeven Mathieu Weggeman ontmanagen zelforganisatie zelfsturing

    Verder lezen

    14 jan 2021Organisatie
    Teamsucces: wat is dat eigenlijk?
    13 jan 2021Organisatie
    Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    12 jan 2021Organisatie
    Werken aan emotionele integriteit: Workshop Filminspiratie
    11 jan 2021Organisatie
    "Een organisatie moet bloeien en bruisen"
    30 dec 2020Organisatie
    Organisatorische cholesterol
    28 dec 2020Organisatie
    Check-in: zo doe je het goed

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs organisatie

    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
    Wat een slak ons kan leren over snelheid17 dec 2020
    Ver-Dragen: het jaar in 12 columns van Danielle Braun16 dec 2020
    Hoezo groeien?10 dec 2020
    Breek je tent af23 nov 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken organisatie

    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
    Tribaal kantoorgedoe
    Bezonomics - Leren en winnen van Amazon
    Ondernemen met impact
    Teamtastisch - kaartenset
    Oogst van oplossingen
  • Recente reacties

    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
    • Rindert Slagter op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing