• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel29 okt 2021

    De menselijke organisatie: baanbrekend boek over menselijk organiseren

    Organisatie, Over ons

    We zijn allemaal mensen en toch is de manier waarop we werken en organiseren soms allesbehalve menselijk. Steeds vaker neigen we zelfs naar regelrechte ontmenselijking, zoals in de beruchte toeslagenaffaire. Hoe is dit mogelijk en wat kunnen we eraan doen? Organisatiepsycholoog Marjon Bohré laat in haar nieuwe boek De menselijke organisatie zien wat menselijkheid inhoudt, waarom het zo belangrijk is en hoe je er concreet vorm aan kunt geven. Het boek is een uitgave van Boom uitgevers Amsterdam.

    De mens in het gedrang

    In de afgelopen jaren is de roep om meer menselijkheid en minder ontmenselijking steeds groter geworden. Situaties waarin mensen in bureaucratische organisaties in het gedrang kwamen, zijn pijnlijk zichtbaar geworden. Het is een ontwikkeling die we overal zien, bij de overheid, in de zorg en in het bedrijfsleven. Vaak zien we de ontmenselijking vooral terug in de manier waarop klanten, cliënten of burgers worden benaderd. Maar hoe zit het met de organisaties zelf? Eén ding is zeker: medewerkers kunnen hun klanten niet menselijk benaderen als zij in hun organisatie zelf geen menselijkheid ervaren. Kortom, er moet meer aandacht zijn voor de menselijke maat, daar lijken we het allemaal over eens te zijn, maar de praktijk is weerbarstiger.

    Grip krijgen op menselijkheid

    De wil en de intentie om menselijk te zijn alleen, is niet genoeg, zo constateerde Bohré, die jarenlang onderzoek deed naar menselijkheid in organisaties. Hoewel we vaak precies weten waar het aan menselijkheid ontbreekt, weten we niet wat menselijkheid precies inhoudt en hoe we er in de praktijk vorm aan kunnen geven. Dat is ons grootste obstakel op weg naar de menselijke organisatie, aldus Bohré. We moeten allereerst begrijpen wat menselijkheid is en welke rol het speelt in organisaties. Pas daarna kunnen we er ruimte voor maken en het in de praktijk brengen. Dit boek is daarbij een onmisbare leidraad.

    De menselijke organisatie
    De menselijke organisatie
    Vorm geven aan verbinding, vertrouwen en voldoening

    Het boek

    In het eerste deel beschrijft Bohré de menselijke organisatie. Hoe ziet menselijk organiseren eruit en wat levert het ons op? Het tweede deel is gewijd aan de theoretische achtergrond van menselijkheid en ontmenselijking en hoe dat subtiel en impliciet dagelijks voorkomt in organisaties. Het helpt de lezer de elementen van menselijkheid te herkennen. Tot slot staan de begrippen verbinding, vertrouwen en voldoening centraal die onmisbaar zijn bij het in praktijk brengen van menselijkheid. Bohré maakt de begrippen concreet en laat zien hoe ze ons helpen om ruimte te maken voor menselijkheid in organisaties.

    Bron: Boom uitgevers Amsterdam

    Laatste update: 29 oct 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Organisatie persbericht

    Verder lezen

    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    1 aug 2022Over ons
    De beste artikelen van juli van Management Impact
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing