• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel5 okt 2003

    De planning & control-cyclus

    Kennistest, Kwaliteitsmanagement

    De planning & control-cyclus is het gestructureerde proces waarmee het management van de organisatie adequaat managementcontrol kan uitvoeren. Hierbij is planning de wijze waarop het management de toekomst wil beïnvloeden (met behulp van doelstellingen en actieplannen), en control de middelen die het management gebruikt om de uitvoering van de plannen te beheersen. De planning & control-cyclus bestaat uit meerdere stappen.

    In figuur 1 zijn de stappen voor planning en implementatie met doorgetrokken lijnen aangegeven en de stappen voor control met stippellijnen. In stap 1 wordt, op basis van een analyse van de externe en interne omgevingen van de organisatie, een duidelijk ondernemingsplan voor meerdere jaren opgesteld. Dit plan moet goed afgestemd zijn op de marktontwikkelingen. Het ondernemingsplan wordt in stap 2 omgezet in duidelijke doelstellingen en richtlijnen voor het komende jaar. Vervolgens worden in stap 3 deze doelstellingen vertaald in operationele plannen en budgetten, voor de gehele onderneming en voor de afzonderlijke afdelingen. Gedurende het boekjaar worden de bedrijfsactiviteiten uitgevoerd, zoals in stap 4 te zien is. Tot slot vindt in stap 5 de evaluatie van de uitgevoerde activiteiten plaats en volgen eventueel corrigerende acties. Deze evaluatie vindt meerdere malen per jaar plaats. Aan het einde van het jaar worden de evaluatieresultaten meegenomen bij het opstellen van nieuwe doelstellingen, richtlijnen en operationele budgetten. De uitvoering van de activiteiten kan gedurende het hele jaar worden bijgestuurd.

    Figuur 1. Schematische weergave van de planning & control-cyclus
    Figuur 1. Schematische weergave van de planning & control-cyclus

    Relatie met prestatiemanagement en het prestatiemanagementsysteem

    Leestip
    Niets meer missen?
    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    Snelle veranderingen in de markt en binnen de organisatie vereisen dat de organisatie haar strategie en bedrijfsprocessen voortdurend aanpast. Hierdoor moeten ook het prestatiemanagementsysteem, de kritieke succesfactoren, de prestatie-indicatoren en de balanced scorecard van de organisatie steeds worden aangepast. Dit aanpassingsproces vindt vaak één keer per jaar plaats, tijdens het strategische planningsproces, waardoor het een integraal onderdeel van de planning & control- cyclus van de organisatie is. Voortschrijdende prognoses (rolling forecasts) kunnen aanleiding geven tot het tussentijds doorvoeren van aanpassingen.

    Verwante begrippen

    Management planning- en controlcyclus, managementcontrol- en informatiesysteem, besturingscyclus, managementcontrol.

    Laatste update: 09 jun 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    kennis Kwaliteitsmanagement managementmodel Procesmanagement procesoptimalisatie

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing