• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel28 apr 2020

    De sleutel tot het échte succes van Robotic Process Automation ligt bij de medewerker

    Kwaliteitsmanagement, Procesmanagement

    Robotics Process Automation (RPA) kent de snelste groei in nieuwe technologie toepassingen (Gartner, juni 2019). RPA wordt ingezet om repeteerbare acties op basis van bedrijfsregels te automatiseren. Veel managers omarmen deze enterprise software als hét recept voor efficiënte processen. Terwijl deze procesautomatisering zeker bijdraagt, is de toegevoegde waarde pas maximaal als medewerkers centraal staan in zo’n procesoptimaliseringsslag.

    In de meeste procesautomatiseringsprojecten blijft er een deel van de werkzaamheden over dat niet geschikt is voor automatisering en dus ook in het vernieuwde proces een menselijke handeling blijft. Denk hierbij aan werkzaamheden die niet herhaalbaar genoeg zijn of waarvan de uitwerking zo complex is, dat het de investering niet waard is. Dit betekent dat in veel gevallen de ‘robot’ samen zal werken met medewerkers. Het is daarom essentieel om medewerkers vanaf het begin te betrekken bij het automatiseringsproces, zodat de samenwerking resulteert in de best mogelijke uitkomst.

    Waarom de beoogde efficiëntie vaak niet behaald wordt

    Sommige managers betrekken hun medewerkers niet vanaf het begin omdat zij het idee hebben dat de automatisering te specialistisch of complex is voor hun medewerkers. Echter, door medewerkers niet te betrekken is de kans groot dat er wantrouwen in de robot ontstaat. Dit gebrek aan vertrouwen zorgt ervoor dat medewerkers het juist functioneren van de robot overdadig controleren. Hierdoor wordt een deel van de beoogde efficiëntie winst niet gerealiseerd. Daarbij is het vaak moeilijker om achteraf uit te leggen hoe de nieuwe processen werken, dan wanneer mensen gaandeweg kunnen leren en mee kunnen groeien in de nieuwe aanpak. Door niet vanaf het begin te investeren in de ontwikkeling van de medewerkers kost opleiding achteraf uiteindelijk meer.

    Zo kan het dus ook

    Medewerkers die bij een verandering worden betrokken zijn gemotiveerder. Het brengt nieuwe kansen en daarmee (hernieuwde) verbinding met de organisatie. De kans dat zij de visie omarmen is groter doordat zij invloed uit kunnen oefenen op de toepassing ervan. Tegelijkertijd biedt het gelegenheid voor persoonlijke ontwikkeling; zij leren de ins en outs van de nieuwe technologie. Als je als manager gestructureerd met je uitvoerende mensen aan de slag gaat, ontwikkel je samen een afgewogen en praktisch proces. Je bepaalt gezamenlijk waar automatisering waarde toe voegt en welke werkzaamheden juist baat hebben bij een menselijke blik. Samen ontwerp je zo een sluitend, efficiënt proces dat ondersteund en gedragen wordt door de eigen medewerkers.

    Dat RPA zinvol kan zijn bewijst recent Gartner onderzoek wel, maar het volledige recept bestaat uit de technologie en een inclusieve aanpak met de bestaande organisatie. Wie wil nou niet een glimmend (deels) geautomatiseerd proces én enthousiaste medewerkers?

    Door: Leontine Douma

    Leontine Douma staat graag in de procesmatige klei. Als Senior Consultant bij SeederDeBoer analyseert zij voor klanten hoe hun processen verbeterd kunnen worden en wat daarvoor nodig is. Dit doet zij voor en het liefst ook sámen met de medewerkers die zo’n proces uitvoeren.

     

    Laatste update: 28 apr 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    automatisering Innovatie Kwaliteitsmanagement Procesmanagement Robotisering

    Verder lezen

    18 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Van sturing op transacties naar koesteren van langetermijnrelaties
    15 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Projecten: de verschillende soorten en typen
    11 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    3 misverstanden die datakwaliteit vertroebelen
    6 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Sustainable Value-based Management: Waarderealisatie zit niet in de strategie maar in de executie!
    15 dec 2020Procesmanagement
    Procesmanagement, wat is het?
    9 dec 2020Kwaliteitsmanagement
    Bewust van het onbewuste: naar betere IT-beslissingen met kennis van risicogedrag

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Recente reacties

    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
    • Rindert Slagter op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing