• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel6 sep 2018

De truc van de agile-filosofie: Gewoon beginnen!

Projectmanagement

Wehkamp zet vol in op agile werken en daarmee op agile organiseren. Chief Transformation and People Officer Miranda Berkhof is verantwoordelijk voor deze cultuurverandering. Zij loopt over van enthousiasme – behalve over één ding: het begrip ‘agile’. Haar advies: “Vergeet de term en ga het gewoon doen.”

Miranda Berkhof

De laatste jaren heeft Wehkamp, de retailreus uit Zwolle, een transformatie ondergaan. Van een postorderbedrijf met een dikke catalogus verandert het bedrijf in een digitale organisatie. Om dat voor elkaar te krijgen, ging de webwinkel agile werken. Berkhof, die spreker is op het congres Agile Organiseren, nuanceert meteen: “We hebben de filosofie omarmd, maar we gebruiken de term nagenoeg niet. Als je eerst moet definiëren wat je daarmee bedoelt, verlies je veel kostbare tijd met elkaar. We zijn onszelf aan het transformeren naar een digitale organisatie en daar hoort werken volgens bepaalde principes bij.”

Vooroplopen in de markt

Zij legt uit welke principes dat zijn: “Wij omarmen de klant. Wij zijn er voor de gezinnen in Nederland. Klanten hebben vandaag zoveel keuzes en wij willen relevant voor hen blijven. Dat heeft er echt voor gezorgd dat wij anders zijn gaan werken.”

Wehkamp wil transparant zijn in een snel veranderende wereld die vraagt om steeds meer flexibiliteit: open en oprecht naar elkaar en naar anderen toe, vertelt Berkhof. “Daarnaast denken we groot, we hebben visie, maar we beginnen klein. Dat is voor ons de kern van agile. Soms lijken dingen erg complex, maar je moet gewoon beginnen. Alles wat we doen, alle keuzes die we maken, doen we op basis van inzicht dat we zoveel mogelijk data-driven verkrijgen. En als de tijd nog niet rijp is, beginnen we er nog niet aan. Deze principes hebben we gedefinieerd om voorop te lopen in de markt.”

Het beste uit jezelf halen met Wehkamp

Met deze principes halen de medewerkers van Wehkamp het beste uit zichzelf:

  • Wees betrokken: voel je verantwoordelijk voor het geheel en draag jouw steentje bij.
  • Bundel krachten: door multidisciplinair samen te werken stijgen we boven onszelf uit.
  • Maak het verschil: je bepaalt wat je doet op basis van de impact die je wilt hebben.
  • Blijf groeien: als jij blijft leren help je het bedrijf groeien en is er weer meer te leren.
  • Maak plezier: wees trots, vier successen, geef complimenten en geniet van elke dag!

Zuilen doorbreken

Wehkamp wil niet alleen voorop lopen in de markt, maar ook het beste uit mensen halen. Zodat collega’s leren, over zichzelf, over en met anderen, en zich ontwikkelen terwijl ze voor Wehkamp aan de slag zijn (zie kader). “Dit zijn geen papieren principes, maar we leven ze elke dag. Vooral het bundelen van krachten betekent veel voor de organisatie en voor de collega’s”, zegt Berkhof. “Wij werkten hier sterk in silo’s zoals marketing, buying & sales, operations. Als je er vanuit gaat dat iedereen z’n steentje bijdraagt, zijn die zuilen niet meer belangrijk, maar praat je over de grenzen heen. Het kost tijd om met elkaar te veranderen. Elke dag dat we de krachten meer bundelen zorgt ervoor dat we meer kunnen realiseren voor onze klanten en dat maakt het werk ook veel leuker.”

Verschil maken

De principes die Wehkamp geformuleerd heeft, vertaalt de organisatie door in alles wat er gebeurt: strategische keuzes en implementatie, veranderingen in organisatiestructuur en team set-up, maar ook performancemanagement, promotiebeleid, talentontwikkeling, interne communicatie en noem maar op. Berkhof: “Grote keuzes voor verbetering maken we op managementniveau. Ook dappere keuzes, zoals het afschaffen van de verzendkosten – wat uiteraard veel financiële impact heeft. We stimuleren iedereen op de werkvloer om óók dappere keuzes te maken die het bedrijf en collega’s verder helpen, elke dag weer opnieuw. Zo heeft onze afdeling Customer Excellence bedacht dat er iets moet gebeuren met klanten die nét achter een kortingsactie vissen. Iedereen weet zelf het beste waar hij of zij het verschil in kan maken. Er is veel bevlogenheid en passie voor het bedrijf, en mensen zijn begaan met elkaar. Als je groot denkt, maar klein begint, kan er ook niet veel misgaan. En het is fijn als je impact kunt hebben in je werk. Dat maakt het veel leuker en je leert ook meer!”

 

Elke dag agile

De nieuwe manier van werken zorgt voor meer interactie met de klant, zegt Berkhof. “Daar dragen sociale media sterk aan bij. We innoveren in bezorgen, we verzenden gratis, we maken retouren en artikelklachten makkelijker en telefonisch contact met ons is effectiever. De klant merkt er dus veel van. Aan de andere kant: de klant verwacht dat ook. Dus die race lopen wij: als we iets gerealiseerd hebben voor de klant, kijken we alweer naar het volgende. Agile is nooit klaar, we zijn er elke dag mee bezig. Niet elke dag is even leuk als de vorige, maar we hebben een cultuur gecreëerd waarin je steeds mag leren. Dus van alles proberen we te leren. Dat is wel leuk en houd het ook licht en positief. Het is voor ons de basis om voorop te blijven lopen.”

Congres Agile organiseren
Sneller inspelen op verandering en nieuwe kansen

Op het congres Agile organiseren op 27 november 2018 vertelt Miranda Berkhof meer over de transformatie en de cultuur van Wehkamp. Waar ze agile werken, maar het niet zo noemen. Lees meer en meld je aan.

Door: Lydia Lijkendijk

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

agile project management Interview Procesmanagement procesoptimalisatie Projectmanagement

Verder lezen

8 feb 2021Projectmanagement
GROW-coaching voor scrummasters
12 nov 2020Kwaliteitsmanagement
Werken zonder plan werkt -soms- ook
16 sep 2020Projectmanagement
De Ketenregisseur: van agile projectaanpak naar het creëren van meerwaarde voor de keten
De korte termijn-belangen van leidinggevenden en projectleiders liggen uit elkaar:
13 aug 2020Projectmanagement
Projectmanagement is geen leiderschap
26 jun 2020Projectmanagement
Recensie Agile: een overzichtelijk naslagwerk
20 mei 2020Projectmanagement
Een projectmanager wat is dat eigenlijk?

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs projectmanagement

    Projectmanager, stuur op doordachte keuzes!25 mei 2018
    'De sjoemelruimte is weg bij projecten'24 mei 2018
    Kletspraat over Lean en Agile26 feb 2018
    Lean en Agile: de realiteit12 feb 2018
    Zo leuk en toch onjuist: de 4 fabels over Lean en Agile23 jan 2018
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken projectmanagement

    De_Perfecte_Kick_OffDe Perfecte Kick Off
    Organseren-in-en-met-netwerkenOrganiseren in en met netwerken
    Projecten en projectportfolio in control
    Program Canvas
    Versimpelen
    De project(ver)leider
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing