• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel18 feb 2019

    De verbonden organisatie en nieuwe businessmodellen

    Organisatie

    Een van de belangrijkste verschillen tussen een traditionele en een verbonden onderneming is de drijfveer, oftewel het ‘waarom’ van de organisatie. De verbonden ondernemer staat in verbinding met zijn omgeving en wil positieve waarde toevoegen. Om dit te bereiken zet hij nieuwe businessmodellen of nieuwe aansturingsmodellen in.

    Belangrijk om te onthouden is dat geld verdienen nog steeds van belang is om de verbonden organisatie financieel gezond te houden. Financiële winst is alleen niet langer de belangrijkste drijfveer, zoals dat bij een traditionele onderneming wel het geval is. Nieuwe businessmodellen kunnen dus worden ingezet om sociale of ecologische waarde te genereren en daarmee een positieve bijdrage aan de omgeving te leveren.

    Vernieuwend is niet persé verbindend

    Hier wordt het echter verwarrend: een organisatie met een vernieuwend businessmodel is namelijk niet per definitie een verbonden organisatie. Het is namelijk heel goed mogelijk een nieuw businessmodel toe te passen zonder dat je de overstap naar het verbonden wereldbeeld hebt gemaakt.

    Kijk maar eens naar Airbnb. Via dit platform kunnen mensen hun huis verhuren aan toeristen. Deze organisaties maken gebruik van een businessmodel uit de deeleconomie. Hoewel er een vernieuwend businessmodel wordt gebruikt, is het gedachtegoed nog hetzelfde als in de ‘oude economie’. De voornaamste drijfveer achter Airbnb is namelijk geld verdienen. Het lijkt alsof er verbinding wordt gecreëerd, maar eigenlijk is dat niet écht zo. Het is zelfs nog erger: menselijk contact wordt in het businessmodel van Airbnb gecommercialiseerd.

    Waar gastvrijheid vroeger bij het normale sociale verkeer hoorde, zorgt Airbnb ervoor dat het een product is geworden. Menselijk contact is een nieuwe manier geworden om geld te verdienen. En daarmee is deze vorm van ‘deeleconomie’ misschien nog wel schadelijker voor de onderlinge verbinding dan de oude, lineaire businessmodellen.

    Niet vernieuwend maar wel verbindend

    Leestip

    Tijd voor nieuwe zaken

    Op weg naar je hogere doel, een nieuw businessmodel en een verbonden organisatie

    Het kan dus heel goed zijn dat een organisatie wel een vernieuwend businessmodel hanteert, maar geen verbonden organisatie is. Ze zien zichzelf niet als onderdeel van een geheel dat groter is dan zijzelf en handelen niet vanuit een ‘wij-bewustzijn’ of een groter belang. Andersom kan het echter ook. Een organisatie kan een lineair businessmodel hanteren en toch vanuit verbinding met de omgeving meervoudige waarde creëren.

    Valid Express is een sociale koeriersdienst die gebruikmaakt van een traditioneel, lineair businessmodel. Dat wil zeggen: de klant heeft een vraag en Valid Express levert een dienst die qua snelheid en kwaliteit concurreert met andere partijen in de markt. Dit doen zij echter met koeriers die een fysieke beperking of chronische ziekte hebben. Op deze manier kunnen de mensen die anders werkloos geweest zouden zijn, toch aan werk komen. Het businessmodel is dus hetzelfde als dat van een commerciële koeriersdienst, maar de manier van waardecreatie is anders. Naast financiële waarde creëert Valid Express ook sociale waarde en is het, volgens de definitie die we in dit boek hanteren, een verbonden organisatie.

    Concluderend kunnen we zeggen dat nieuwe businessmodellen en verbonden organisaties niet altijd samen hoeven te gaan. Toch zien we in de praktijk dat veel verbonden organisaties nieuwe businessmodellen inzetten om de verbonden doelstelling in de organisatie te verankeren.


    Bron: Tijd voor nieuwe zaken
    Door: Judith Manshanden

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Businessmodellen Circulaire Economie Judith Manshanden MVO Organisatie Sociale transformatie

    Verder lezen

    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
    20 jul 2022Organisatie
    Benut het brein van je organisatie voor een groeimindset

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing