• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel2 jun 2022

De vier kernelementen van een procesontwerp

Kwaliteitsmanagement, Procesmanagement

Er zijn vier kernelementen nodig voor een goed procesontwerp. dat zijn: openheid, bescherming van core values, voortgang, en inhoud. De vier kernelementen zijn gebaseerd op de volgende redenering.

Geschatte leestijd: 3 minuten

Openheid

Procesmanagement betekent dat een initiatiefnemer niet eenzijdig besluiten neemt, maar een open houding aanneemt. Andere partijen worden in de gelegenheid gesteld de besluitvorming mede richting te geven en kunnen dus ook aangeven wat de voor hen interessante onderwerpen zijn die een plaats op de agenda horen te krijgen. Openheid heeft dus betrekking op zowel de vraag wie meedoet, als op de agenda voor de besluitvorming.

Bescherming van ‘core values ’

Openheid is voor partijen die worden uitgenodigd om in een proces te participeren niet altijd aantrekkelijk. Iedereen brengt zijn eigen belangen in en het risico voor iedere partij is dus dat zij in onvoldoende mate haar eigen belangen kan realiseren. Het gevolg kan zijn dat een of meer partijen aan het einde van het proces niet tevreden zijn met het resultaat, terwijl het tegelijkertijd moeilijk voor hen is om zich nog terug te trekken uit het proces. Een tweede categorie ontwerpprincipes komt dan ook voort uit de gedachte dat de partijen die zich committeren aan een proces – en dus risico’s nemen, misschien wel hun nek uitsteken – zich in het proces voldoende veilig moeten weten. Hoe? Zij moeten er zeker van kunnen zijn dat, ongeacht de uitkomsten van het proces, de eigen kernwaarden niet worden aangetast.

Voortgang

De eerste twee kernelementen bieden onvoldoende garantie voor een goed besluitvormingsproces. Wanneer er wordt besloten tot een open besluitvorming (kernelement 1) waarbij de kernwaarden van de partijen worden beschermd (kernelement 2), is er een gerede kans dat er weliswaar overleg wordt gevoerd en dat er wordt onderhandeld, maar niet dat er tot besluitvorming wordt gekomen. De kans bestaat dat er alleen maar stroperige processen ontstaan, die nooit een duidelijk resultaat opleveren. Een derde categorie ontwerpprincipes heeft betrekking op de noodzaak dat het proces voldoende vaart en voortgang kent.

Inhoud

De partijen die participeren in een open proces (kernelement 1) moeten voldoende bescherming van de eigen positie krijgen (kernelement 2), terwijl er tegelijkertijd voldoende garantie moet zijn dat het besluitvormingsproces voortgang heeft (kernelement 3). Deze voortgang moet – in de vierde plaats – ook voldoen aan de eis van inhoudelijke kwaliteit. De partijen kunnen immers, gedwongen door de scherpe belangentegenstellingen, tot een besluitvorming overgaan die inhoudelijk gezien armoedig of zelfs onjuist is. Belangrijk is dan ook dat het proces voldoende inhoudelijke elementen heeft.

Het procesontwerp

Procesmanagement
Over procesontwerp en besluitvorming

Een procesontwerp zal altijd recht moeten doen aan de vier kernelementen en is dus ook altijd een ‘trade off’ tussen deze vier kernelementen. Een proces zonder openheid zal als een verkapte vorm van projectmanagement en command and control worden ervaren. Een proces waarin de core values van partijen niet worden beschermd, is voor deze partijen zeer onaantrekkelijk en onveilig. De kans is groot dat zij het proces uit wantrouwen voortdurend zullen vertragen of dat zij zelfs in het geheel niet tot het proces toetreden. Ontbreekt het aan voorzieningen om het proces voortgang en vaart te geven, dan zal het stroperig worden. Het proces kan dan zijn gezag verliezen. Ontbreekt het aan voorzieningen om inhoud en kwaliteit te creëren, dan kan een proces tot armoedige resultaten leiden.

Bron: Procesmanagement

Door: Hans de Bruijn, Ernst ten Heuvelhof, Roel in ’t Veld

Laatste update: 02 jun 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

kennis Kwaliteitsmanagement Procesmanagement procesoptimalisatie processen

Verder lezen

24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
4 jun 2022Procesmanagement
Met deze stappen verhoog jij de productiviteit van je medewerkers
2 jun 2022Kennisfestival
Vliegende KPI’s en de faalparadox
23 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Geraakt worden als basis voor goede samenwerking (Longread)
16 mei 2022HRM
Ruim een derde van werkend Nederland kan productiever werken
9 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Zes succesfactoren voor - hybride- organiseren
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing