• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel15 feb 2021

Definieer de organisatiecultuur

Organisatie

Er is geen standaardmanier om een organisatiecultuur aan te passen aan flexibele werklocaties in Coronatijd. Er is geen blueprint die je kunt uitrollen, er zijn geen standaardstappen die je kunt nemen. Elke organisatie zal vergelijkbare vragen hebben bij deze vernieuwing, maar de antwoorden zullen altijd specifiek voor die organisatie zijn. Alle keuzes in gedrag, afspraken en methoden hangen samen met de doelen van de organisatie, de kerntaken, de huidige cultuur, de mensen, de klanten. De organisatiecultuur en doelen moeten uitgangspunt zijn voor het ontwerp en de aanpak.

Om tot de juiste keuzes te komen in de aanpassingen aan de nieuwe hybride mogelijkheden, is het van belang te weten wat de vertrekbasis is van jouw organisatie. Hybride werken is geen doel op zich. Hoewel deze verandering nu wordt ingegeven door de coronamaatregelen, maak je voor de langetermijnkeuzes die dienend zijn aan de organisatiedoelen en mensen. Stap 1 is daarom het (her-)definiëren van de organisatiecultuur: de missie, het vuur, wat zijn de waarden en in hoeverre kunnen en moeten spel- en gedragsregels veranderen. Dit onderwerp is natuurlijk een boek op zich, en voor wie hier alles over wil weten verwijs ik dan ook graag naar de boeken De Corporate Tribe en Building Tribes.

De keuzes die je maakt in de online in te richten werkomgeving, de off- en online activiteiten en het type leiderschap, moeten congruent zijn met de visie en missie van de organisatie. Een hip lifestyle-coaching-bureau maakt
andere keuzes dan een gerenommeerd advocatenkantoor. Mensen vormen culturen en culturen vormen mensen. Als je de antropologisch principes van dit vormingsproces begrijpt, wordt cultuurverandering makkelijker.

Cultuur en antropologie

Daarom, in een paar zinnen, een spoedcursus antropologie. Cultuur vormt en hervormt zich in de voortdurende interactie tussen mensen. Omdat helemaal niks betekenis van zichzelf heeft en omdat we niet kunnen leven in chaos, maken groepen mensen samen een ordening. Samen vinden we unieke antwoorden op universele vragen en deze antwoorden bepalen onze cultuur, onze manier van samenwerken, onze tribe.

Werk heeft het gebouw verlaten
Op de longlist voor Managementboek van het Jaar

De cultuur van de tribe vormt en verandert zich voortdurend tijdens de dagelijkse momenten waarop we met elkaar praten, lachen, huilen, ruziemaken en beslissingen nemen. Tribes zijn dynamisch.

Cultuurverandering is iets volstrekt natuurlijks, en daarmee is het inspelen op hybride werken in principe ook altijd mogelijk. Het zal vragen om creatieve nieuwe manieren van werken, het schoppen tegen wat heilige huisjes en het anders inrichten van procedures en gebouwen. Spannend is hierbij altijd wie uiteindelijk welke knopen mag doorhakken over het te ontwikkelen nieuwe normaal.

Actiepunten om jouw organisatiecultuur te (her)definiëren:

  • Bedenk dat culturen worden gevormd in interactie en besluitvorming, dus bepaal samen wie mag meepraten en meebeslissen over deze cultuurvormende gesprekken.
  • Bepaal jullie ‘waarom’, de missie, visie. Dit vormt de leidraad in de keuzes.
  • Breng in kaart wat mensen motiveert om hun werk goed te doen, in het algemeen en meer specifiek voor jullie organisatie, zodat je dit kunt faciliteren en hierop kunt voortbouwen.
  • Bepaal waar jullie trots op zijn, wat jullie huidige succes is: zoek manieren om dit te behouden.
  • Bepaal waar jullie van balen, wat niet meer goed werkt: neem dit mee in de veranderingen.
  • Wijs een team aan dat in deze experimenteertijd de successen en missers van het huidige hybride werken in kaart brengt. Als je dit niet doet, zul je goede veranderingen en nieuwe olifantenpaadjes missen.
  • Definieer een online communicatiestijl en -methode die past bij jullie mensen, doelen en klantengroepen (cliënten, leerlingen, patiënten, bewoners, et cetera.) Mix formeel en informeel. Mix informatieverstrekking en menselijk contact.

Bron: Werk heeft het gebouw verlaten

Door: Jitske Kramer

Laatste update: 15 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Jitske Kramer Organisatie organisatiecultuur organisatieontwikkeling

Verder lezen

2 mrt 2021Organisatie
Recensie Emotionele integriteit: Geen eenvoudige kost, maar uitermate boeiend
1 mrt 2021Organisatie
Raakvlakken staan garant voor gedoe
19 feb 2021Organisatie
Video: Patronen met Danielle Braun
18 feb 2021Organisatie
Organisatorische netwerkanalyse als basis voor de organisatie van de toekomst
17 feb 2021Organisatie
Decisions by Design: de beste weg naar een duurzaam besluit
16 feb 2021Organisatie
Ruim kwart thuiswerkers voelt zich schuldig als hij pauze neemt

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs organisatie

    Raakvlakken staan garant voor gedoe1 mrt 2021
    Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?12 feb 2021
    Brief Nicoline Mulder: Over het nieuwe managementdiscours3 feb 2021
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken organisatie

    Goed teamwerk
    Reflecteren voor commissarissen en toezichthouders
    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Werk heeft het gebouw verlaten
    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing