• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel8 mrt 2019

Definitie van een businesscase

Strategie

Een businesscase is een managementtool om investeringsbeslissingen te onderbouwen. De businesscase heeft als kern een analyse van de kosten en de baten van de investering.

Businesscase

De reden waarom er businesscases worden gemaakt is aan de ene kant voor het management, om inzicht te geven in de kosten en opbrengsten van verbeteringsprojecten. Aan de andere kant geeft het een inschatting in hoeverre het project haalbaar is, complex is, of hoe lang het project zal gaan duren (Oldenkamp & Van Veen, 2003). De verbeteringsprojecten worden door een businesscase op waarde geschat en met de inschatting van de tijdsduur en complexiteit kunnen er ook budgetten aan het project worden verbonden.

De uitdaging van een businesscase is om de vaak abstracte voor- en nadelen die verscholen liggen in een project zo concreet mogelijk te maken. Vaak spelen ook factoren mee die zich niet in het bereik van de businesscase bevinden, zodat de voor- en nadelen nog moeilijker te concretiseren zijn (Oldenkamp & Van Veen, 2003). Voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid is het maken van een businesscase van belang om de opbrengsten en kosten in kaart te brengen die projecten op deze gebieden met zich meebrengen. Vaak wordt gedacht dat MVO puur een kostenpost is en dat de wereld er weliswaar beter van wordt, maar de organisatie erop toe moet leggen. In veel gevallen is dit niet geheel juist (Ketelaar & Reinhoudt, 2006).

Leestip

Lees ook:

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?

MVO moet worden gezien als een duurzame investering waar een bedrijf onder andere een betere reputatie door krijgt, maar ook kan de strategie van de onderneming duurzamer worden, waardoor er minder snel aanpassingen gedaan hoeven te worden ten behoeve van het milieu bij nieuwe wetgeving. De businesscase laat voor ondernemingen precies zien of het implementeren van een MVO of duurzaamheidsstrategie zinvol is, hoe complex het is, hoe lang de implementatie gaat duren en wat de negatieve aspecten van zo’n invoering zijn.

Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen

Door: Jan Jonker

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Circulair Circulaire Economie duurzaamheid Jan Jonker MVO Strategie strategisch management

Verder lezen

2 mrt 2021Strategie
Risicogestuurd beleid: wat is dat én wat vraagt het van ons?
22 feb 2021Strategie
Een prompt, wat is dat?
11 feb 2021Strategie
Instrumenten voor waardecreatie
8 feb 2021Businessmodellen
Klantsegmenten, wat zijn dat? - Business Model Monday
4 feb 2021Innovatie
10 strategische keuzes voor de platformeconomie
2 feb 2021Strategie
Gastvrij zijn, waarom zou je?

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing