• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel3 jan 2018

Dina-Perla Portnaar: ‘Transparantie is het moeilijkste wat er is’

Organisatie

Bedrijven zouden elke twee maanden hun deuren moeten openen voor klanten, omwonenden, politiek en andere belangstellenden. Dat zegt ondernemer en communicatiespecialist Dina-Perla Portnaar. Volgens haar kunnen bedrijven zo zorgen voor meer transparantie en samen met anderen nieuwe oplossingen voor eventuele problemen bedenken.

Geschatte leestijd: 2 minuten

Transparantie sleutelwoord

Transparantie is het sleutelwoord voor Portnaar, die het boek Exodus uit de vuurtoren schreef, over haar ontworsteling aan de Joods-orthodoxe gemeenschap. Ze ziet veel overeenkomsten tussen orthodoxe gemeenschappen en grote bedrijven: ‘Het gaat om bestaande mechanisme als hiërarchie, het top-down opleggen van zaken, of om diversiteit. ‘Volgens Portnaar werd diversiteit opeens hip omdat het goed was voor het imago van bedrijven: ‘Het werd gebruikt als paradepaardje, zonder dat problemen echt werden aangepakt.’

En problemen zijn er genoeg in gesloten gemeenschappen, en in gesloten organisaties. Portnaar: ‘Gesloten gemeenschappen zijn zo gesloten dat civiele wetgeving er soms nauwelijks binnendringt. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Het maakt dat mensen niet meer kunnen zijn wie ze daadwerkelijk willen zijn, door dwang of door een andere vorm van brainwash. En het wordt daardoor steeds moeilijker om los te komen van die cultuur. Daardoor zie je mensen die dubbellevens leiden.’ En transparantie is volgens haar de oplossing: ‘Je kunt niet én transparant zijn, én zaken onder het tapijt schuiven. Je kunt niet én transparant zijn én mensen naar behandelden.’

Bekijk deze video met Dina Perla Poortnaar over gesloten gemeenschappen:

Transparantie noodzakelijk

Leestip
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Door die transparantie kunnen we als samenleving een volgende stap maken, denkt Portnaar, maar makkelijk is dat niet: ‘Transparantie, echte openheid is het moeilijkste wat er is.’  Maar het is volgens haar wel noodzakelijk om de wereld beter en mooier te maken. ‘We moeten als samenleving naar een volgend niveau van bewustzijn. En we zitten volgens mij aan de vooravond daarvan. Maar daarvoor moeten wel oude beperkende patronen worden doorbroken. Patronen die van generatie op generatie worden doorgegeven, die moeten afbrokkelen, zowel in de samenleving als in bedrijven. We moeten af van het idee dat anderen niets kunnen, we moeten af van wegkijkers, want dan pas kan er meer openheid en transparantie komen. En dan kunnen we een volgende stap zetten in onze ontwikkeling. Dan komt er weer aandacht voor humaniteit.’

Door: Eduard van Brakel

Laatste update: 17 feb 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Interview Leiderschap Organisatie organisatieontwikkeling Sociale transformatie vrouwelijk leiderschap

Verder lezen

4 jul 2022Organisatie
Arbeidsconflict in het model van de ijsberg
30 jun 2022Organisatie
Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
29 jun 2022Organisatie
Jitske Kramer: Inclusiviteit zorgt voor betere besluiten
27 jun 2022Organisatie
De toxische werkomgeving
27 jun 2022Organisatie
Meetingpoint = weetingpoint
23 jun 2022Businessmodellen
Valideren voorkomt narcisme

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing