• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel13 jul 2022

    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig

    Innovatie, Strategie

    Door snelle ontwikkelingen in technologie en communicatie wordt het makkelijker voor bedrijven om een markt te betreden. We spreken van disruptie als een nieuwe speler het speelveld ook fundamenteel verandert.

    Geschatte leestijd: 3 minuten

    Disruptie als managementmodewoord

    Disruptie was zo ongeveer het managementmodewoord van de afgelopen tien jaar. Nog steeds staan managementmedia vol met artikelen, interviews en briljante inzichten over het onderwerp. Er bestaan zelfs handboeken om een disruptor te worden. Of om je te verweren tegen de disruptieve praktijken van andere partijen.

    In de basis is disruptie niets meer dan iemand met een goed idee en een vernieuwende aanpak, die daarmee andere bedrijven te slim af is. Een van de misverstanden over disruptie is dat het snel gaat en dat je het niet kunt zien aankomen. De uitvinders van het begrip beweren juist het tegendeel: veel disruptieve ontwikkelingen hebben jaren nodig voordat ze grote verschuivingen veroorzaken.

    KLopt de theorie van disruptieve innovatie eigenlijk wel?
    De term disruptieve innovatie wordt vaak verkeerd gebruikt
    Dat lees je hier

    Bovendien gaat het niet alleen over techniek. Disruptors vinden doorgaans hun entree aan de randen van een markt; een niche, de onderkant of juist het bovenste segment. Deze delen van de markt zijn door de gevestigde bedrijven wel degelijk te zien, maar ze kiezen ervoor deze niet te bedienen. De disruptor richt zich op die minder populaire segmenten en verwerft zich zo een positie in de markt. Kortom, het is niet iets dat de markt of een organisatie overkomt, er zijn altijd signalen te zien en keuzes te maken.

    Voorbeeld

    Een voorbeeld kan dat illustreren. Toen de personal computer (pc) voor het eerst opkwam, waren de producenten van grote mainframes totaal niet bezorgd; in verhouding tot hun megamachines konden die pc’s drie keer niets. Op technisch niveau was dat waar. Toch zat er wel degelijk een klantbehoefte achter de pc: die was handzaam, toegankelijk voor een breed publiek en had voldoende capaciteit voor eenvoudige werkzaamheden. Daardoor wonnen pc’s snel aan populariteit en werden de mainframes verdrongen.

    Kijken we met deze wijsheid naar bijvoorbeeld 3D-printen, dan zijn de parallellen duidelijk. De techniek staat in de kinderschoenen en kent nog een beperkt aantal toepassingen, maar voorziet wel degelijk in een behoefte en kan binnen een aantal jaren belangrijke verschuivingen veroorzaken. Vooral partijen die markten aanspreken die nog onderbelicht waren, kunnen de toepasbaarheid van deze techniek snel vergroten.

    Unicorns

    Naast techniek, kan ook hoge investeringsbereidheid een aanjager zijn van marktverschuivingen. Zo zijn er start-ups die al snel een miljard waard zijn, de zogenaamde unicorns. Vaak wordt er dan nog niet eens winst gemaakt. Bekende voorbeelden van unicorns zijn Uber, Airbnb en Pinterest. Door lange tijd verliezen te accepteren, hebben deze initiatieven de tijd om traditionele spelers uit de markt te werken, waarna er een soort legaal monopolie ontstaat: winner takes all. De term unicorns werd in 2013 voor het eerst gebruikt door venture capitalist Aileen Lee.

    Oude dogma’s

    Regisseer de keten
    Meer info en bestellen op Businezz

    Bedrijven die blijven hangen in oude structuren en dogma’s en denken: ik heb het prima voor elkaar, zijn veelal de grootste slachtoffers van disruptie. Het is belangrijk altijd in de gaten te houden wat er speelt in de markt, zodat het mogelijk is om bewuste beslissingen te nemen.

    Dat vereist een open houding; open voor nieuwe ideeën, voor kritiek en voor informatie. Een goede relatie met klanten en leveranciers is daarbij van grote waarde, zowel voor het verkrijgen van informatie als voor het snel erop inspelen. Goede informatie, de wil om te veranderen en de bereidheid om daarbij slim samen te werken, vormen de beste combinatie om disruptors het hoofd te bieden – of om er zelf een te zijn.

    Bron: Regisseer de keten

    Door: Jack van der Veen, Michel van Buren

    Laatste update: 13 jul 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    disruptie Innovatie kennis Strategie

    Verder lezen

    16 aug 2022Strategie
    Gastheerschap van medewerkers: zo werk je er aan
    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    19 jul 2022Strategie
    Strategie en organisatie-inrichting; 5 hoofdrichtingen
    13 jul 2022Strategie
    Onderhandelen: een dagelijkse bezigheid
    12 jul 2022Innovatie
    Gedachteloosheid verminderen
  • Blogs innovatie

    Innoveren? Reken af met deze hardnekkige mythes20 apr 2021
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
  • Boeken innovatie

    SnappStorySnappStory
    Start-up: van idee tot exit
    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Algoritmisering, wen er maar aan!
    Design Denken & Doen
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing