• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel5 mei 2021

Disrupties in de consultingmarkt dwingen consultants tot actie!

Organisatie

Adviseurs en consultants krijgen steeds meer te maken disrupties die hen het professionele leven moeilijk maken. Zij worden ‘ontwricht’. In deze blog lees je hoe jij kunt inspelen op deze disrupties en een onderscheidende indruk bij je klant kunt achterlaten. Zo voorkom je dat je opdrachtenportefeuille opdroogt en dat je jouw passie verliest.

De Nederlandse consultingmarkt is een van de meest competitieve adviesmarkten ter wereld. Er zijn ruim 100.000 consultancybureaus, vaak bestaande uit eenpitters en dagelijks komen er bijna 20 bureaus bij! Voor deze consultants wordt het steeds moeilijker om aan het werk te komen of te blijven en om duurzaam onderscheidend en relevant te blijven voor hun klanten. Daarnaast veroorzaken de disrupties bij de consultant stress en onzekerheid.

Toen ik als consultant zélf te maken kreeg met enkele van deze disrupties, ben ik mij via recent wetenschappelijke onderzoek gaan verdiepen in de kenmerken van consultancy in de 21e eeuw en heb ik tientallen in- en externe consultants geïnterviewd[1]. Over welke disrupties hebben we het?

  • Democratisering van data en kennis: veel informatie over processen, branches, industrieën en consultingmethoden zijn voor klanten eenvoudig te vinden op internet;
  • Klant doet meer zelf en kan meer zelf: veel klanten hebben meer kennis en ervaring met consultingdiensten of hebben zelf bij een consultingbureau gewerkt, waardoor zij meer zelf willen doen en sneller resultaat verwachten in de vorm van instant consulting;
  • Virtualisatie van consultingdiensten en de consultingpraktijk: door de invloed van big data, data sciences en digitale technologie, worden consultingdiensten digitaler en voeren klanten via consulting-self services modellen steeds meer consultingtaken zélf uit.[2] De consultant bezoekt pas de klantlocatie als dat écht noodzakelijk is en waarde toevoegt;
  • Nieuwe toetreders: newtech- en datascience-bedrijven bieden hun klanten, in aanvulling op hun technologie, geavanceerde consultingdiensten aan om met de geleverde data te kunnen werken;
  • Inkoopplatforms en ditale marketing: de selectie en inkoop van consultants gebeurt steeds meer door inkoopafdelingen en via consulting-inkoopplatforms. Hierdoor vermindert het persoonlijk contact tussen potentiële klant en consultant. Consultants moeten meer moeite doen om zich te presenteren aan de markt en om aan werk te komen. De inzet van 21e-eeuwese methoden zoals social selling en contentmarketing zijn daarbij essentieel.

Niet alleen externe consultants worden ontwricht, maar ook interne adviseurs. Ook zij moeten hun adviesaanbod en methoden continu innoveren en aan een onderscheidende “personal brand” werken. Zo voorkomen zij dat de interne klant voor de echt ingewikkelde, interessante en innovatieve klussen, externe consultants inhuren.

De complete consultant
Succesvol adviseren in de 21e digitale eeuw

Vragen

Hieronder zijn enkele vragen opgenomen waarmee je kunt bepalen of de genoemde disrupties jou gaan raken, of dat je zelfs nu al wordt “ontwricht”[3]. Als je antwoord op 3 van de 5 vragen ‘ja’ is, dan is dringend actie geboden!

  1. Is het de laatste tijd moeilijker geworden om cliënten binnen te halen en tevreden te stellen? Raak je kleine cliënten kwijt of juist grote?
  2. Word je stroomafwaarts in het offerteproces gedwongen bij gevestigde cliënten? Laten cliënten je offertes keuren door hun inkoopafdeling en kom je die afdeling ook tegen als zij de voortgang van jouw consultingproject monitoren?
  3. Concurreer je, zelfs bij je bestaande cliënten, met nieuwe rivalen? Zijn deze rivalen steeds gespecialiseerder?
  4. Vragen je cliënten je om samen te werken met niet-traditionele consultants of om hun werkproducten te gebruiken? Zijn dit consultants die intensief gebruikmaken van automatisering, databases en andere technische assets?
  5. Moet je je businessmodel herzien om kleinere projecten tegen een acceptabele winst te kunnen managen?

In mijn boek De Complete Consultant, Succesvol adviseren in de 21e digitale eeuw (Boom, 2021), lees je, hoe jij de genoemde disrupties te lijf kan gaan. 

Door: Eric Mooijman


[1] Cerruti, C., et al. (2019). Management consulting: a review of fifty years of scholarly research. Management Research Review. Vol. 42 No. 8, 902-925

[2] Nissen, V. ed. (2018). Digital Transformation of the Consulting Industry, Extending the traditional delivery model. Springer International Publishing

[3] Christensen, C., et al. (2013). Consulting on the cusp of disruption. Harvard Business Review, October

Laatste update: 06 may 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Aan de slag complete consultant disruptie disruptieve innovatie Eric Mooijman Organisatie trending

Verder lezen

30 jun 2022Organisatie
Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
29 jun 2022Organisatie
Jitske Kramer: Inclusiviteit zorgt voor betere besluiten
27 jun 2022Organisatie
De toxische werkomgeving
27 jun 2022Organisatie
Meetingpoint = weetingpoint
23 jun 2022Businessmodellen
Valideren voorkomt narcisme
21 jun 2022Organisatie
Een blik op het afgelegde leiderschapstraject binnen een atypische organisatie in transitie (longread)

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing