• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel30 okt 2017

    Drie innovatieprincipes voor je onderneming

    Innovatie

    Elke onderneming kan vernieuwend zijn als zij zich aan drie innovatieprincipes houdt.

    Innovatieprincipes voor elk bedrijf
    Innovatieprincipes voor elk bedrijf

    Kunnen grote ondernemingen eigenlijk wel innovatief zijn of bevestigt het handjevol uitzonderingen feitelijk alleen maar de regel? Het kan, stelt boardroomconsultant Ken Favaro (baas van act2), door drie algemene innovatieprincipes te volgen.

    De innovatieprincipes

    1. Begin met specifieke problemen waar nieuwe oplossingen voor nodig zijn.
      De startupper die naar de durfkapitalist gaat voor financiering, krijgt bijna altijd als eerste vraag: welk probleem gaat jouw nieuwe businessidee oplossen? Het is de essentie van elke innovatie: het is een nieuwe oplossing voor een belangrijk probleem. En dat geldt óók voor grote ondernemingen, van Ford’s assemblagelijn (in 1913) tot Apple’s iPhone (2007). Veel ondernemingen beginnen innovatie op de verkeerde plek en op de verkeerde manier. Ze beginnen bijvoorbeeld met een ambitieus mandaat (‘we gaan innovatiever worden’), stretchdoelen (‘over 3 jaar 20% van onze inkomsten uit nieuwe producten’) , nieuwe technieken (designdenken, open innovatie), nieuwe functies (chief innovation of design officer) of nieuwe afdelingen (innovatiecentrum, corporate-ventures-unit). Het creëert misschien een druk gedoe van jewelste maar is niet geworteld in hoe innovatie in werkelijkheid plaatsvindt – en er gaat dan ook weinig innovatiefs uit komen.
    2. Maak innovatie tot taak voor elke leider.
      Favaro krijgt vaak de vraag: wat zijn de meest innovatieve bedrijven? De realiteit is dat mensen – niet bedrijven – innovatief zijn. Zogenaamde ‘innovatieve bedrijven’ zijn bedrijven met leiders die hun handen vuil maken als het op innovatie aankomt. En dan niet alleen de leiders aan de top. Alle leiders moeten er verantwoordelijk voor zijn om op hun eigen functionele niveau innovatieve oplossingen voor problemen te vinden, van het producthoofd en het afdelingshoofd tot de BU-executive. Oplossingen die echt van henzelf (en hun mensen) komen.
    3. Vervang de roep om ideeën door een jacht op precedenten.
      Als ware innovatie nieuwe oplossingen voor specifieke problemen zijn, dan zijn nieuwe ideeën het basismateriaal. En ideeën ontstaan uit ‘precedenten’ die te maken hebben met het probleem waar je aan werkt. Zo was Netflix’ aanbod in zijn beginjaren, maandelijkse abonnementen voor videoverhuur per post, geïnspireerd op het abonnementsmodel van sportscholen. Met hoe meer precedenten leiders worden geconfronteerd, hoe meer kans dat er precedenten bij zitten die leiden tot nieuwe manieren van denken en nieuwe ideeën. Hoe vind je precedenten? Zoek in je eigen ervaringen, doe onderzoek, vraag het aan collega’s, je organisatie, de crowd.

    Vraag je mensen niet om ideeën maar presenteer de problemen die ten grondslag liggen aan je innovatiebehoeften, help ze om ze breed mogelijk over die problemen na te denken en vraag of ze gevallen kennen waarin (delen van) soortgelijke problemen zijn opgelost. Goede kans dat er zeer relevante precedenten boven komen drijven die tot nieuwe ideeën en echte innovatie leiden.

    Boekentips:

    • Strategie = Executie
    • De Corporate Startup
    • Excelleren in duurzaam innoveren

    Bron:  Strategy+business

    Door: Ed Kerkman

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    digitalisering disruptieve innovatie Innovatie Strategie transformatie

    Verder lezen

    9 dec 2019Innovatie
    Henk Volberda’s schijf van vijf
    21 nov 2019Innovatie
    Het einde van het ‘all you can eat’-abonnement van Netflix, Spotify en Blendle
    7 nov 2019Innovatie
    ‘Veel medewerkers zijn gewend hun hersenen ’s ochtends aan de kapstok te hangen’
    21 okt 2019Innovatie
    Focus op het Oosten
    16 okt 2019Innovatie
    Doen: In zeven stappen je innovatiethesis ontwerpen
    Zorg voor onpartijdige beoordeling van ideeën.
    9 okt 2019Innovatie
    Fabriek zoekt goed idee!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over innovatie

    Henk Volberda’s schijf van vijf9 dec 2019
    Het einde van het ‘all you can eat’-abonnement van Netflix, Spotify en Blendle21 nov 2019
    ‘Veel medewerkers zijn gewend hun hersenen ’s ochtends aan de kapstok te hangen’7 nov 2019

    Boeken over innovatie

    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits

    Events over innovatie

    Collegereeks Circulaire Economie
    Collegereeks Business InnovatieCollegereeks Business Innovatie

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing