• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel24 jun 2021

    Driekwart thuiswerkers ervaart gevoel van eenzaamheid

    Organisatie

    Hoewel de corona-maatregelen in snel tempo worden verlicht, besluiten veel organisaties gedeeltelijk thuiswerken permanent in te voeren: het hybride werken. Misschien handig vanuit het oogpunt van werkgevers en ook voor werknemers heeft thuiswerken voordelen. Maar de ervaringen met thuiswerken zijn lang niet onverdeeld positief. Zo zien ondernemingsraden dat thuiswerken voor de meeste werknemers aantoonbaar leidt tot minder werkplezier, vereenzaming, concentratieproblemen en verstoring van de balans werk/privé. Bovendien faciliteren werkgevers het thuiswerk onvoldoende. Dat blijkt uit OR Trends 2021, een onderzoek tijdens de lockdown onder bijna 600 ondernemingsraden (OR’en) met een achterban van in totaal meer dan 350.000 werknemers.

    Effecten thuiswerk

    Het beeld is dubbel. 55% van de OR’en geeft aan dat hun achterban minder werkplezier ervaart door thuiswerken en slechts 9% meer. Meer dan driekwart van de thuiswerkende werknemers ervaart een gevoel van eenzaamheid en ruim een op de drie ervaart concentratieproblemen. Bij 60% is de balans werk-privé verstoord door het thuiswerken, bij een op de drie juist verbeterd. 44% van de werknemers ervaart meer zelfregie dankzij thuiswerken. Per saldo heeft thuiswerken een positief effect op het ziekteverzuim: bij 8% van de organisaties leidt het tot meer verzuim, bij 24% juist minder.

    Faciliteren thuiswerkplek

    Slechts 66% van de werkgevers pakt de wettelijke verantwoordelijkheid voor een ergonomisch goed ingerichte werkplek thuis. Ruim 40% daarvan verstrekt zelf arbo-proof meubilair aan thuiswerkers, 26% laat werknemers de aanschaf declareren. De overige kosten van thuiswerk (extra energie, extra data, ruimtebeslag) blijken merendeels voor rekening van de werknemer. Kosten die een werknemer niet zou hebben als er geen thuiswerk zou zijn. Slechts 27% van de werkgevers geeft wel een maandelijkse thuiswerkvergoeding. Dit zijn gemiddelden over alle sectoren genomen. Na uitsplitsing blijken overheid en non profit het gemiddeld beduidend beter te doen dan het bedrijfsleven.

    Lees ook:
    Corona Cultuurshock: crisis of transformatie?

    Faciliteren kantoor

    Voor de mensen die wel naar hun werk mochten komen, hebben werkgevers wel het nodige geregeld. 93% heeft desinfectiegel gekocht, 83% heeft looproutes op de werkvloer aangelegd, 79% heeft gratis mondkapjes verstrekt aan de werknemers. Eveneens 79% maakt vaker schoon en 53% heeft plastic schermen geplaatst. Opmerkelijk is ook dat 8% van de werkgevers de temperatuur van werknemers blijkt te meten voor zij de werkvloer betreden, iets wat niet zomaar mag. Om al deze maatregelen te stroomlijnen heeft 48% van de organisaties een nieuwe functie gecreëerd: die van corona-coördinator.

    Bron: OR Trends

    Laatste update: 24 jun 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Coronacrisis Hybride werken Organisatie thuiswerken

    Verder lezen

    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
    20 jul 2022Organisatie
    Benut het brein van je organisatie voor een groeimindset

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing