• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel13 jun 2022

Driekwart van flexibele werknemers kampt met inefficiënte werkroosters

Organisatie

Een meerderheid van de werknemers met onregelmatige werktijden durft problemen als gevolg van slechte werkroosters niet aan te kaarten bij hun werkgever en/of manager. Slechts 46 procent zegt dat ze met de werkgever durven te praten over de invloed van werkuren op hun persoonlijke leven. Niet meer dan 45 procent van de werknemers voelt zich comfortabel om met de werkgever te spreken over de invloed die werkgerelateerde stress heeft op de gezondheid. Dit blijkt uit het State of The Deskless Workforce onderzoek van Quinyx, onder ruim 1.500 mensen met flexibele werktijden in de zorg, horeca, logistiek en retail.

Stress door slechte planning of uitval

Driekwart van de medewerkers met flexibele werktijden ervaart problemen met werkroosters door een slechte planning, uitval van personeel of onvoldoende zicht op de benodigde bezetting. Met name onderbezetting op de werkvloer vormt een groot probleem (33%). Dit heeft gevolgen voor de mentale gezondheid van werknemers. Zo leidt onderbezetting bij meer dan de helft (56%) van de werknemers tot stress op de werkvloer. Maar ook voor klanten zijn de gevolgen van slechte werkroosters voelbaar. Ruim een derde (33%) van de respondenten geeft aan dat het resulteert in langere wachttijden en 30 procent is van mening dat het ook leidt tot slechtere dienstverlening naar klanten.

Onderling vertrouwen

Leestip
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Maarten de Boo, Vice President bij Quinyx: “Wie personeel wil behouden, moet zorgen voor goede werkomstandigheden. Een fijne werksfeer met een cultuur van onderling vertrouwen is daar onderdeel van. Daarnaast is het cruciaal om te luisteren naar personeel en waardering te uiten. Vraag om feedback en ga hier vervolgens actief mee aan de slag. Ook technologie kan helpen bij het verhogen van de betrokkenheid, autonomie en tevredenheid van werknemers. Bijvoorbeeld doordat software automatisch rekening houdt met voorkeuren en wensen van personeel. Ook kunnen algoritmes voorspellingen doen over hoe druk het wordt en hoeveel personeel er nodig is om aan de vraag te voldoen. Hiermee voorkom je niet alleen onder- of overbezetting, maar ook stress op de werkvloer. Betrokken, tevreden en gewaardeerd personeel blijft langer in dienst, ervaart meer werkgeluk en vormt daarmee een productievere workforce.”

Laatste update: 13 jun 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

flexibele ondernemening Hybride werken leidinggeven Organisatie organisatiepsychologie trending werkgeluk werkstress

Verder lezen

4 jul 2022Organisatie
Arbeidsconflict in het model van de ijsberg
30 jun 2022Organisatie
Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
29 jun 2022Organisatie
Jitske Kramer: Inclusiviteit zorgt voor betere besluiten
27 jun 2022Organisatie
De toxische werkomgeving
27 jun 2022Organisatie
Meetingpoint = weetingpoint
23 jun 2022Businessmodellen
Valideren voorkomt narcisme
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing