• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel17 mrt 2015

    Duurzame innovaties vragen om nieuwe samenwerkingsverbanden

    Innovatie

    De spelers uit de klassieke 'triple helix' moeten zich gaan verbinden met de bruger en organiseren rond platfromen.

    De intensieve samenwerking tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen, de zogenoemde triple helix of gouden driehoek, wordt vaak gezien als de succesformule voor innovatie en economische groei. De Brainport Eindhoven geldt in binnen- en buitenland als een geslaagd voorbeeld van zo’n samenwerking. Overheden, kennisinstellingen en bedrijven stelden een gezamenlijke meerjarige agenda op voor economische groei en stemden hun activiteiten op het gebied van kenniswerkers, onderwijs en vestigingsklimaat op elkaar af. Op deze manier wist de regio een moeilijke periode na het faillissement van DAF en de ontmanteling van Philips te boven te komen.

    Samenwerken in innovatie
    Twintig jaar later is de triple helix echter aan vernieuwing toe. De burger neemt als vierde speler een steeds belangrijkere rol op zich in onze genetwerkte samenleving. Door de burgers meer te betrekken en aan te sluiten bij initiatieven die van onderop uit de maatschappij opkomen, kan innovatie worden versterkt en versneld en maatschappelijk draagvlak worden behouden of verworven.

    De burger in opkomst
    Burgers hebben de afgelopen decennia de beschikking gekregen over middelen waarmee zij een grotere rol kunnen spelen in innovatieprocessen en in het bedenken, financieren, produceren en verhandelen van goederen en diensten. En dat doen ze. Op talloze terreinen zijn sociaal ondernemerschap, fanatieke doe-het-zelf-gemeenschappen en op delen gebaseerde diensten initiatieven al in opkomst. Dat levert een hele nieuwe economie op naast de bestaande, aangeduid als de deeleconomie.
    Nieuwe ondernemingen als Airbnb, Peerby en Uber spelen in op deze ontwikkelingen met nieuwe organisatiemodellen. Zij innoveren de markt op een disruptieve manier en zetten zo bestaande machtsverhoudingen op hun kop. Toch hebben al deze ‘crowd-initiatieven’ nog weinig verbinding met de bestaande spelers: bedrijven, overheden en kennisinstellingen, die via gezamenlijke agenda’s en ‘polderen’ proberen te innoveren.
    Lees hele artikel verder op wisdomofthecrowd.nl.

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Verder lezen

    13 jan 2021Innovatie
    Onweerstaanbaar is maakbaar: Denk als een driesterrenchef
    6 jan 2021Innovatie
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie
    19 nov 2020Innovatie
    Disrupting disruption
    4 nov 2020Innovatie
    Datamonopolies ondermijnen de democratie
    2 nov 2020Innovatie
    Een veilig kantoor? Dat wil ik ook!
    23 okt 2020Innovatie
    Platformen lossen informatieasymmetrie op en verlagen zoekkosten

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs innovatie

    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
    Innovatie: balans tussen overschreeuwen en voor jezelf houden12 jun 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken innovatie

    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits
    Cover van het boek WavemakersWavemakers
    Cover De Corporate StartupDe Corporate Startup
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing