• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel25 sep 2020

    Een gezonde dosis Lean-allergie is een zegen voor je organisatie

    Procesmanagement

    ‘Ik geloof niet in Lean.’ Haar aarzeling is hoorbaar. Carla ontwijkt mijn blik en die van collega’s met wie ze in deze Lean-training zit. Ze voelt zich duidelijk ongemakkelijk bij deze uitspraak. Maar ze laat het er niet bij zitten. ‘Ik bedoel, de vaatdoekjes op een andere plek leggen, wat schieten we daar nou mee op?’ Haar collega Pascal geeft antwoord, voor ik kan reageren: ‘Die vaatdoekjes lagen eerst links, toen kon je ze onhandig pakken. Nu liggen ze rechts, dat is veel handiger. Lean gaat over minder verspillingen. En doordat we de vaatdoekjes nu handiger kunnen pakken, verspillen we geen tijd meer. Dat is Lean.’ Carla’s gezicht staat strak en ze schudt zo zachtjes haar hoofd dat het bijna niet zichtbaar is. ‘Laten we maar doorgaan.’

    Carla heeft Lean-allergie. Zij ervaart dagelijks dat de doorgevoerde verbeteringen in het werkproces schijnoptimalisaties zijn. Of die vaatdoekjes nu links of rechts liggen, de wachtkamer zit nog steeds even vol. Dat maakt haar moedeloos en geïrriteerd. Carla is niet de enige. Mensen zoals zij zijn overgevoelig voor werkwijzen die een zekere maakbaarheid suggereren. Alsof de werkelijkheid niet veel ingewikkelder is. De realiteit is inderdaad gecompliceerd: het is niet makkelijk om verbeteringen in het proces door te voeren die een positief effect hebben op alle uit te voeren activiteiten of de totale tijd vermindert dat het proces van voor- tot achterdeur duurt.

    Ik sta hier, als Lean en Six Sigma Black Belt, voor een groep mensen die vanochtend al vroeg met werken is begonnen en ’s avonds nog een verplichte Lean-training komt volgen. Zij zijn ervan overtuigd dat Lean domweg het verminderen van verspillingen is en hebben daarom een stevige Lean-allergie opgebouwd. Ik begrijp ze. Ik krijg ook de kriebels als het volgen van de methode (in dit geval Lean) het voornaamste doel dreigt te worden. Mijn doel als trainer is niet om deze mensen de hele Lean-toolkit te leren toepassen. Ik sta hier, omdat ik hen wil helpen hun werkprocessen beter te organiseren. Want daar gaat het mij om: het goed organiseren van werkprocessen. Dan kunnen Carla en haar collega’s gewoon lekker hun werk doen. En dat gun ik ze.

    Lees ook

    Lean werken met kennis: zes principes voor lean

    ‘Dus tijdens deze training leren we een methode die ons helpt om ons werk werkelijk te verbeteren.’ Ik knik: ‘Als ik het plat sla dan leer je tijdens deze training twee dingen: alleen die procesverbeteringen doorvoeren die 1:1 te linken zijn aan de strategie van de organisatie. Alle andere verbetermogelijkheden negeren we. Twee: ga altijd op zoek naar het probleem achter het probleem. De grondoorzaak in Lean-termen.’ Carla’s opgetrokken schouders ontspannen zich langzaam en ik zie dat ook de frons op haar voorhoofd minder wordt. Pascal zit te draaien op zijn stoel: ‘Ik besef me nu dat ik door vol enthousiasme lukraak verspillingen op het verbeterbord te schrijven, ik de afdeling eigenlijk helemaal niet vooruit heb geholpen. Misschien heb ik het gedoe wel erger gemaakt’.  Carla glimlacht voorzichtig. Pascal zegt precies wat zij al jaren voelt. Toch lijkt er iets veranderd. ‘Dus geen vaatdoekjes meer? Laten we maar doorgaan. Ik heb er zin in.’

    Door: Breg van de Geer

    Breg van de Geer helpt organisaties om terugkerende problemen blijvend op te lossen. Zij werkt graag voor en met helden: mensen die zien dat het gepercipieerde probleem niet het werkelijke probleem is. Processen en mensen vormen voor haar de basis van een organisatie. Om de flow weer terug te krijgen in een organisatie, onderzoekt zij en werkt samen met de organisatie aan het opheffen van blokkades,  het creëren van een optimale samenwerkings-energie (in en tussen organisaties) en richt (keten)processen in, zodat elke processtap waarde toevoegt. Breg van de Geer is Managing Consultant bij SeederDeBoer.

    Laatste update: 25 sep 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Breg van de Geer Column Kwaliteitsmanagement lean leiderschap lean-programma Procesmanagement Projectmanagement

    Verder lezen

    15 dec 2020Procesmanagement
    Procesmanagement, wat is het?
    10 nov 2020Kwaliteitsmanagement
    Tien vruchten die je plukt als je je werkprocessen onder de loep neemt
    28 apr 2020Kwaliteitsmanagement
    De sleutel tot het échte succes van Robotic Process Automation ligt bij de medewerker
    19 apr 2020Procesmanagement
    Terugkijken: webinar Verregaande snelheid en wendbaarheid - met Rini van Solingen
    17 apr 2020Procesmanagement
    Wat doen netwerkmanagers eigenlijk? (Longread, 7000 woorden)
    20 feb 2020Procesmanagement
    Naar de kern van de zaak met een veranderprogramma

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs procesmanagement

    Een gezonde dosis Lean-allergie is een zegen voor je organisatie25 sep 2020
    Het belang van context bij veranderingen5 feb 2018
    'Ik hou niet van procedures'Procedures, waarom bestaan ze eigenlijk?25 okt 2017
    Een verbetercultuur verlangt het omarmen van onzekerheid.Voedend leiderschap als bron voor een Lean Verbetercultuur19 sep 2017
    Continu Verbeteren en aglie zijn onlosmakelijk met elkaar verbondenContinu Verbeteren, ook van je digitale processen: je klant verwacht niet anders!15 sep 2017
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken procesmanagement

    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Cover Lean: van hype naar verbetercultuurLean: van hype naar verbetercultuur
    Project Canvas
    Procesbeheersing in de industrie
    Het Procesmanagement Modellenboek
  • Recente reacties

    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
    • Rindert Slagter op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads procesmanagement

    Whitepaper: Veerkrachtig organiseren met FRAM
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing