• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel5 jul 2021

Een Hollandse School van Veranderen: Mijmeringen over de praktijk van Hollandse veranderaars

Verandermanagement

Bestaat er een Hollandse School van Veranderen? Een 'community of practitioners' die staan op de schouders van grote voorgangers en voortbouwen op elkaars werk? Een school die past in het Hollands landschap, een context van een waterrijk land, gewonnen op de zee? Wij denken van wel, ook al kun je natuurlijk een boom opzetten over wie tot die school behoren en wat die school typeert. In de geheel herziene, nieuwe editie van Essenties van verandermanagement schetsen we de contouren van deze Hollandse School.

Niet bij ideeën alleen!

De eerste opvatting die veel veranderaars in de Hollandse School delen is dat het in de praktijk zelden misgaat op het veranderidee. Waarom moet de verandering er komen? Wat is het nut en de noodzaak en de al dan niet gevoelde urgentie? Wat moet er in de organisatie vervolgens gebeuren? Meestal hebben we daar wel een idee bij. Tools voor diagnose en analyse te over. En als we het veranderidee zelf niet voldoende scherp krijgen, dan zijn er nog altijd externen die ons daarbij helpen. Nee, het veranderidee verwoorden is misschien niet de grootste veranderopgave. Niet dat het nooit misgaat, maar vergeleken met de complexiteit en taaiheid van het veranderproces is niet het veranderidee onze grootste uitdaging. De fundamentele veranderkundige vraag is veel meer hoe we het idee tot leven brengen, van het papier af. Weten we het idee te vertalen naar nieuwe individuele en collectieve gedragspatronen en werkpraktijken?

Hedendaags Weickiaans!

In de Hollandse School delen we (ten tweede) de opvatting dat veranderideeën met al hun prachtige strategische woorden veelal over de hoofden van de medewerkers en managers heengaan. Cliëntregie, een inclusieve participatiemaatschappij, een circulaire economie, niets mis mee, maar nog niet bepaald een helder handelingsrepertoire. Aan dergelijke inhoud moet nog betekenis worden verleend. Mensen handelen immers niet op basis van een objectieve werkelijkheid, maar op basis van hun ‘definitie of interpretatie van de situatie’. Wij moeten de wereld waarin wij leven duiden, van betekenis voorzien. Dat doen we in interactie met elkaar. Zo produceren wij zelf onze ideeënwereld en dus kunnen wij die ook zelf veranderen. Zonder het faciliteren van processen van betekenisverlening tussen de verschillende betrokken partijen komen verandering niet van de grond. We doen het wellicht allemaal op verschillende manieren, maar een sociaal geconstrueerde werkelijkheid is een gemeenschappelijk vertrekpunt.

Essenties van verandermanagement
Bestel de geheel herziene versie op Businezz

Niet lullen, maar intelligent klooien!

Ten derde, veranderen begint in de geleefde werkelijkheid. Ons gedrag is gebaseerd op ervaring en bestaat uit ingesleten routines. Het veranderidee moet landen in robuuste werkpraktijken die bewezen effectief zijn. Als Hollandse veranderaars vinden we het vanzelfsprekend dat het oorspronkelijk idee gedeukt, gebutst en vervormd raakt. Het bestaande werkt, is ‘evidence based’, succesvol en vertrouwd. Het nieuwe is nog niet in de praktijk getest. Het is een virtueel en conceptueel prototype waarvan nog maar moet blijken of het werkt. Kortom, het veranderidee is een abstractie, de werkpraktijk gebaseerd op ervaring. We zoeken, knutselen, frommelen, experimenteren hoe de verandering en het dagelijkse werk zich tot elkaar verhouden. Het blijft tobben! Korter kun je het veranderproces niet verwoorden.

Emoties komen van rechts en hebben voorrang!

In de Hollandse School worstelen we ten slotte met het inzicht dat veranderkunde een intentioneel en rationeel vak is. We weten ook dat in individuele en collectieve gedragsverandering emoties in het geding zijn. Het verlaten van de gedragsrotonde gaat gepaard met basale emoties als angst, boosheid, verdriet en plezier. Schieten we als willoze ballen door de flipperkast of kunnen we bijsturen? Ontwikkelingen in de neurologie maken duidelijk dat emoties van rechts komen en voorrang krijgen. Het bewuste weloverwogen kiezen, zelfcontrole, blijkt mogelijk, maar is een begrensd vermogen. Het kost veel energie en we raken snel uitgeput. Waarna de emoties het weer overnemen. Wordt de urgentie niet sterk gevoeld? Is de werkdruk in de organisatie hoog? Hebben de betrokken partijen last van stress? Moet er veranderd worden in hiërarchische machtsrelaties? Dan is de kans op verandering niet zo groot, en draaien we nog een rondje op onze rotondes. In de Hollandse School zijn we op zoek naar in een situatie passende interventies die inhoud en betekenis, denken en gevoel verbinden. Interventies die meer plezier geven, of angst vermijden. Die direct binnenkomen en het emotionele platform raken op een verandering bevorderende manier. Nog niet zo eenvoudig!

Zo bezien voel ik mij thuis en ben ik trots om lid te zijn van de Hollandse School van Veranderen.

Door: Marco de Witte

Laatste update: 02 jul 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Blog change management Column Marco de Witte Veranderkunde Verandermanagement

Verder lezen

22 jun 2022Verandermanagement
Romeintje spelen
17 jun 2022Verandermanagement
Een redenering voor veranderen
15 jun 2022Verandermanagement
Realtime archiveren
4 jun 2022Verandermanagement
84% van de werknemers in Nederland gelooft niet echt in het verandervermogen van hun organisatie
16 mei 2022Leiderschap
Aspecten van leiderschap deel 9: Weerstand
10 mei 2022Strategie
Strategie van het papier af

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs verandermanagement

    Haantjescultuur11 feb 2022
    Inspiratie en resonantie18 okt 2021
    Vijf over twaalf24 aug 2021
    Wanneer de leiding haar verantwoordelijkheid niet neemt23 aug 2021
    Wat doe je met een verandermoe team?23 aug 2021
  • Boeken verandermanagement

    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Conflict eren
    Het kleine boek voor grote verandering
    Traag Versnellen
    Veranderen met appreciative inquiry
    Mintzberg in essentie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing