• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel16 jun 2022

Eén op de vijf medewerkers kan eerste werkdag niet of nauwelijks werken door niet-werkende digitale middelen

HRM

Eén op de vijf (19%) medewerkers heeft op zijn of haar eerste werkdag bij de huidige werkgever niet of nauwelijks kunnen werken, omdat de digitale middelen nog niet werkend waren. Dit komt naar voren uit een benchmark onder ruim duizend Nederlandse werknemers, uitgevoerd in opdracht van Service Management leverancier TOPdesk. Ook een digitaal onboardingproces is lang niet altijd vanzelfsprekend. Bijna de helft (46%) van de organisaties heeft dit niet. In dit geval wordt het inwerken volledig door collega’s gedaan. Bij iets meer dan de helft (54%) van de organisaties krijgen nieuwe medewerkers toegang tot een digitaal programma waarin ze praktische of werkinhoudelijke zaken doorlopen.

Door- en uitstroomproces

Ook het door- en uitstroomproces gebeurt steeds vaker digitaal, maar de uitvoering laat nog te wensen over. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 36 procent van de organisaties een goed systeem heeft om digitale middelen in te leveren. Ook het wijzigen van persoonlijke gegevens – bijvoorbeeld bij doorstromen – kunnen medewerkers regelmatig niet zelf. Opvallend hierbij is dat bijna één op de tien überhaupt niet weet waar ze gegevens moeten aanpassen of doorgeven.

Leestip
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Suzanne van Dijk, Business Unit Director bij TOPdesk: “Het is belangrijk dat nieuwe medewerkers een gestroomlijnd onboardingsproces kunnen doorlopen. Het is immers de eerste indruk die mensen krijgen van jou als werkgever. Daar hoort ook bij dat alle benodigde digitale middelen gereed zijn op de eerste werkdag, zodat iemand direct aan de slag kan. Ons onderzoek toont aan dat ook het door- en uitstroomproces nog iets valt te verbeteren. Dit geldt vooral voor continu terugkerende werkzaamheden en processen. Om hier niet te veel tijd aan te besteden, kun je werken met één centraal portaal. Hierdoor worden repetitieve taken uit handen genomen en zijn medewerkers in charge om hun zaken te regelen. Zo houdt jouw HR-afdeling meer tijd over voor de belangrijkste pijler, namelijk het welzijn van de medewerkers.”

Bron: Topdesk

Laatste update: 17 jun 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

HR-management HRM personeelsbeleid trending

Verder lezen

4 jul 2022HRM
Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
1 jul 2022HRM
Meer dan een derde van werkend Nederland sport niet
29 jun 2022HRM
Een medewerker wil de oorzaak van het verzuim niet delen, wat nu?
20 jun 2022HRM
1 op de 5 Nederlanders ervaart wel eens sociale onveiligheid op het werk
17 jun 2022HRM
Weg met de werkdip: 5 tips voor meer plezier in je werk
15 jun 2022HRM
Bijna kwart managers vindt investeren in personeel niet nodig
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs hrm

    Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden4 jul 2022
    Het Nieuwe Werken - Nomadisch Werken13 nov 2014
  • Boeken hrm

    Handboek Recruitment & Employer Branding
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing