• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel26 mei 2020

    Een procestoets of een procesaudit, wat is het?

    Kwaliteitsmanagement

    Het toetsen van processen wordt meestal auditing genoemd. Met name in het kader van de NEN-ISO-normen is dit woord bekend geworden. Bij een managementsysteem behoren onlosmakelijk interne en externe audits.

    De interne audits worden door de organisatie zelf uitgevoerd. Ze zijn voor intern gebruik en hebben tot doel de processen te toetsen en te verbeteren. De externe audit heeft betrekking op de toetsing die de certificerende instantie uitvoert om te bepalen of de organisatie aan de gestelde normen voldoet.

    Audit in bredere zin

    Het woord audit wordt echter vaak in bredere zin gebruikt. Zo spreekt men bijvoorbeeld over operational audit of financial audit. Steeds gaat het om een onderzoek naar bepaalde aspecten van de organisatie, vandaar dat we hier spreken over procesaudits. We geven daarmee aan dat het om een onderzoek naar een proces gaat. We gebruiken de woorden procestoets en procesaudit door elkaar. Als u maar onthoudt dat de procesaudit/ procestoets niet uitsluitend in het kader van NEN-ISO-certificering voorkomt, maar in brede zin slaat op het doorlichten van processen, los van welk normenstelsel u gebruikt.

    Een procestoets of procesaudit is een onderzoek met als doel te weten te komen of het proces loopt zoals het op papier beschreven staat. Tevens wordt onderzocht of het proces aan een aantal kwaliteitsaspecten (normen/criteria) voldoet.

    Procestoets/procesaudit

    Criteria voor procestoets

    De auditor of toetser licht een proces aan de hand van een aantal normen/criteria door. Deze criteria hebben betrekking op het proces zelf en niet op de inhoud. De auditor rapporteert zijn bevindingen in één soort conclusie: voldoet het proces op een bepaald criterium aan de norm of niet. De conclusies worden door observaties ondersteund.

    Lees ook:

    Procesmanagement: waar hebben we het over?

    De auditor rapporteert bewust niet in de vorm van verbetervoorstellen. Het antwoord op de vraag hoe het beter kan, behoort door de medewerkers en de afdeling zelf gegeven te worden. Zij weten immers het meeste van het proces. Na enige tijd wordt wel gecheckt of de afwijking van de norm is hersteld als gevolg van de invoering van een verbetering. Na een bepaalde tijd wordt er dan opnieuw een audit of toets uitgevoerd.

    Hoe vaak toetsen?

    In principe wordt een proces minimaal één keer per jaar getoetst, maar twee keer per jaar of vaker kan ook zinvol zijn. U kunt zich voorstellen dat het raadzaam is een kritisch proces, met een hoog afbreukrisico, vaker te toetsen. In het auditplan schrijft u op welke processen u in een bepaalde periode wilt toetsen.

    Presteren met processen
    Procesmanagement voor dienstverlenende organisaties

    Basis voor kwaliteitssysteem

    Hoe u precies de processen toetst en hoe u vervolgens verbeteringen doorvoert, legt u vast in enkele aanvullende processen, onder andere in het toetsingsproces en het verbeterproces. Als u dit hebt gedaan, heeft u in feite de basis gelegd van een kwaliteitssysteem, of beter gezegd een managementsysteem.

    Bron: Presteren met processen

    Door: Daan Dorr

    Laatste update: 14 oct 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Daan Dorr Kwaliteit Kwaliteitsmanagement Procesmanagement

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing