• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel22 feb 2021

Een prompt, wat is dat?

Strategie

Bijna elk gedrag begint met een prompt. Jouw online invloed dus ook. In dit artikel bespreken we wat een prompt precies is en hoe je als gedragsontwerper effectieve prompts ontwerpt.

We beginnen met een korte definitie van een prompt:

Een prompt is iets wat ons vraagt om een bepaald gedrag te vertonen of ons eraan herinnert om dat te doen.

Voorbeelden zijn het geluid van je wekker en de pushmelding op het scherm van je smartphone. Beide zijn uitnodigingen tot gedrag: wakker worden en een app openen.

Prompt bij online design

Bij online design kun je denken aan de volgende voorbeelden:

  • De push-notifi catie die je vraagt om een nieuwsbericht te openen;
  • Het badge-appsymbool dat je vraagt om een app te openen;
  • De kop boven een tekst die je aanspoort om het artikel te gaan lezen;
  • De knop met ‘Voeg toe aan winkelmand’ die je vraagt om het product van je keuze in de winkelmand te doen;
  • De knipperende cursor in het eerste veld van het inschrijfformulier die je vraagt om te beginnen met het invullen van het formulier.

Als je op deze manier naar je online omgeving kijkt, zie je dat ook elk online
gedrag begint met een prompt. Prompt versterkende principes leiden ertoe dat meer bezoekers doen wat jij wilt, en vergroten zo je conversie.

Een keten van prompts

Prompts staan vaak niet op zichzelf. Het gedrag dat we uiteindelijk willen bereiken, bestaat meestal uit een keten van microgedragingen. En elk microgedrag wordt in gang gezet door een eigen prompt.

In het volgende voorbeeld hebben we het gedrag ‘inschrijven’ uitgesplitst in microgedragingen:

Met de principes in dit artikel kun je voor elk microgedrag een effectieve prompt ontwerpen en zo stap voor stap je kans op succes vergroten.

Promptstrategieën

Realiseer je: de eerste prompt is vaak de moeilijkste. Daarmee moet je mensen immers wegtrekken van iets waarmee ze op dat moment bezig zijn. Daarvoor heb je meer nodig dan alleen een droge call to action.

Er zijn vier promptstrategieën die hiervoor geschikt zijn:

  • Curiosity – iemand extra nieuwsgierig maken;
  • Exceptional benefit – iemand extra hebberig maken;
  • Simple question – een leuk gesprek aanknopen;
  • Unfinished journey – voortbouwen op de taak waarmee iemand al bezig is.

Deze strategieën geven tegelijk met de prompt een flinke motivatieboost. We spreken overigens bewust van vier ‘strategieën’, omdat je echt moet kiezen welke strategie je voor jouw prompt gaat inzetten.

Online invloed
Online invloed
Op de longlist voor Managementboek van het Jaar. Check voor meer info

Prompt versus boodschap

Toch zijn we er in onze uitleg over de prompt dan nog niet helemaal. In de
praktijk merken we dat het niet altijd helder is wat het verschil is tussen een prompt en een persuasieve boodschap voor bijvoorbeeld marketing- of reclamedoeleinden.

Niet gek, want beide bevatten vaak tekst. Maar het doel van een
prompt is anders dan dat van een boodschap:

  • Een prompt is bedoeld om direct aan te zetten tot gedrag.
  • Een boodschap is bedoeld om een bepaald idee tussen de oren te krijgen.

We noemen een aantal verschillen tussen een prompt en een persuasieve
boodschap:

Bij een boodschap is het niet per se nodig dat er direct gedrag plaatsvindt (zie linkerkolom). Het doel van een boodschap is immers: mensen er lang over laten nadenken, zodat ze de boodschap ook onthouden. Denk maar aan billboards en reclameblokken op tv: die zijn puur bedoeld om een bedrijfsnaam, een merk of een product in ons brein te ‘laden’. Door de boodschap origineel te brengen, bijvoorbeeld met een dubbelzinnigheid of een woordspeling, blijven de ontvangers er net wat langer over nadenken. En door rijm of herhaling te gebruiken, vergroot je de kans dat mensen je boodschap onthouden.

Bij een prompt is dat allemaal niet het geval (zie de rechterkolom). Die moet puur aanzetten tot gedrag. Een prompt moet daarom direct begrepen worden. Herkenbaarheid draagt daaraan bij, maar originaliteit kan juist contraproductief werken. Ontvangers hoeven een prompt ook zeker niet te onthouden.

Bron: Online Invloed

Door: Bas Wouters, Joris Groen

Laatste update: 22 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Bas Wouters digitale transformatie digitalisering Joris Groen kennis online invloed Strategie

Verder lezen

2 mrt 2021Strategie
Risicogestuurd beleid: wat is dat én wat vraagt het van ons?
11 feb 2021Strategie
Instrumenten voor waardecreatie
8 feb 2021Businessmodellen
Klantsegmenten, wat zijn dat? - Business Model Monday
4 feb 2021Innovatie
10 strategische keuzes voor de platformeconomie
2 feb 2021Strategie
Gastvrij zijn, waarom zou je?
29 jan 2021Strategie
Icoinic Capital: aanhouden fiatvaluta wordt risicovoller

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing