• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel27 jan 2021

Een vitaal leerklimaat gaat om de balans tussen hoofd, hart en handen

Persoonlijke groei

‘Dan zie je als trainer van die zaaltjes, waarvan de tafels in een U-vorm staan, met op die tafels dikke mappen met spullen, en een powerpoint op het grote scherm. En dat ziet er niet vitaal uit. Het ziet er veel meer uit als het verlengde van een middelbare-schoolklas.’ Volgens trainer en auteur Lex Mulder die het boek Trainen zonder zaaltjesleed schreef, kan dat veel beter. Volgens Mulder kan trainen wel wat speelser en ervaringsgerichter.

Maar let op: met spel worden geen frivoliteiten of flauwe spelletjes bedoeld. ‘Ik heb daar namelijk een godsgruwelijke hekel aan’, zegt Mulder, ‘Dat deelnemers moeten bedenken wat ze zouden doen als ze op een onbewoond eiland zitten, of dat bij een kennismakingsoefening mensen bolletjes wol naar elkaar toe moeten gooien, en als jij dat bolletje dan pakt, ben je aan het woord en dan mag je het naar een ander gooien. Maar dat is wel wat veel mensen met speels associëren.’ Dat bedoelt hij nadrukkelijk niet: ‘Nee, wat ik bedoel is dat je probeert om de realiteit van mensen en hun organisatie te vertalen naar een vorm die speelser is – zowel cognitief als ervaringsgericht – zodat mensen in beweging kunnen komen. Het spel is een vertaling van wat er is, in plaats van dat er een spelvorm bedacht wordt waarin mensen zichzelf moeten herkennen. Ik probeer te kijken: waar zit iemand, waar zit een team, wat is de vraag ? En dan verzin ik daar een werkvorm bij .’

Speels Procesmatig Ervaringsgericht Leren

Mulder goot zijn jarenlange ervaring in een methode die hij SPEL noemt. Dat staat voor Speels Procesmatig Ervaringsgericht Leren en kent een nauwe samenhang tussen theorie en praktijk. De spelvormen gaan vooral over de ervaring, zegt Mulder, die een voorbeeld geeft over een fusie: ‘Dat geeft gedoe in je kop, maar als je je probeert in te leven in de situatie over 2 jaar, als de fusie geweest is, kom je dichter bij die situatie dan wanneer je er alleen maar over nadenkt. En dat is ook spel, spel zoals je dat op het toneel ziet. Dan beleef je een werkelijkheid die nog geen werkelijkheid is, maar die wel zou kunnen komen.’ Het lijkt op visualisatie, maar het is meer dan dat, vertelt de auteur: ‘Visualisatie speelt zich af in het brein alleen en dan kunnen mensen er over vertellen. Maar ik houd visualisaties niet alleen intern maar speel ze in de ruimte uit. Men speelt alsof de fusie over twee jaar al een feit is. Zo probeer ik het met deze aanpak levend te maken.’

Draaiboek niet leidend

Een ander belangrijk aspect van de aanpak van Mulder is procesmatig werken. Hij legt uit wat dat voor hem betekent: ‘Je moet als trainer voortdurend reageren op wat er is. Je draaiboek is niet leidend. Het is bijna een open deur, maar er zijn trainers die het draaiboek volgen, doen een oefening, maar zijn verbaasd dat die oefening niet werkt. Als je procesmatig kijkt naar wat er aan de hand is in die groep, dan moest je die oefening niet doen, of anders doen.’ De grote vraag is hoe je weet wanneer je iets anders moet doen. Dat heeft in de optiek van Mulder enerzijds te maken met vlieguren maken, maar ook met kennis van hoe groepen werken en interacteren: ‘Ik vind dat heel veel trainers te weinig weten over groepsdynamica. Die beschouwen een groep als een verzameling individuen en  kijken alleen naar wat individuen in zo’n groep doen. Als je daar blijft steken en niet kijkt naar de sfeer van de groep in zijn totaliteit, bijvoorbeeld niet kijkt of de veiligheid goed is, dan mis je dus die thermometer waardoor je weet wat je wel of niet kan doen.’

Praktijkvoorbeeld: HET MT en het jaarplan

‘Ik werk met een MT dat zich voorbereid om een jaarplan te schrijven. Ik zit in een ruimte met dat MT en ik voel dat er wat in de lucht hangt, alsof de MT leden opzien tegen het schrijven ervan. Dus ik zet een stoel neer en zeg: die stoel is het te beschrijven jaarplan. Ik vraag de MT leden beurtelings plaats te nemen op die stoel en te verwoorden wat het te schrijven jaarplan als het ware voor appèl op hen doet. Vreemd, een pratend, nog niet geschreven beleidsstuk? Ja. Maar dat is tegelijk juist de kracht van SPEL. Want daarna vraag ik ze om letterlijk positie in te nemen ten opzichte van die stoel. Om door afstand en lichaamshouding te laten zien wat ze ervan vinden. En wat gebeurt: iedereen staat op grote afstand van die stoel, van het jaarplan. Vervolgens kunnen we dus exploreren waarom hun afstand tot het jaarplan zo groot is. Het gevolg is dat ze besluiten om op dit moment geen jaarplan te schrijven.’

Accepteer wat voorbijkomt

Trainen zonder zaaltjesleed
Meer info en bestellen in onze Businezz-shop

Een aspect dat daarbij aansluit noemt Mulder ook in zijn boek. Dat is accepteren van wat voorbijkomt. En dat lijkt in tegenspraak met leerdoelen behalen en dagprogramma’s volgen, zoals dat toch vaak in trainingen verwacht wordt. Mulder ziet die spagaat, maar denkt toch dat het nuttig is om aandacht te geven aan wat er is: ‘Er wordt te veel gekeken naar het doel en te weinig naar de weg die erheen leidt. Het lijkt tempoverlies om aandacht te geven aan wat er op dit moment speelt, maar dat betaalt zich waarschijnlijk dubbel en dwars uit. Het is een spanningsveld tussen wat je te doen hebt in de training, en dat wat zich aandient.’

Als die balans er is, dan ben je als trainer hard op weg naar het creëren van een vitaal leerklimaat. En ownership van de groep. Dat is van essentieel belang om een training te laten slagen. Accepteren van wat voorbij komt, is iets waar de trainer invloed op heeft, maar er zijn ook zaken waar je als trainer niks aan kunt doen, maar die dat vitale leerklimaat wel in de weg staan.

Deze organisatie straalt in alles ‘ikke, ikke, en de rest kan stikken uit’, ga dan niet van mij vragen om een vitaal leerklimaat te creëren.’

Mulder geeft een voorbeeld uit de praktijk: ‘Een vitaal leerklimaat heeft te maken met: dat de bedoeling van de training duidelijk is, dat de achtergrond van de training duidelijk is, dat die klopt met waar de deelnemers zelf  zitten, dan heb je de voorwaarde geschapen dat mensen zich kunnen ontwikkelen. Maar soms kun je op voorhand concluderen dat de voorwaarden om te komen tot een vitaal leerklimaat niet aanwezig zijn. Ik werd  gevraagd om van een groep accountmanagers een team te maken, want ze hadden volgens de organisatie te weinig voor elkaar over. In het voorgesprek  bleek dat de organisatie aan elkaar hing van een bonus-cultuur. Hoe meer je zelf binnen harkt, hoe meer bonus je kreeg. Ik werd bijna boos. Ik zei: Er is een bonuscultuur die de boel gaande moet houden, en dan wil je dat ik met een team op de hei ga zitten om er een team van te maken? Deze organisatie straalt in alles ‘ikke, ikke, en de rest kan stikken uit’, ga dan niet van mij vragen om een vitaal leerklimaat te creëren.’

Maar als die voorwaarden er wel zijn , dan is het een kwestie van rapport maken met de groep om de samenwerking tussen trainer en groep op gang te brengen. ‘En dat begint bij serieus nemen van wat zich aandient, ’ zegt Mulder. ‘Als er een groep is met twijfels over waarom we bij elkaar komen, dan moet ik dat serieus nemen en aandacht geven, zoveel mogelijk speels, om uiteindelijk te komen tot een manier waarop we goed kunnen samenwerken. Ik denk dat hoe serieuzer je dat neemt, je sneller tot een samenwerking komt.’

Ha-ha-ha: Hoofd, Hart, Handen

En dan is het een kwestie van Ha-Ha-ha, volgens de methode van Mulder: Hoofd, Hart en Handen. ‘Dat verwijst naar  een goede balans tussen denken, voelen en doen’, zo verklaart hij. ‘Met denken alleen komen we er niet. Ik ben er overigens tegen om te  zeggen: ga uit je hoofd, want ons  hoofd hebben we niet voor niets gekregen. Denken is belangrijk, maar daar moet voelen en ervaren bij betrokken worden. En als derde: ik heb het ervaren,  ik heb inzicht gekregen, en vervolgens: wat doe ik ermee in de praktijk? Ik probeer die balans te pakken te krijgen, anders is het alleen maar navelstaarderij over diepe gedachtes en gevoelens. We moeten ergens komen.’

Duurzaamheid resultaten

Want dat Mulder vindt dat het wel wat speelser kan, betekent niet dat het gaat om de zachte kant van trainen en ontwikkelen. ‘Het gaat om de duurzaamheid van de resultaten’, zegt Mulder. ‘Procesmatig en speels werken lijkt veel te maken te hebben met soft skills. Maar het is verre van soft, want het heeft er echt mee te maken dat de dingen die je leert ook in het werkelijke leven zoveel mogelijk effect hebben.’

Gun ik het me wel? Gun ik mezelf die promotie, of gun ik het mezelf om in de luwte te zitten?

Hij verduidelijkt weer met een voorbeeld: ‘Mensen zitten in een training met een loopbaanvraag of een dilemma. Dan zitten ze bijvoorbeeld te dubben: moet ik bij mijn baas blijven, of zelfstandig worden? Ik introduceer dan een werkwoordvormenspel. Als je goed luistert hoor je mensen eigenlijk  zeggen: Kan ik het wel? Durf ik het wel? Wil ik het wel? Dan zet ik stoelen in de ruimte. , en De ene stoel staat voor: wil ik het wel, de ander voor kan ik het wel, de volgende voor gun ik het me wel? (In Nederland komt het overigens weinig voor dat mensen zich de vraag stellen: gun ik het me wel? Gun ik mezelf die promotie, of gun ik het mezelf om in de luwte te zitten?) Als je iemand op zo’n stoel gaat zitten dan voelt hij heel sterk en zuiver wat durven betekent, of wat gunnen betekent, wat willen betekent, wat mogen betekent. Zodat het heel snel duidelijk is wat de volgende carrière stap gaat worden. Praktischer en concreter kan het niet, toch?

Achting voor moeizaamheid veranderen

Leestip

Niets meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Vaak is de gedachte dat er maar even snel een training of cursus moet komen om snel resultaten te boeken. Maar die ontwikkeling ziet Mulder met lede ogen aan: ‘We zitten in een spagaat tussen datgene wat het bedrijfsleven wil, namelijk met lange halen snel thuis, en de tijd die nodig is om iets te leren en te ontwikkelen. Ik ben opgevoed als psychotherapeut en ik weet hoe moeilijk veranderen is voor mensen en hoe belangrijk oefenen is. Dus als het te dun en te snel is wat het bedrijf wil, doe ik het niet. Ook omdat ik niet zo gecharmeerd ben van het idee dat alles maar maakbaar is, als je maar wilt. Ik heb erg veel achting voor de moeizaamheid waarmee ontwikkeling gaat. Dus als er te weinig aandacht en  tijd gegeven kan worden aan die ontwikkeling, dan moet ik het niet doen. We hebben daarmee de maatschappelijke ontwikkeling tegen, maar sommige dingen kunnen alleen maar als je het langzamer brengt. Toen ik begon als trainer kon je nog vijf dagen de hei op met een groep. Dat dat kan bijna niet meer. Maar ik denk wel dat veel oefeningen uit mijn boek sneller werken, omdat ze hoofd, hart en handen bij elkaar brengen.’

Aandacht voor wat het moeilijk maakt

In zijn boek beschrijft Mulder vijftig verschillende werkvormen, die allemaal inspiratie kunnen geven bij het geven van goede trainingen. Maar er is één vorm waarvan hij vindt dat iedereen hem zou moeten kennen: ‘Die heeft te maken met blokkades. Ik heb hem geschreven voor een training feedback geven. Ik vind het heel belangrijk dat je mensen niet alleen meeneemt met wat er kan en moet, maar ook in wat tegenhoudt, wat er moeilijk is, lastig is. Want dat vergeten we vaak. Aandacht geven aan wat het moeilijk maakt om feedback te geven of ontvangen in een team. Aan de ene kant is er een wens en verlangen en noodzaak. Maar er is ook een angst en terughoudendheid om het te doen. Als je daar geen aandacht aan geeft, dan kun je een hele dag bezig zijn met oefenen, maar dan krijgen mensen het niet in de vingers, omdat er geen aandacht is voor de andere kant.’

  • Meer informatie over het boek Trainen zonder zaaltjesleed >>>

Door: Eduard van Brakel

Laatste update: 27 jan 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

coachen Interview Lex Mulder opleiden persoonlijke effectiviteit persoonlijke ontwikkeling trainen

Verder lezen

24 feb 2021Persoonlijke groei
Preview Stevig staan in intense situaties - Versterk je balans met Embodied Learning
24 feb 2021Persoonlijke groei
Het inboxmoeras
18 feb 2021Persoonlijke groei
De choreografie van het tweegesprek
15 jan 2021Persoonlijke groei
Afspraak is afspraak
18 dec 2020Persoonlijke groei
Pokkebaan of droomwerk?
16 dec 2020Leiderschap
Introspectie als dagelijkse bezigheid met de STARRA-methode

Reacties

  1. Inge van Erp zegt

    28 jan 2021 om 09:57

    Altijd weer genieten van deze vakman. Voor mij één van de grootste inspirators in het trainers/coachvak. Meer dan 15 jaar geleden volgde ik bij hem een workshop waarna ik al snel trainingen bij hem volgde en steeds meer lef kreeg om mijn trainingen aan te pakken en meer speelser / ervarender aan te pakken. Om een voorbeeld te geven: een kernkwadrant met een team lopen in de ruimte zorgt voor een veel intensere ervaring dan er een maken op papier. Of inderdaad, de stoel in het midden zetten met het onderwerp waar iedereen omheen aan het draaien is. Ineens is het zichtbaar en bespreekbaar en kan er echt worden gewerkt.
    Lex, wederom bedankt voor de inspiratie en ik ga je boek zeker lezen (want ik heb het al).

    Beantwoorden
  2. Yvonne van Dijk zegt

    29 jan 2021 om 14:27

    Het artikel heeft me – als trainers – heel nieuwsgierig gemaakt naar het boek! Ik vraag me af of er ook voorbeelden/werkvormen in staan voor online trainingen?

    Beantwoorden
    • Lex Mulder zegt

      3 feb 2021 om 21:30

      Dag Yvonne,
      Nee, helaas staan die er niet in. Dan zou het een nog dikker boek geworden zijn. Maar met een beetje creativiteit zet je de oefeningen uit het boek zo over naar een online omgeving.

      Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs persoonlijke groei

    Wat is jouw excuus?23 nov 2020
    Fouten en nog meer fouten!28 jul 2020
    De kracht van de ontbijttafel, oftewel: waarom we elkaar vaker in de ogen moeten kijken.18 dec 2019
    Loskomen van tradities20 nov 2019
    De Emotiedokter: Wat zijn emoties en waarom hebben we ze?4 sep 2019
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken persoonlijke groei

    Trainen zonder zaaltjesleed
    Van uitgeblust naar energiek
    The Devil Inside
    Good Talk - How to Design Conversations That Matter
    De juiste vraag
    Mijn Binnenste Buiten
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads persoonlijke groei

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Top 5 beste managementartikelen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing