• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel29 sep 2016

Een werkdag van 5 uur: het kan

Innovatie

Stephan Aarstol, de CEO van Tower Paddle Boards, vond dat zijn werknemers meer vrije tijd moesten hebben. Want dat past bij het product dat zijn bedrijf maakt, namelijk Paddle Boards om op te surfen. Zijn besluit: iedereen werkt nog maar 5 uur per dag.

Dat klinkt leuk, maar in die vijf uur moest wel minstens hetzelfde werk gedaan worden en moesten de groeidoelstellingen van het bedrijf ook gehaald worden. Vanzelfsprekend bleven de werknemers hetzelfde verdienen als toen ze nog fulltime werkten. Ze beginnen nu om 08.00 en werken tot 13.00 uur, de lunchpauze van een uur is afgeschaft, en dus blijft er een boel vrije tijd over.

Aarstol vindt dat de standaard 9-5-banen een cultus van workaholics hebben gecreëerd en dat er te weinig balans is tussen werk en privé-leven. ‘Mensen zijn blij als het vrijdag is en het weekend begint’, stelt hij en noemt dat een vorm van collectieve gekte.

Innovatief en efficiënt

Om de vijfurige werkdag te laten slagen, stimuleert de CEO zijn personeel om innovatief en efficiënt te zijn, want het werk moet wel gedaan worden. Op dagen dat het drukker is, is de productiviteit van zijn mensen 3x zo hoog als voorheen het geval was. Allemaal door efficiënter te werken en de aandacht te geven aan de hoogste prioriteiten. Zijn medewerkers zijn dan wel gelukkig en werken minder, maar hoe zit het dan met de resultaten? Die zijn goed. Vorig jaar was  Tower Paddle Boards de snelst groeiende onderneming van San Diego en de omzet die de 9 medewerkers binnenhalen is ongeveer 9 miljoen dollar.

Volgens Aarstol is het belangrijk om vooral goed te blijven communiceren. Zowel binnen de organisatie, als daarbuiten, naar de klanten toe. De openingstijden van de klantenservice zijn aangepast, en er dus geen 24/7-bereikbaarheid. Ook kunnen klanten producten alleen binnen de gestelde tijden ophalen. Maar dat is geen probleem, want wanneer het goed gecommuniceerd wordt waarom dat zo is, reageert iedereen enthousiast, zegt de CEO.

5-urige werkdag niet voor iedereen

Toch ziet hij ook wel in dat de vijfurige werkdag niet voor iedereen mogelijk is. Bij bereikbaarheidsdiensten, of brandweermannen is het lastig om te invoeren. Ook zitten veel mensen volgens Aarstol zo vastgeroest in het 9-5-denken dat ze er maar moeilijk van los komen.

‘Het was een van de moeilijkste beslissingen uit mijn leven’, erkent hij, maar voor zijn organisatie heeft het gewerkt. Vijf uur per dag werken, hetzelfde doen, betere resultaten halen en meer gelukkige medewerkers hebben.

Door: Eduard van Brakel

Boekentips:

  • Ga doen wat je echt belangrijk vindt
  • Strategie = Executie

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

best practice Businessmodellen creatief denken Innovatie organisatiecultuur Smart Brains Teammanagement

Verder lezen

15 jun 2022Innovatie
Slimme modellen: Wat is de Discover Weekly van jouw branche?
30 mei 2022Innovatie
Wie worden de Amazon en Thuisbezorgd van de blockchain-wereld?
17 mei 2022Innovatie
Epics, features, user stories
6 mei 2022Innovatie
Loslaten om meer grip te krijgen: een mindset
25 apr 2022Innovatie
Waarom het vertrek van DPG Media de genadesteek is voor Blendle
22 apr 2022Innovatie
Supportprofessional digitaal vaardiger dan manager

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs innovatie

    Innoveren? Reken af met deze hardnekkige mythes20 apr 2021
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
  • Boeken innovatie

    SnappStorySnappStory
    Start-up: van idee tot exit
    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Algoritmisering, wen er maar aan!
    Design Denken & Doen
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing