• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel17 nov 2020

Elke dag met positieve energie aan het werk: minder hyperen in 3 stappen

Leiderschap

De winter moet nog beginnen maar veel mensen zijn er al “klaar mee”. “De hele dag achter een scherm vergaderen, dat is niet waarom ik dit werk ben gaan doen!”. Ook lijken in corona-tijd de grenzen tussen werk en privé nog verder te vervagen dan we al gewend waren sinds de smartphone. Wil je met meer positieve energie aan het werk? Lees dan de tips van Patrick Davidson en Hans van der Loo om negativiteit te verjagen. Spoiler alert: vrije dagen en rustmomenten maken mensen veel productiever.

Sinds een paar maanden zijn we allemaal opeens ervaringsdeskundige in thuiswerken. En dus weten we dat het naast voordelen (lees hier: we ervaren meer autonomie) natuurlijk ook nadelen heeft (minder in verbinding met elkaar). Nieuwe dingen leren gaat nu eenmaal met ups en downs gepaard. Maar toch. Het lijkt soms alsof online meetings nog makkelijker gepland worden dan fysieke meetings in het pre-corona tijdperk. “Gangenwerk is er niet meer bij. Je krijgt een document gemaild en dat wordt besproken in een online-meeting via MS Teams of Zoom”, zo zei iemand vorige week tijdens een coachinggesprek. We horen ook van mensen die “parttime betaald krijgen” maar nu ook structureel op niet-werkdagen benaderd worden door collega’s. Het levert nieuwe dilemma’s op in crisistijd. Toch maar die ene mail beantwoorden omdat je “geen zeurpiet” wil zijn?

Minder hyperen in drie stappen

Genoeg over de symptomen, tijd voor actie. Het negatieve is in drie stappen te keren, zo beschreven we in ons boek Werkvuur: stel grenzen, ontstress emotioneel en creëer een wij-gevoel. Als je dit doet, zul je minder ‘hyperen’ (of ’stressen’) en veel meer plezier in je werk ervaren.

Grenzen stellen

Stop allereerst met het verheerlijken van overwerk. Structureel overwerken is niet goed. Hier wat munitie zodat je dit bespreekbaar kunt maken: onderzoek van Stanford University laat zien dat harder werken niet tot betere prestaties leidt. Vrije dagen en rustmomenten maken mensen veel productiever. Onderzoeker John Pencavel van Stanford University berekende dat mensen na 55 uur werken minder productief worden. In 70 uur werken krijg je volgens hem niet meer gedaan dan in 55 uur. Kortom, grenzen stellen. Dit betekent dat je overdag gefocust werkt, maar op tijd de knop omzet en de dag afrondt. Lastig?

Vrije dagen en rustmomenten maken mensen veel productiever

Een goede werkdag rond je af en daarna schakel je uit

Leestip

Niets meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

De afronding kun je op meerdere manieren doen. Wij kijken graag dagelijks terug naar 1 ding dat gelukt is (dankbaarheid), 1 ding dat we hebben geleerd (zowel nieuwsgierigheid als echt willen verbeteren) en kijken vast vooruit wat morgen een geslaagde dag kan maken (werken vanuit de toekomst). En dan zeggen we ‘morgen weer een dag’ en we schakelen uit. Ja, je gelooft het misschien niet maar de wereld draait door, ook wanneer jij uitschakelt….

Haal de druk van de ketel

Bepaal wat echt prioriteit heeft. Kijk ook regelmatig waar je mee kunt stoppen. We zijn gewend dat er altijd iets bij komt maar zijn minder goed in het schrappen van dingen. En dat is nodig om voldoende ruimte te hebben voor de nieuwe dingen die je wil leren en om wendbaar te blijven.

Minder M&M’s

Oftewel minder mails en meetings, hoe doe je dat? Om zelf minder afgeleid te worden en op jouw beurt ook anderen weer minder af te leiden, ga je allereerst zelf minder mails versturen. Je zult vanzelf ook minder mail ontvangen.  Beantwoorden van mails hoeft niet meteen. En zeker niet ’s avonds op de bank terwijl je ontspant (of dat probeert).

Emotioneel ontstressen

Nu je grenzen hebt aangebracht is het tijd voor de tweede stap. Die begint ermee dat je je emoties voortaan (wel) serieus neemt. Vraag jezelf regelmatig van welke werkmomenten je energie krijgt en wanneer je energie lekt. Wat dat laatste betreft is het belangrijk dat je bij negatieve emoties bedenkt wat de oorzaken zijn en welke vragen je daarbij hebt. Maak een lijstje en ga op onderzoek uit.

De oplossingen kun je vinden in nieuwe routines. Kijk om te beginnen eens goed naar het ritme van je werkdag. Sluit dit aan jouw voorkeuren en je leven op dit moment? Probeer met deze inzichten nieuwe routines te ontwikkelen die goed aansluiten bij jouw voorkeuren en bij je rol in het team. Reserveer elke dag een of meerdere tijdstippen waarop je even niet aanspreekbaar bent omdat je geconcentreerd wilt werken (lees hier over de Pomodoro-techniek).

Plan je ‘tussendoorklusjes’ ook in. Doe dat op momenten dat je wel onderbroken kunt worden (en makkelijk weer kunt opstarten daarna). Maak desnoods een korte persoonlijke gebruiksaanwijzing ‘Werken met mij’ zodat iedereen weet hoe jouw bijdrage aan het team het grootst kan zijn. (Meer weten: lees hier hoe Alexander Klöpping dat toepast binnen Blendle).

Plan momenten in waarop je geconcentreerd wilt werken

En tot slot, kijk eens goed naar je taalgebruik

Wij hebben de gewoonte om bij een gesprek of een sessie te noteren hoe vaak onze gesprekspartner de woorden ‘moeten’ en ‘willen’ gebruikt. Doe dat zelf ook eens tijdens de eerstvolgende (online) meeting.

Creëer een wij-gevoel

Dit is volgens veel mensen de meest uitdagende stap, in tijden van remote werken. Laten we daarom interventies voorstellen die je meteen kunt starten. Dat begint met het stoppen van de negativiteit. Dus spreek met elkaar af dat er geen flauwe grappen meer gemaakt worden. Zoals ‘halve dagen werken’ en ‘een vrije dag nemen’ wanneer mensen eerder dan jij stoppen met werken. Draai het om: verras je collega. Bijvoorbeeld door wel te onthouden op welke dag(en) iemand die parttime werkt, niet werkzaam is. Hoe dan ook, bespreek negativiteit met elkaar en laat het niet sudderen tot het te laat is.

Werkvuur - Hoe energieke mensen en teams positieve impact maken
Meer info en bestellen op Businezz

Kom in beweging

Omdat even samen lunchen of bijpraten bij de koffiemachine er niet in zit in corona-tijd, moet je iets anders bedenken. Een wandeling kan uitkomst bieden. Samen wandelen in de buitenlucht of een collega bellen terwijl je de hond uit laat of in je eentje wandelt kan ook nu. Zelf doen we regelmatig coachinggesprekken tijdens een wandeling door de duinen. Onze wandelvariant is erop gericht om meteen impact te maken: op de heenweg praat je bij, vertel je wat er speelt, waar je energie krijgt maar ook wat je mogelijk dwars zit. Op de terugweg kun je samen kijken naar mogelijke oplossingen.

Elke dag 5 minuten

Heb je ook het gevoel van (online-) meeting naar meeting te gaan? Dat herkennen wij. Vandaar dat we een energieke werkvorm hebben ontwikkeld, genaamd ‘Elke dag 5 minuten’ (Lees hier verder)’. Daarmee kun je heel gericht met elkaar bijpraten over voortgang, hindernissen, twijfels en welke actie nodig is. Het is een werkvorm die ervoor zorgt dat je verbonden blijft én gericht op de prestatie die je wil neerzetten als teamlid en team.

Op een rij gezet: tien tips om met meer positieve energie te werken

  1. Stop met verheerlijken van overwerk. Vrije dagen en rust maken je productiever!
  2. Zorg voor een goede dagafsluiting en schakel uit.
  3. Haal de druk van de ketel: kijk ook regelmatig waar je mee kunt stoppen.
  4. Minder M&M’s: plan zelf minder meetings en ga bewuster om met je email.
  5. Neem je emoties serieus. Kijk goed waar je energie van krijgt en lekt.
  6. Ontwerp je eigen werkdag. Zet de kookwekker en plan ook je tussendoortjes zodat je grip krijgt. Je kunt zelfs een persoonlijke gebruiksaanwijzing maken.
  7. Kijk naar je taalgebruik. Turf ‘willen’ en ‘moeten’ in het eerstvolgende overleg.
  8. Stop negativiteit, geen flauwe grappen meer.
  9. Blijf in beweging (wandelen).
  10. Blijf in verbinding, ook op afstand: elke dag 5 minuten.

Tot zover onze tips om met elke dag met meer positieve energie aan het werk te gaan. Uiteraard zijn we benieuwd naar jouw tips. Mail deze naar info@betterday.nl.

Door: Patrick Davidson en Hans van der Loo

Over de auteurs

Patrick Davidson en Hans van der Loo zijn samen oprichter van betterday, een vernieuwend adviesbureau dat opdrachtgevers, zoals Heineken, Vodafone, Stedin en De Nederlandsche Bank, helpt bij vraagstukken als het ontwikkelen van een toekomstvisie, het vertalen van visie en strategie naar gerichte actie en het ontwikkelen van positieve teams. Hun volgende boek gaat over teaming (“teamwork on the fly”).

Verder lezen?

In het boek Werkvuur (Boom Uitgevers, 2019) beschrijven Davidson en Van der Loo hoe energieke mensen en teams positieve impact maken. Voor een online inkijkexemplaar kijk je hier op businezz.nl. Werkvuur, genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2020 ligt in de boekhandels en kreeg in oktober 2019 een paginagroot stuk in NRC Handelsblad.

Laatste update: 17 nov 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Coronacrisis Hans van der Loo HRM Hybride Leiderschap Organisatie organisatiecultuur Patrick Davidson thuiswerken Toekomst van werk en leiderschap Werkvuur

Verder lezen

26 feb 2021Leiderschap
Conflict als bron van verandering: blamefree onderzoeken (Met podcast)
25 feb 2021Leiderschap
‘Managers moeten meer aandacht hebben voor mentale gezondheid’
25 feb 2021Leiderschap
Beter management zonder managers
23 feb 2021Leiderschap
Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?
22 feb 2021Leiderschap
‘Als bestuurder moet je nog meer vertrouwen aan de organisatie geven’
19 feb 2021Leiderschap
Wat doet aanmoedigen met je?

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs leiderschap

    Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?23 feb 2021
    Niemand is onmisbaar. Maar handelen we ook zo?11 feb 2021
    Vroeger bestaat niet meer: managen anno 202127 jan 2021
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken leiderschap

    Gelijkspel wint
    Veldgids Psychologische Veiligheid
    Vergroot eigenaarschap
    Emotionele integriteit
    Remote leiderschap
    Aanmoediging
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing