• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel19 apr 2018

    Ethiek en bedrijfsethiek: de definitie en het vakgebied

    Organisatie

    De Griekse wijsgeer Socrates (470-399 v.Chr.) wordt gezien als de grondlegger van de ethiek. Hij gaf betekenis aan het woord ethiek als zijnde het nadenken over goed handelen (Centrum voor Ethiek en Gezondheid CEG, 2008). De vraag die dan ook bij ethische kwesties centraal staat luidt: wat is goed om te doen in concrete situaties?

    Bij ethiek is het hierbij van belang inzicht te krijgen in het gedrag, gevormd door cultuur, opvoeding en normgeving, en het op een goede wijze handelen door en tussen mensen (Netwerk Bedrijfsethiek Nederland, 2008. Er zijn twee kenmerken van ethiek: reflectie en discussie aan de ene kant, en de praktijk met gerichte vragen aan de andere kant (Centrum voor Ethiek en Gezondheid CEG, 2008).

    Veel soorten ethische problemen

    Door de brede aard van het begrip ethiek zijn er ook veel soorten ethische problemen, die een eigen oplossing vergen. De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) categoriseert deze problemen in drie groepen. Er zijn ethische problemen door onwetendheid, door bijvoorbeeld te weinig informatie. Voorlichting en scholing moeten hiervoor de oplossing zijn. Daarnaast zijn er ethische problemen uit onmacht om het probleem op te lossen, door personeelsgebrek of schaarste. Hiervoor is niet direct een concrete oplossing, maar het is voor de oplossing wel van belang het probleem op te merken en te rapporteren. Tot slot zijn er ethische problemen als gevolg van het ergens niet mee eens zijn, bijvoorbeeld door verschillende, botsende waardesystemen. In dit geval bieden vaak (publieke) debatten een oplossing om tot een consensus te komen (Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, 2008).

    Ethiek is een zeer breed vakgebied en komt in vrijwel alle arbeidsdisciplines voor. Omdat het begrip ethiek ook breed is, betekent dit dat ethiek in elke beroepsgroep een verschillende invulling zal krijgen. Een belangrijke tak van ethiek is de bio-ethiek, waar het gaat om biomedische vraagstukken als genetische manipulatie, abortus, euthanasie, enzovoort. Ook de ethische kwesties op medisch en zorggebied nemen een prominente plaats in het debat in. Daarnaast is ook de ondernemings- of bedrijfsethiek van steeds groter belang geworden. Kijkend naar de maatschappelijke context is deze tak van ethiek een van de belang rijkste, omdat dit alle ondernemingen betreft en de ondernemingen veelal ook met ethische kwesties uit andere vakgebieden te maken hebben.

    Definitie van bedrijfsethiek

    Het Netwerk Bedrijfsethiek Nederland (NBN) geeft als definitie van bedrijfsethiek ‘de studie van en de aandacht voor de ethische aspecten van management en organisatie’ (Netwerk Bedrijfsethiek Nederland, 2008). Doordat binnen het management en de organisatie vrijwel altijd gewerkt wordt met en voor mensen, zowel binnen de organisatie als in interactie met de omgeving, moet ook veel rekening worden gehouden met de effecten van het handelen op de andere personen (Netwerk Bedrijfsethiek Nederland, 2008).

    Bedrijfsethiek is meer in het licht komen te staan door de opkomst van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid. MVO houdt onder andere in dat organisaties meer rekening moeten houden met het onderhouden van meerdere relaties in de samenleving. Organisaties worden afgerekend op het MVO-beleid. Ze zullen hierdoor meer aandacht aan ethische kwesties moeten besteden om de continuïteit van de organisatie te waarborgen.

    Bij duurzaamheid moeten organisaties goed kunnen omgaan met de economische, milieu- en sociale verantwoordelijkheden. Ook dit vergt een toenemende bewustwording, naleving van ethische standaarden en ethisch leiderschap (Netwerk Bedrijfsethiek Nederland, 2008).

    Met de toenemende bewustwording van de gevolgen van het menselijk handelen op de aarde, zijn de eisen die aan ethisch ondernemen gesteld worden ook veranderd. De milieueisen zijn strenger geworden en het toezicht op ondernemingen beter. Bedrijven zullen daarom continu moeten veranderen om aan de huidige norm van bedrijfsethiek te kunnen voldoen.

    Door: Jan Jonker

    Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen

    Boekentips:

    • Professionele Ethiek
    • Het model voor morele besluitvorming
    • Verplichte literatuur voor commissarissen en bestuurders

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    ethiek Jan Jonker MVO organisatiecultuur organisatiepsychologie Strategie

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing