• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel8 jun 2017

    Ga ervan uit dat je niet objectief bent

    Persoonlijke groei

    Cultuurveranderingsdeskundige Carolyn Taylor vertelde me een verhaal over een senior executive die niet van slecht nieuws hield. Hoorde hij slecht nieuws, dan had hij de neiging om de brenger van het slechte nieuws af te straffen.

    Gaandeweg begonnen zijn mensen slecht nieuws voor zich te houden. Ze verzachtten hun boodschap of hielden informatie achter waarvan de baas overstuur zou kunnen raken. Misschien kun je wel raden wat zijn probleem was toen hij naar Carolyn stapte voor hulp?

    “Ik heb het gevoel dat ik niet weet wat er speelt in mijn organisatie”, zei hij tegen Carolyn. “Mensen houden me niet op de hoogte, en ze verbergen dingen voor me.” Hij realiseerde zich niet – althans niet in het begin – dat zijn eigen gedrag het probleem veroorzaakte waarvoor hij een oplossing zocht. Hij had een erg grote blinde vlek.

    Het Johari-venster is een raamwerk dat is ontwikkeld door twee psychologen – Joe en Harry – als instrument om jezelf te doorgronden. Het is een geweldig hulpmiddel voor liminaal denken. Je kunt het voor je zien als een gebouw met vier kamers.

    De vier kamers

    Een van de kamers is open. Die representeert dingen die jij zelf weet én ie anderen over jou weten. Denk hier bijvoorbeeld aan je functienaam of je haarkleur. Je zou kunnen zeggen dat dit de ‘openbare jij’ is. Een andere kamer is verborgen. Deze kamer representeert dingen die jij weet over jezelf die anderen niet weten. Het kan hier gaan om gevoelens die je niet naar buiten brengt of andere dingen die je verborgen houdt voor anderen. Dit is de ‘privéversie van jezelf’. Weer een andere kamer is onbekend. Hier gaat het om dingen die noch jij noch anderen over jou weten. Je zou gevoelens kunnen hebben waarvan je je niet bewust bent. Of je kunt misschien dingen waarvan je niet weet dat je ze kunt. Dit is de ‘onbekende jij’. De laatste kamer is je blinde vlek. Deze kamer representeert dingen die anderen bij jou zien maar waarvan je jezelf niet bewust bent. Misschien vinden mensen je opdringerig maar vertellen ze je dat niet. Dit is je openbare zelf waarvan je je niet bewust bent.

    Overtuigingen

    De blinde vlekken kunnen je effectiviteit verlammen. Maar het kan twee kanten opgaan, uiteraard. Mensen kunnen zelf blinde vlekken hebben als het jou aangaat – ze zien bijvoorbeeld bepaalde kanten van jou niet door hun eigen overtuigingen. Het is heel gemakkelijk om problemen en tegenstrijdigheden te zien bij andere mensen. Het is erg moeilijk om ze bij jezelf te zien.

    Deze illusie van objectiviteit is vaak met name acuut bij senior leiders, omdat mensen de neiging hebben om hun te vertellen wat ze willen horen. Veel problemen die senior leiders het meest willen oplossen zijn op zijn minst gedeeltelijk en doorgaans onbewust veroorzaakt door hun eigen gedrag. Heb je een hardnekkig probleem dat de kop op blijft steken en onhandelbaar lijkt, bedenk dan allereerst eens dat je niet objectief bent.

    Denk er maar eens over na. Als je heel graag een probleem wilt oplossen, dan is het belangrijk voor je. Als het belangrijk voor je is, dan zal het op een of andere manier van invloed op je zijn. Als het grote invloed op je heeft, betekent dat waarschijnlijk dat je niet buiten het probleem staat. Je staat er middenin. Je maakt er deel van uit, waarschijnlijk op manieren waarvan je je niet volledig bewust bent.

    Bron: De kracht van liminaal denken

    Door: Dave Gray

    Het boek: De kracht van liminaal denken
    Je hebt geen formeel gezag, budget of bekrachtiging nodig om liminaal denken toe te kunnen passen. Aan de hand van zes principes (beginselen) en negen oefeningen (praktijken) leer je vervorming van de realiteit te minimaliseren, je begrip te verbeteren en nieuwe mogelijkheden voor positieve veranderingen in je werk en je leven te openen.

    • Meer informatie over De kracht van liminaal denken >>>

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    begeleidingskunde coachen coachend leidinggeven persoonlijk leiderschap persoonlijke effectiviteit persoonlijke ontwikkeling Smart Brains

    Verder lezen

    10 dec 2019Persoonlijke groei
    Waar kom je ’s ochtends je bed voor uit?
    20 nov 2019Persoonlijke groei
    Loskomen van tradities
    13 nov 2019Persoonlijke groei
    Drie componenten voor het bereiken van doelen
    8 nov 2019Persoonlijke groei
    Vertrouwen als kompas - Werken aan een cultuur van vertrouwen
    23 sep 2019Persoonlijke groei
    Doorgrond je eigen spanning in 10 vragen
    19 sep 2019Persoonlijke groei
    Slecht-nieuwstoespraken: hoe geef je die?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over persoonlijke groei

    Waar kom je ’s ochtends je bed voor uit?10 dec 2019
    Loskomen van tradities20 nov 2019
    Drie componenten voor het bereiken van doelen13 nov 2019

    Boeken over persoonlijke groei

    Hooggeëerd publiek
    Ga doen wat je écht belangrijk vindt!
    Liefde voor lerenLiefde voor leren

    Events over persoonlijke groei

    Brochure Management Impact Academy

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing