• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel2 feb 2021

Gastvrij zijn, waarom zou je?

Strategie

Ik hoor je denken: leuk die gastvrijheid, maar wat levert het op? Vergt klantgericht zijn niet genoeg moeite? Succesvolle bedrijven zijn altijd op zoek naar loyaliteit van hun klanten. Een bedrijf met veel loyale klanten heeft een hoger rendement. Uit vele onderzoeken (o.a. Longart, 2010) blijkt dat klanten vooral loyaal zijn aan bedrijven die een positief sociaal-emotioneel contact hebben opgebouwd met hun medewerkers. Mensen zijn loyaal aan andere mensen, minder aan producten.

Sjoerd Boomsma beschrijft in zijn boek De waarde van tevreden medewerkers (2001) het directe verband tussen klanttevredenheid en medewerkertevredenheid. Hij laat zien dat alleen medewerkers die zich gewaardeerd voelen op hun werk en naar hun passie en kwaliteiten kunnen werken, in staat zijn die sociaal-emotionele band te kweken. Is het bedrijfsmatig gezien interessant om gastheerschap te ontwikkelen?

Gastvrijheid leidt tot

Ja, want als een bedrijf zich ontwikkelt op het vlak van gastvrijheid leidt dat tot:

  • zeer tevreden gasten die
  • loyaal zijn die
  • meer besteden en
  • minder klachten hebben en
  • meer positieve mond-tot-mondreclame uiten waardoor
  • medewerkers gemotiveerd worden te werken vanuit hun passie, talenten en kwaliteiten waardoor er
  • een lerende organisatie ontstaat met
  • meer taakvolwassenheid bij medewerkers en
  • hoge werktevredenheid en
  • een lager ziekteverzuim, wat leidt tot
  • loyale medewerkers en uiteindelijk tot
  • financieel rendement.

Het loyaliteitsmodel in figuur 1.1 laat zien dat gastgerichtheid en gastheerschap kunnen leiden tot gastvrijheidsbeleving en daardoor tot loyaliteit bij de gast. Uit onderzoek blijkt (Rucci, Kirn & Quinn, 1998) dat er een significante relatie bestaat tussen hoe medewerkers in hun werk staan, klanttevredenheid en rendement. Een verbetering van medewerkerstevredenheid met een half punt leidt tot 1,3 punt toename in klanttevredenheid en tot 0,5% winstgroei.

Werkplezier door gastvrijheid

Gastheerschap en een gastgerichte organisatie dragen bij aan werkplezier bij de medewerkers, zij kunnen immers hun passie volgen. Meer werkplezier zorgt voor meer loyale medewerkers. Gemotiveerde, loyale medewerkers en loyale, zeer tevreden gasten resulteren in rendement voor het bedrijf. Veel bedrijven streven naar loyale gasten. Er worden miljoenen euro’s uitgegeven aan loyaliteitsprogramma’s. Vaak houden die in dat mensen moreel gedwongen worden klant te blijven.

Echte loyaliteit ontstaat als mensen zeer tevreden zijn, in het bijzonder als ze een sociaal-emotionele band ervaren. Loyale gasten zijn hoog renderende gasten. Ze kennen de organisatie, weten de weg en vragen doorgaans weinig aandacht. Ze zijn fan van een bedrijf en daarmee wandelende reclamezuilen. Daar staat tegenover dat nieuwe gasten werven erg veel geld kost. De vuistregel is dat klanten werven vijf keer duurder is dan klanten behouden.

Loyale gasten zijn fans

Je kunt loyale gasten vergelijken met fans van een voetbalclub. Ook al verliest hun club, de fans blijven erachter staan. Loyale gasten vergeven je kleine foutjes. Met loyale gasten heb je een volwassen relatie. Je trekt ze als het ware in jouw bedrijf. Hun loyaliteit maakt dat zij ook willen dat je nog beter wordt en daar gaan ze je bij helpen. Loyaliteit zegt iets over de toekomst, tevredenheid zegt iets over het verleden.

Loyaliteit van klanten kun je ook ‘kopen’. Zo las ik in een nieuwsbrief van een IT-bedrijf: ‘Als u deelneemt aan de enquête en ons beoordeelt met minimaal een negen, dan waarderen wij dat en ontvangt u van ons een cadeaubon ter waarde van €25.’ Wie houdt wie voor de gek in deze organisatie?

Gastvrijheid niet voor elk bedrijf

Niet elk bedrijf hoeft zich te ontwikkelen op het vlak van gastvrijheid. Het kan een bewuste keuze zijn om te focussen op de laagste prijs of op kwalitatief het beste product leveren. Zo besteedt McDonald’s heel veel geld aan reclame en ‘gratis’ speelgoed om de loyaliteit van heel jonge klanten te ‘kopen’. Hun klanten komen niet primair voor de gastvrijheid en ervaren die daar ook maar beperkt. Dat is niet erg, zo is de bedrijfsformule. Net zoals dat het geval is bij Aldi of Zeeman. Sommige bedrijven zijn zo vervreemd van de klant en de medewerker dat de ontwikkeling naar gastvrijheid veel tijd, moeite en investeringen zal vergen. Er zijn dan zeer ingrijpende veranderingen noodzakelijk.

Gastvrijheid levert dus geld op. Daarom willen bedrijven erin investeren. Maar het draait niet alleen om geld, sommige mensen zijn gelukkig ook een beetje idealistisch ingesteld. Ze zien dat hun bedrijf niet alleen bestaat om winst te maken. Zij willen ook bijdragen aan de maatschappij en de samenleving. Ze willen de wereld mooier maken, menselijker en willen werken binnen bedrijven waar de menselijke maat centraal staat.

Wat betekent gastvrijheid voor medewerkers?

Wat betekent gastvrijheid voor de medewerkers? Veel mensen hebben een passie voor gastvrijheid, zij zijn ‘mensenmensen’. Het volgen van je passie is een van de krachtigste menselijke drijfveren. Het geeft energie, plezier, innovatiekracht en het zorgt voor intrinsieke motivatie. Ambachtsmensen hebben passie voor hun vak. Wie wordt er gelukkig van een spreadsheet invullen of een keurig ingebonden rapport overhandigen? Trots wel, maar gelukkig …?

Mood Maker
Meer info en bestellen op onze Businezz Shop

Ik in elk geval niet. Het gevoel van geluk en passie ontstaat vooral door het contact met mensen. Als je aan het einde van de werkdag thuiskomt, praat je toch vooral over opvallende contacten met collega’s en gasten? Mensen leven voor waardering, het gevoel dat ze voor een ander belangrijk zijn. De wederkerigheid van gastvrijheid maakt dat je plezier in je werk hebt. Er is dus een directe relatie tussen gastvrijheid, passie en werkplezier. Als jij gepassioneerd bent, kun je gastvrijer zijn en geeft dat je werkplezier. Andersom werkt het ook: als je lekker aan het werk bent, merkt je gast het ook. Daardoor ontvangt je bedrijf een hoger rendement. Dat is de reden waarom bedrijven niet alleen moeten investeren in hun systemen en gebouwen, maar vooral in hun mensen. Zij maken gasten loyaal.

Gastvrijheid en een positieve bedrijfscultuur

Uit onderzoek (Fowler & Christakis, 2009) blijkt dat als je in een positieve omgeving leeft, de kans op gelukkig zijn 25% hoger is dan in een negatief gestemde omgeving. De moeite waard om te werken aan die positieve, gastvrije omgeving. En dat is slechts een zijde van de medaille. Uit ander onderzoek (Seppälä & Cameron, 2015) blijkt dat bedrijven met een positieve werkcultuur ook beter renderen.

Bedrijven met een prestatiegedreven werkcultuur hebben 50% hogere ziektekosten; 80% van de bedrijfsincidenten en doktersbezoeken zijn te relateren aan stress. Hierbij blijkt dat hoe hoger men zich bevindt in de hiërarchie van de organisatie, des te groter is de kans dat men overlijdt aan de gevolgen van stress. In datzelfde onderzoek wordt melding gemaakt dat in dit type organisaties 37% meer verzuim is, 60% meer fouten gemaakt worden en er 18% minder productiviteit is. Redenen genoeg om te streven naar een positieve bedrijfscultuur!

Maar hoe doe je dat als leider van een bedrijf? Bevorder sociale relaties binnen het werk, wees empathisch, zet je ego opzij en moedig mensen aan om met je te praten over hun problemen. Mood Makers doen het nog eenvoudiger, ze volgen gewoon hun hart.

Bron: Mood Maker

Door: John Hokkeling

Laatste update: 01 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

John Hokkeling klant centraal klantgerichtheid Kwaliteitsmanagement Strategie

Verder lezen

2 mrt 2021Strategie
Risicogestuurd beleid: wat is dat én wat vraagt het van ons?
22 feb 2021Strategie
Een prompt, wat is dat?
11 feb 2021Strategie
Instrumenten voor waardecreatie
8 feb 2021Businessmodellen
Klantsegmenten, wat zijn dat? - Business Model Monday
4 feb 2021Innovatie
10 strategische keuzes voor de platformeconomie
29 jan 2021Strategie
Icoinic Capital: aanhouden fiatvaluta wordt risicovoller

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing