• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel12 jul 2022

    Gedachteloosheid verminderen

    Innovatie

    In 1967 schreven de vooraanstaande futurologen Anthony J. Wiener en Herman Kahn een 431 pagina’s tellend magnum opus met de titel The year 2000: A framework for speculation on the next thirty-three years. Het boek staat vol voorspellingen, voornamelijk over technische ontwikkelingen en innovaties: van toepassingen van nieuwe materialen en technologieën (lasertechnologie, grondtransport) tot verbeterde operatietechnieken voor geslachtsveranderingen bij kinderen en volwassenen.

    De auteurs voorspelden ook zowel de opkomst van thuiscomputers die huishoudens zouden regelen en zouden communiceren met de buitenwereld als het gebruik van persoonlijke pagers (een soort mobiele telefoons). Achteraf is het makkelijk om hun voorspellingen af te doen als onvermijdelijke, voorzienbare ontwikkelingen. Maar vergelijk het toekomstbeeld van Wiener en Kahn dan eens met dat van Ken Olsen. In 1977, tien jaar verder in de toekomst dan Wiener en Kahn, zei hij op een congres van de World Future Society: ‘Er is geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou moeten hebben.’ Saillant detail is dat Olsen aan het hoofd stond van Digital Equipment Corporation, een van de grootste computerbedrijven in die tijd.

    Soms ook er naast

    Hoewel ze gelijk hadden over computers, zaten Wiener en Kahn ernaast met een aantal andere voorspellingen. Taxi’s zijn niet vervangen door geruisloze helikopters, de hemel wordt niet verlicht door kunstmatige manen en ruimtevaart is nog geen onderdeel van het dagelijks leven. Ook is onze levensverwachting niet gestegen tot 150 jaar. Jammer genoeg.

    Wiener en Kahn vonden deze missers niet erg. Waarom niet? De werkelijke reden dat ze zich met de toekomst bezighielden en nadachten over mogelijke veranderingen in de komende decennia was om, in hun eigen woorden: ‘de rol van gedachteloosheid te verminderen’. Ze omschreven hun werk als ‘een kader voor speculatie’; hun doel was verduidelijking, niet voorspelling.

    Het signaal en de ruis

    Laten we gaan naar veranderingen tijdig herkennen, de eerste ontwikkelingsdimensie van ons visionaire vermogen. Net als Wiener en Kahn streven wij er niet naar om juiste of zelfs ook maar nauwkeurige voorspellingen van de toekomst te doen. In plaats daarvan willen we ons bewuster worden van veranderende werkelijkheden, we willen voelsprieten ontwikkelen voor de zwakke signalen dat de toekomst misschien een andere richting op gaat dan de huidige of verwachte richting. Dan kunnen we beter worden in het herkennen van zulke signalen en hun potentiële impact wanneer ze zich in een vroege vorm openbaren.

    Collegereeks Excelleren in Vrouwelijk leiderschap
    Klik hier voor meer info en aanmelden

    Je vermogen om veranderingen tijdig te herkennen vormt de kern van wat leiderschapsexpert Warren Bennis adaptive capacity noemt, aanpassingsvermogen. ‘Ik realiseer me nu dat de enige vaardigheid die absoluut essentieel is voor leiders – de belangrijkste vaardigheid – aanpassingsvermogen is. Door hun aanpassingsvermogen kunnen leiders snel en intelligent reageren op onverbiddelijke verandering,’ stelt hij. Volgens hem vormen aanpassingsvermogen, visie, authentieke stijl en integriteit de vier ‘hoekstenen’ van leiderschap. In het boek Anticipeer ga ik hier dieper op in.

    Aanpassingsvermogen

    Samen met Robert Thomas bestudeerde Bennis meer dan veertig leiders, zowel jonge (tussen de 21 en 34 jaar oud) als oudere (tussen de 70 en 82 jaar oud), voor hun boek Geeks and geezers. Ondanks een paar verschillen tussen de twee groepen kwamen Bennis en Thomas erachter dat al deze leiders een goed aanpassingsvermogen hadden: het vermogen om flexibel te zijn en zich aan te passen aan nieuwe situaties en contexten. De auteurs noemden de leiders met het grootste aanpassingsvermogen first-class noticers: deze leiders zijn in staat om een hoge mate van contextintelligentie, inzicht in de verandering van hun omgeving, te creëren.

    Deze intelligentie voor context hangt nauw samen met onze dimensie van veranderingen tijdig herkennen; bij beide gaat het om het vermogen om relevante inzichten te vergaren waardoor je veranderingen eerder opmerkt dan anderen. Om het in technische termen uit te drukken: de intelligentie voor context verbetert je vermogen om het signaal van de ruis te onderscheiden. Het signaal is de belangrijke informatie die je wilt opvangen, de vroege waarschuwingssignalen. De ruis is gewoon nieuws, entertainment of een leuk weetje, niet iets om te onthouden of je zorgen over te maken.

    Bron: Anticipeer

    Door: Rob-Jan de Jong

    Laatste update: 15 jul 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Innovatie Rob-Jan de Jong vrouwelijk leiderschap

    Verder lezen

    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig
    15 jun 2022Innovatie
    Slimme modellen: Wat is de Discover Weekly van jouw branche?
    30 mei 2022Innovatie
    Wie worden de Amazon en Thuisbezorgd van de blockchain-wereld?
    17 mei 2022Innovatie
    Epics, features, user stories
    6 mei 2022Innovatie
    Loslaten om meer grip te krijgen: een mindset
    25 apr 2022Innovatie
    Waarom het vertrek van DPG Media de genadesteek is voor Blendle
  • Blogs innovatie

    Innoveren? Reken af met deze hardnekkige mythes20 apr 2021
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
  • Boeken innovatie

    SnappStorySnappStory
    Start-up: van idee tot exit
    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Algoritmisering, wen er maar aan!
    Design Denken & Doen
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing