• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel8 feb 2022

    Genderdiversiteit als hot topic

    Organisatie

    Genderdiversiteit is een hot topic: in de media lees je bijna wekelijks een artikel over het onderwerp. Ook op de hr-afdelingen van steeds meer organisaties staat diversiteit op de agenda. In hoeverre dit ook bij hun bestuurders en toezichthouders het geval is, hangt vaak af van de interesse van individuen binnen bestuurskamers, en ook van de mate waarin zij overtuigd zijn van de noodzaak van het onderwerp. En laat ik maar meteen een knuppel in het hoenderhok gooien: je zult als organisatie alleen divers worden als dit streven gedragen en uitgedragen wordt door en vanuit het hoogste aanwezige orgaan. Anders blijft het een ‘hobby’ van hr, met weinig kans op impact.

    Wat versta ik onder diversiteit?

    Diversiteit betekent eigenlijk niets anders dan verscheidenheid. Op de werkvloer praten we over culturele diversiteit als het gaat om mensen met verschillende etnisch-culturele achtergronden, bij genderdiversiteit om de verhouding tussen mannen en vrouwen. Als we het breder bekijken, hebben we het over diversiteit binnen organisaties en teams als de mate waarin het personeelsbestand bestaat uit werknemers met een verschillende nationaliteit, geaardheid, geslacht (gender), leeftijd, geloofsovertuiging en (culturele) afkomst.

    Eigenlijk zou je diversiteit nog een laag verder willen verdiepen, en ook zorgen voor de aanwezigheid van mensen die verschillend ‘denken en doen’. Dat staat volledig los van de eerdergenoemde kenmerken die ‘meer meetbaar’ zijn, want niet alle mannen of vrouwen denken en doen hetzelfde, en aangaande etniciteit is het maar de vraag met welke culturele
    afkomst mensen zichzelf associëren.

    Diversiteit op de werkvloer is de aanwezigheid van de mix aan verschillende medewerkers, wie ze zijn, maar ook hoe ze denken en doen.

    Diversiteit duidt de gevarieerdheid van mensen, dat wil zeggen wie er in organisatieteams feitelijk op de stoelen zitt en. Inclusiviteit laat zien wat je met die diversiteit in de praktijk doet: kunnen medewerkers in hun ‘uniek- en anders-zijn’ op de werkvloer ook ‘zichzelf’ zijn?

    Ik focus mij primair op genderdiversiteit, dus op de aanwezigheid van mannen én vrouwen op de werkvloer, maar eigenlijk zijn de adviezen toepasbaar op elke groep mensen die op dit moment een minderheid vormen in jouw organisatie. Wat overeenkomt is dat groepen die in de minderheid zijn over het algemeen niet vanzelf komen bovendrijven; daar moet je actief iets voor doen.

    Van moeten naar willen

    Met een bindend vrouwenquotum heeft de overheid genderdiversiteit opgelegd. Organisaties zullen deels dus wel diverser moeten worden. Veel interessanter is hoe we dat ‘moeten’ kunnen ombuigen naar ‘willen’, omdat dit veel motiverender en kansrijker is. Daarbij helpt het om je af te vragen: wat is het probleem dat we ermee oplossen, of wat is de winst die het ons gaat opleveren? De veranderingsbereidheid en de handelingssnelheid zullen namelijk afhangen van de aantoonbare urgentie en de grootte van de pijn of de winst, of in ieder geval de erkenning daarvan.

    Er zijn verschillende redenen waarom je als organisatie divers wilt zijn of worden. Voor sommige organisaties is dat het gelijkheidsprincipe: overtuigd zijn van de noodzaak om mensen gelijke kansen te geven.

    Gelijkspel wint
    Op de Longlist van Managementboek van het Jaar. Klik hier en bestel op Businezz

    Genderdiversiteit: gelijke rechten

    In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is vastgesteld dat mannen en vrouwen dezelfde rechten hebben, en binnen de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals of sdgs) is het terugdringen van de verschillen binnen landen, in de breedste zin des woords, expliciet benoemd. Wat hier dicht tegenaan ligt is de wens voor ‘representatie’: de overtuiging dat een organisatie, of die nou maatschappelijk of commercieel is, in haar medewerkersbestand een afspiegeling moet zijn van de samenleving.

    Als ik, van alle meetbare kenmerken, geslacht en etnische achtergrond er even uitlicht, zien we dat Nederland eind 2020 bijna 17,5 miljoen inwoners telde, waarvan ongeveer 50 procent vrouwen. Ruim vier miljoen Nederlanders (24,6 procent) hebben een migratieachtergrond (inwoners van wie ten minste één ouder buiten Nederland is geboren).

    Voor een juiste afspiegeling van de samenleving zouden teams dus bij voorkeur gelijkelijk uit mannen en vrouwen moeten bestaan, en voor een kwart uit mensen met een migratieachtergrond. We weten dat dit nu bij lange na niet zo is.

    Betere beslissingen en innovatiekracht

    Naast het gelijkheidsprincipe zijn er ook vanuit een businesscasebenadering redenen om voorstander te zijn van diversiteit. Waar veel organisaties in het verleden, en deels nog steeds, grotendeels bestonden uit ‘homogene teams’, weten we ondertussen dat het samenbrengen van diverse perspectieven ertoe leidt dat vraagstukken vanuit verschillende hoeken worden bekeken, dat belangen beter worden meegenomen en afgewogen, en dat besluitvorming ‘ronder’ plaatsvindt, met betere beslissingen als resultaat.

    Met een homogene groep van mensen, die op dezelfde manier naar de wereld kijken, is het praktisch onmogelijk om tot ‘inclusieve’, laat staan vernieuwende, ideeën te komen. bcg deed onderzoek naar de innovatiekracht van organisaties en concludeerde dat bedrijven met een bovengemiddelde diversiteit een substantieel groter deel van de omzet uit innovatie (45 procent van het totaal) genereerden dan bedrijven met een ondergemiddelde diversiteit (26 procent). Dit vertaalde zich in algehele betere financiële prestaties. Diversiteit leidt tot creatief teamwork en een hogere graad van het vinden van innovatieve oplossingen. Opgeteld levert het organisaties, naast betere resultaten, een groter vermogen op om zich aan te passen aan een veranderende omgeving.

    Bron: Gelijkspel wint

    Door: Leonie van Mierlo

    Laatste update: 08 feb 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    diversiteit Gelijkspel wint inclusie Leonie van Mierlo Managementboek van het Jaar 2022

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing