• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel18 mei 2022

Goed speechen: maak getallen concreet

Persoonlijke groei

Een bijzondere uitdaging als het om concretiseren gaat, is het concreet maken van getallen. Zeker in beleidsspeeches komen we veel getallen tegen: de studieschuld van studenten loopt op tot 18 miljard euro, we geven 8 miljard euro aan het onderwijs, onze winst dit jaar was 1,5 miljoen euro. Getallen met een hoog abstractiegehalte, want de meeste mensen hebben nog nooit zoveel geld bij elkaar gezien.

Geschatte leestijd: 3 minuten

Inhoudsopgave

  • Menselijke maat
  • Hoe origineler hoe beter

Menselijke maat

Het is daarom belangrijk die getallen concreet te maken. Dat doe je door ze een menselijke maat te geven. Meestal door een vergelijking te maken, bijvoorbeeld: 18 miljard euro, dat zijn 12,5 miljoen Macbooks of bijna 7 miljard biertjes (berekende het Interstedelijk Studenten Overleg in 2017). Dat is nog vrij abstract, dus ga liever nog een stapje verder. Als we uitgaan van 800.000 studenten in het hoger onderwijs is dat 22.500 biertjes per student, dus ruim 61 biertjes per avond (elke avond!).

Meestal zijn de cijfers kleiner en is de ‘vertaling’ naar de menselijke maat makkelijker. Bijvoorbeeld: 600 duizend werklozen betekent dat er in 1 op de 12 gezinnen iemand onvrijwillig werkloos is. Dat kun je dan nóg behapbaarder maken: dat betekent dat er bij u in de straat bijna 4 mensen werkloos zijn. Of, zoals Jelmer Mommers van De Correspondent berekende: een Boeing 747 tankt 190.000 liter kerosine. Dat is vier badkuipen per passagier.

Maar ook als de getallen al kleiner zijn, en mensen zich er iets bij kunnen voorstellen, kan het nog steeds nuttig zijn ze concreet te maken. Dan blijven ze echt hangen. Bijvoorbeeld: dat kost 500 euro, net zoveel als de maandelijkse boodschappen van een gemiddeld gezin. Of: dat kost 50 euro, net zoveel als je maandelijkse telefoonrekening. Het is natuurlijk belangrijk dat de vergelijking past bij het publiek. Bij autoliefhebbers kun je een getal bijvoorbeeld vergelijken met de kosten van een auto: een Ferrari 450 of een Fiat 600.

Hoe origineler hoe beter

De speechschrijver
De kunst en kunde van een goede toespraak. Klik hier en bestel op Businezz

Wat zeker geldt: hoe origineler je menselijke maat, hoe beter die blijft ‘plakken’. Een vergelijking die allang niet meer blijft plakken is die met voetbalvelden. Ewout Sanders schreef er een mooie column over (NRC, 2019): ‘De meeste mensen hebben wel een beeld bij een voetbalveld en in gedachten kun je er een paar bij optellen, maar boven de vier of zes velden wordt dat beeld tamelijk abstract. Duizend of tweeduizend voetbalvelden betekent dus simpelweg “heel groot”. (…) Hoe groter het aantal voetbalvelden, hoe bespottelijker de vergelijking in mijn ogen wordt. Zeker als het voetbalveld opduikt in wonderlijke vergelijkingen als vierduizend voetbalvelden aan asbestdaken in Brabant.’

Inderdaad, voetbalvelden zijn nogal saai en spreken niet tot de verbeelding. En die verbeelding aanspreken is nou juist het doel van een concretisering. Dus kun je cijfers ook wat humorvoller vertalen, zoals dit memo in de lift van de Hospital Club in Londen: ‘Maximum gewicht: 9 personen of 1000 kilo OF 1 paard, 5050 bananen, 6666 kippeneieren, 2941 duiven, 10.526 munten van één pond.’

Bron: De speechschrijver

Door: Renée Broekmeulen

Laatste update: 18 may 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Aan de slag effectief communiceren Renée Broekmeulen speechen spreken in het openbaar toespraak

Verder lezen

1 jul 2022Persoonlijke groei
Eenderde van werknemers heeft last van angst of depressie
27 jun 2022Persoonlijke groei
Dialoogkaarten: Sturing geven aan je ontwikkelidentiteit
20 jun 2022Persoonlijke groei
Wat je kunt leren van violisten en Marco van Basten
14 jun 2022Kennisfestival
Krachten die op je comfortzone inwerken
3 jun 2022Persoonlijke groei
Superfalen: Iets mag slecht zijn voordat het goed wordt
1 jun 2022Persoonlijke groei
Speechen: Zorg voor een sterk begin
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs persoonlijke groei

    Mopperend op Blue monday? Jij niet! Yeah!17 jan 2022
    Koester verveling15 nov 2021
    Wat je als manager kunt leren van een psychopaat4 jun 2021
    Wat is jouw excuus?23 nov 2020
    Fouten en nog meer fouten!28 jul 2020
  • Boeken persoonlijke groei

    De Corporate Yogi
    Politiek sensitief aan de slag
    Het SUPERBREIN-geheim
    De krakende comfortzone
    Einde discussie
    Walk your meetingWalk your meeting
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads persoonlijke groei

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Top 5 beste managementartikelen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing