• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel13 aug 2015

    Het geheim van superteams

    Teammanagement

    Het heet sociaal kapitaal. En je kunt het laten groeien. MIT-onderzoekers analyseerden teams die buitengewoon effectief zijn in creatieve probleemoplossing. Wat maakt ze zo veel beter?

    IQ alleen doesn’t do the job, blijkt. Intelligentie heeft ondersteuning, veiligheid, oprechtheid, onderlinge connecties en vertrouwen nodig om te gedijen. Onderscheidend blijkt dat superteamleden zeer alert zijn op elkaars sociale behoeften. De sociale sensibiliteit is groot, ze scoren hoog op empathietests. En het onderzoek maakt duidelijk hoe cruciaal de rol van dit ‘sociaal kapitaal’ kan zijn. Zonder een hoge graad van sociaal kapitaal ontstaan niet het levendige debat en de gedachtewisselingen die je voor het oplossen van complexe problemen nodig hebt.

    Floreren door diversiteit

    Het concept sociaal kapitaal komt uit onderzoek naar samenlevingen in tijden van stress. Hoe overleven ze? Hoe floreren ze? Sociaal kapitaal is het onderliggende gevoel van verbondenheid dat een sfeer van onderling vertrouwen creëert. Het blijkt van vitaal belang in de context van organisaties, waar veranderingen, onverwachte situaties en ambiguïteit aan de orde van de dag zijn. Een hoge graad van sociaal kapitaal schept een klimaat van veiligheid en eerlijkheid, dat organisaties productiever en creatiever maakt. Een omgeving waarin je elkaar onbeschroomd vragen kunt stellen. Behulpzame mensen versnellen de onderlinge kennisdeling, en daarmee de expertise van het geheel.

    Dat heeft directe impact op je winst, kosten, productiviteit en efficiency blijkt uit onderzoek. Een hoge graad van sociaal kapitaal schept bovendien een context waarin je het met elkaar oneens kunt zijn zonder te worden afgestraft. Het is een vicieuze cirkel: op een goede manier uitgevochten creatieve conflicten genereren sociaal kapitaal, dat op zijn beurt conflicten veilig en constructief maakt. Onenigheid en diversiteit zijn katalysatoren van probleemoplossing en verbetering.

    Kapitaalaanwas: zo doe je dat

    Investeren in het aanhalen van de band tussen teamleden vergroot de productiviteit en verkleint risico´s. Tekenend: de Amerikaanse luchtverkeersveiligheidsorganisatie rapporteert dat 73% van de incidenten zich voordoet als teams voor de eerste keer samenwerken. De sleutel voor het laten groeien van je sociaal kapitaal: vergroot de empathie en creëer interactie. MIT-onderzoekers ontdekten dat de interactiepatronen in allerlei organisaties even belangrijk zijn voor de productiviteit als alle andere factoren samen (individuele intelligentie, vaardigheden, persoonlijkheid, de inhoud van de discussies). Wat er gebeurt tussen mensen – ook bij informele gesprekken – maakt meetbaar verschil voor de productiviteit. Reden waarom sommige bedrijven aan ‘collectief restaureren’ doen (iedereen tegelijk met pauze sturen): het is een kans om sociaal kapitaal op te bouwen.

    Bronnen: TED Ideas, 5 mei 2015; Margaret Heffernan, Beyond measure: the big impact of small changes (TED Books/Simon & Schuster).

    Boekentips:

    • Handboek teamcoaching
    • Topteams
    • Teams in flow

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    samenwerken teambuilding Teammanagement teamontwikkeling Teams

    Verder lezen

    18 aug 2022Samenwerken
    Teams: Waarom is onderlinge afhankelijkheid belangrijk?
    10 aug 2022Teammanagement
    Het managementteam: meer dan een ritueel
    26 jul 2022Projectmanagement
    Het projectteam, een team bij uitstek
    22 jun 2022Leiderschap
    De invloed van ‘Multiple Team Membership’ op Goed Werk
    21 jun 2022Samenwerken
    Florerende teamleden: zorg voor de juiste voedingsbodem
    8 jun 2022Teammanagement
    Psychologische veiligheid; niet ‘nice-to-have’ maar een ‘must-have’

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Boeken teammanagement

    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Echt coachend leidinggeven
    Walk your meetingWalk your meeting
    Topservice voor veeleisende klanten
    Spelen met samenwerking
    Opgavegericht Teamleren
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing