• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel27 feb 2018

    Het platform: wat is het, en hoe gebruik je het?

    Innovatie

    Om in steeds wisselende combinaties te kunnen samenwerken en om een digitaal businessmodel te bouwen, hebben de spelers in een digitaal ecosysteem een structuur nodig die de samenwerking ondersteunt en die de coördinatie van activiteiten tussen de spelers, de werkverdeling, faciliteert: een platform.

    De definitie van een platform is een (digitaal en smart) organisatiemodel dat gebruikmaakt van een gedeelde basis van gestandaardiseerde organisatiebouwstenen: technologieën, infrastructuren, afspraken, competenties en standaarden of protocollen op basis waarvan meerdere toepassingen kunnen worden ontwikkeld. In het platform worden competenties en functies geïntegreerd die nodig zijn om producten en diensten te leveren aan eindgebruikers.

    Een platform kan worden opgericht door één speler die zijn product, dienst of infrastructuur open maakt en beschikbaar stelt aan derden. Het kan ook ontstaan doordat meerdere spelers hun competenties bundelen of overlappende competenties samenvoegen om deze zo te versterken en effectiever samen te kunnen werken.

    Platform kan groeien tot wereldwijde standaard

    Een platform kan klein beginnen in een organisatie, bijvoorbeeld twee typen auto’s die gebouwd worden op hetzelfde onderstel. Vervolgens kan het extern gedeeld worden met directe partners binnen de bedrijfstak of sector om uiteindelijk uit te groeien tot een industriebrede of wereldwijde standaard.

    Het woord ‘platformen’ of ‘platforms’ wordt ook veel gebruikt voor websites waar partijen informatie delen. In dit boek (De kracht van platformen – red) staan platformen centraal die door meerdere partijen, afdelingen of organisaties, worden gebruikt en op het niveau van een sector of groter kunnen worden gedeeld, en die behoren bij een ecosysteem van innoverende partijen.

    Figuur 4.1 — Krachtenbundeling via platformen kan globaal op drie manieren: doordat één speler zijn infrastructuur beschikbaar stelt aan anderen en er een gespecialiseerde taakverdeling ontstaat (links), omdat partners krachten bundelen en daarbij elk wat inbrengen (midden) of omdat ze overlappende, gedeelde activiteiten samenvoegen (rechts).

    Platform is de nieuwe digitale organsiatievorm

    Het platform integreert technologische, economische en sociale elementen. Deze zijn onderling nauw met elkaar verbonden: de gekozen platformarchitectuur bepaalt het type samenwerking, en andersom: de gedeelde cultuur van samenwerken en concurreren zou zich moeten weerspiegelen in de platformarchitectuur. Het platform is de nieuwe digitale organisatievorm die het niveau van de individuele organisaties overstijgt.

    Platformen zijn bedrijfskundig gezien een assemblage van micro-organisaties of organisatorische processen die samen een geheel vormen. Technologisch vormt het platform de gedeelde infrastructuur die uit gestandaardiseerde en modificeerbare bouwstenen bestaat.

    Meerzijdige marktplaats

    Economisch hebben platformen vaak het karakter van een tweezijdige of meerzijdige marktplaats: op het platform interacteren vragers en aanbieders met elkaar en wisselen zij waarde uit. Het zijn geïntegreerde producten en diensten die als pakket worden aangeboden, waarop toepassingen kunnen worden ontwikkeld en waarbij gebruikers betrokken worden, vaak via een marktplaats. In alle gevallen zijn het bouwstenen die op verschillende manieren in elkaar kunnen ‘pluggen’. En op die manier bieden platformen nieuwe kansen.

    Bron: De kracht van platformen

    Door: Maurits Kreijveld

    Het boek: De kracht van Platformen

    In De kracht van platformen geven futuroloog Maurits Kreijveld en zijn medeauteurs nieuwe, spannende inzichten in de op platformen gebaseerde innovatiestrategieën van succesvolle bedrijven. Daarbij worden markten bekeken die al te maken hebben gekregen met de disruptieve invloed van platformen, en sectoren die hier in de nabije toekomst mee te maken gaan krijgen, zoals de zorg, de maakindustrie, de landbouw en de banken. U leert hoe u zelf een goede platformaanbieder kunt worden en kunt profiteren van de platformen die door anderen zijn opgestart.

    • Meer informatie over De kracht van platformen >>>

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    digitalisering disruptie disruptieve innovatie Innovatie Maurits Kreijveld Platformen

    Verder lezen

    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig
    12 jul 2022Innovatie
    Gedachteloosheid verminderen
    15 jun 2022Innovatie
    Slimme modellen: Wat is de Discover Weekly van jouw branche?
    30 mei 2022Innovatie
    Wie worden de Amazon en Thuisbezorgd van de blockchain-wereld?
    17 mei 2022Innovatie
    Epics, features, user stories
    6 mei 2022Innovatie
    Loslaten om meer grip te krijgen: een mindset

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs innovatie

    Innoveren? Reken af met deze hardnekkige mythes20 apr 2021
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
  • Boeken innovatie

    SnappStorySnappStory
    Start-up: van idee tot exit
    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Algoritmisering, wen er maar aan!
    Design Denken & Doen
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing