• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel19 feb 2021

Het procescanvas in de praktijk: een digitale GGD

Kwaliteitsmanagement, Procesmanagement, Zorgmanagement

Een Gezondheidsdienst staat voor de uitdaging een digitaal zorgdossier te implementeren. Het maken van een procescanvas helpt hen om te zien welke processen dit raakt. Ook zien zij dat het niet enkel een ICT-systeemuitdaging gaat worden, maar dat de gevraagde gedragsverandering waarschijnlijk vele malen groter gaat worden.

Zoals een puzzel gemakkelijk lijkt op de doos, zo wordt het een stuk ingewikkelder als alle puzzelstukjes door elkaar liggen, of er niet zijn. Dat is nu precies het doel van het procescanvas: aan de gang gaan met de losse elementen en deze zo in elkaar passen dat het beeld compleet is, zodat je alles overziet.

Ook de GGD in onderstaand voorbeeld heeft zo’n puzzelreis doorgemaakt. De organisatie laat zien wat voor hen de belangrijke elementen (processtappen uit het canvas) waren, en hoe zij die uiteindelijk in elkaar hebben gepast:

Relevante belanghebbenden

  • De overheid (RIVM) eist structurele en uniforme vastlegging van gezondheidsgegevens
  • De medewerkers willen zorg verlenen zonder hoge administratieve last
  • De klant/burger wil zijn cliëntdossier snel en gemakkelijk kunnen inzien
  • De gemeenten willen relevante informatie over gezondheid van de burgers voor beleidsvorming

Strategische organisatiedoelen

  • Digitalisering en automatisering van dienstverlening
  • Datagedreven organisatieverbetering voor efficiëntere en betere zorg
  • Continuïteit van zorg borgen
  • Kunnen monitoren van gezondheidsontwikkelingen van de burgers op de lange termijn

Sleutelprocessen

Registratieprocessen:

  • Uitvoeren intake / behandelen zorgvraag
  • In zorg nemen
  • Vaccineren individu

Rapportageprocessen:

  • Terugmelden aan instanties / ketenpartners
  • Rapporteren en verantwoorden
  • Informeren / voorlichten / trainen
  • Uitvoeren onderzoek naar collectieve gezondheid

Procescriteria vanuit de klant

  • 100% duidelijkheid wie, wanneer, wat registreert in het digitaal zorgdossier
  • De cliënt ontvangt dé perfecte uitleg over gebruik van het dossier op het juiste moment

Knelpunten huidige werkwijze

  • Veel verschillende werkwijzen voor registreren in Digitaal Zorgdossier.
  • Vaak eerst op papier en daarna (met vertraging en grotere kans op fouten) digitaal

Beoogde werkwijze

  • Digitale registratie tijdens consult
  • Gelijke werkwijze voor registratie op alle locaties

Storend gedrag

  • Zorgpersoneel ziet registratie niet als onderdeel van het zorgproces
  • Dikke afdelingsmuur (=weinig samenwerking) tussen registrerend zorgpersoneel en rapporterende beleidsmakers

Gewenst gedrag

  • Zorgpersoneel ziet registratie als een essentieel onderdeel van de job
  • Beleidsmakers zijn aangesloten op het zorgproces en toetsen de rapportages bij het zorgpersoneel

Veranderpad

Hoofdstappen

  • Ontwerpen huidig en gewenst proces
  • Selecteren en inrichten Digitaal dossier
  • Implementeren en intrainen gewenst proces

Randvoorwaarden

  • Het elektronisch dossier moet 100% operationeel zijn over 15 maanden
  • Er is budget voor software en externe begeleiding
  • Er is capaciteit van projectleider en gebruikers
Procescanvas - Samen werken aan betere processen
Meer info en bestellen op onze Businezz-shop

Sturing en indicatoren

Toevoegen aan reguliere rapportages:

  • Klachten van RIVM
  • Databetrouwbaarheid
  • Doorlooptijd registratie

Structuur

  • Projectleider
  • Key-users van digitaal dossier als vertegenwoordiging van alle gebruikers

Verbeteren en vernieuwen

  • Key-users halen verbeteringen op en proceseigenaar monitort procesprestaties
  • Jaarlijkse procesreview en opstellen verbeterplan

Het procescanvas is een krachtig instrument voor het werken aan een betere organisatie. Het helpt je processen sneller, beter, goedkoper en verantwoorder te maken en te houden. In Procescanvas zijn alle twaalf bouwstenen voorzien van tips en technieken om met elke processtap aan de slag te gaan. Dit voorbeeld van de digitale GGD is daarin ook visueel uitgewerkt.

Door: Renco Bakker en Willem Spronk
Bron: Procescanvas. Samen werken aan betere processen

Laatste update: 18 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

digitalisering Kwaliteitsmanagement management in de zorg Procescanvas Procesmanagement Zorgmanagement

Verder lezen

2 mrt 2021Strategie
Risicogestuurd beleid: wat is dat én wat vraagt het van ons?
26 feb 2021Leiderschap
Conflict als bron van verandering: blamefree onderzoeken (Met podcast)
23 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)
10 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Paradoxale dialoog maakt het verschil: van kantelen naar schakelen
Vraag achter de vraag
9 feb 2021Organisatie
Intervisie: de vraag achter de vraag
1 feb 2021Kwaliteitsmanagement
Het VVFPP-model: lean als verbeterproces

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)23 feb 2021
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing