• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel22 dec 2015

    Het vak opnieuw uitvinden

    Verandermanagement

    Hoe kun je wezenlijk interveniëren in maatschappelijke vraagstukken als je wordt ingehuurd door de bestuurder of directeur van één organisatie? 

    Oftewel wordt geacht te kijken naar een klein segmentje van het complete vraagstuk en vanuit 1 perspectief? Dat kan niet. En dus besloten we een Masterclass ‘Nieuw Adviseren’ te organiseren om met collega-adviseurs ons vak opnieuw uit te vinden. Ik leerde het meest van twee praktijkverhalen, waarin ondernemend adviseren centraal stond.

    Wings for Aid
    In het eerste praktijkverhaal vertelde Barry Koperberg over zijn project ‘Wings for Aid’.
    Hij werd door de TU Delft als organisatieadviseur uitgenodigd om de faculteit Lucht en Ruimtevaart te helpen hoe zij hun kennis beter zouden kunnen valoriseren (bruikbaar zouden kunnen maken voor de praktijk). Wandelend door de grote hal met ronde onbemande vliegtuigjes, vroeg Barry of de TU Delft ook samenwerkt met de auto-industrie. De auto-industrie weet hoe je grote volumes produceert. Dit soort onbemande vliegtuigjes zouden in massaproductie toch niet meer dan 15.000 euro per stuk hoeven te kosten?

    Rijdend in de auto naar huis, hoort Barry op de radio een medewerker van het Rode Kruis vertellen dat hulpgoederen onmogelijk op de plaats van bestemming kunnen worden gebracht. Eigenlijk zouden ze een fijnmazig distributienetwerk tot hun beschikking moet hebben. Maar ja, met kapotte wegen en hoge bergen …

    Barry vraagt in een volgend gesprek bij de TU Delft of het idee al bestaat: onbemande vliegtuigjes als een fijnmazig netwerk in gebieden, waar hulpgoederen moeten worden afgeleverd. Het blijkt nog niet te bestaan; het blijkt financieel haalbaar en het blijkt technisch haalbaar. De TU Delft geeft echter aan dat je een ondernemer moet zijn om het voor elkaar te krijgen. Het is politiek niet eenvoudig en je hebt de medewerking van zoveel partijen nodig. Barry verandert in overleg met zijn opdrachtgever zijn rol van organisatieadviseur in ondernemer en start samen met de TU Delft, de TU Eindhoven, het Ministerie van Defensie, het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking, het Rode Kruis en nog een aantal partijen het initiatief ‘Wings for Aid’.

    Oogziekenhuis
    In het tweede praktijkvoorbeeld vertelt Roel van der Heijde van het Oogziekenhuis in Rotterdam over de samenwerkingsverbanden die zijn gesloten vanuit het leidende principe ‘we leren alleen van de beste’.
    Een onverwachte samenwerking met Albert Heijn helpt hen de voorraden op nul te houden. Omdat iedere dokter als kind eigenlijk piloot had willen worden, helpt de niet gebruikelijke samenwerking met KLM om een cultuur van veilig werken te ontwikkelen. Piloten komen vanuit hun ervaring meekijken in het oogziekenhuis en doen suggesties ter verbetering van de veiligheid. De dokters nemen de adviezen graag aan van hun collega’s met drie strepen op hun mouw. Een verrassende samenwerking met Boijmans van Beuningen (het museum in Rotterdam) helpt hen de ruimten zo in te richten dat de angst bij patiënten maximaal gereduceerd wordt. Uiteraard adviseert het Oogziekenhuis Boijmans bij het maken van een optimale bezoekersrouting. Het Oogziekenhuis heeft namelijk op dezelfde vierkante meters vier keer zoveel bezoekers in huis als het gemiddelde ziekenhuis in Nederland. Alles gebeurt met gesloten beurzen. Naast deze drie voorbeelden volgen nog vele andere samenwerkingen, die je niet zo 1-2-3 bij een oogziekenhuis zou bedenken.

    De toegevoegde waarde van de nieuwe interventiekundige? Hij of zij is bereid om ook zelf maatschappelijk te ondernemen en heeft een groot netwerk, waardoor zijn of haar klanten kunnen leren van de beste!

    Shirine Moerkerken is auteur van het boek ‘Hoe ik verander – Anders interveniëren in organisaties en maatschappelijke vraagstukken’.
    Tip: Gratis webinar met Shirine Moerkerken op donderdag 25 februari 2016.

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Achtergrond Column

    Verder lezen

    21 jul 2022Verandermanagement
    Verschillen tussen individuele ontwikkeling en taaksysteemontwikkeling
    7 jul 2022Verandermanagement
    ‘Ik weet nog niet hoe het wel moet, maar deze reorganisatie doen we in ieder geval niet zo’
    6 jul 2022Verandermanagement
    Dood tij
    22 jun 2022Verandermanagement
    Romeintje spelen
    17 jun 2022Verandermanagement
    Een redenering voor veranderen
    15 jun 2022Verandermanagement
    Realtime archiveren

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs verandermanagement

    Haantjescultuur11 feb 2022
    Inspiratie en resonantie18 okt 2021
    Vijf over twaalf24 aug 2021
    Wanneer de leiding haar verantwoordelijkheid niet neemt23 aug 2021
    Wat doe je met een verandermoe team?23 aug 2021
  • Boeken verandermanagement

    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Conflict eren
    Het kleine boek voor grote verandering
    Traag Versnellen
    Veranderen met appreciative inquiry
    Mintzberg in essentie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing