• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel10 okt 2018

    Het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma

    Procesmanagement

    Organisaties die Lean werken spreken vaak ook over Lean Six Sigma (LSS). LSS is een verbeteraanpak waarbij op een gestructureerde manier verbetermogelijkheden worden geïdentificeerd, geanalyseerd en verbeteringen worden geïmplementeerd.

    Het is een combinatie van continu verbeteren en de instrumenten van Lean met de projectmatige aanpak en (statistische) analysetechnieken van Six Sigma. Dit betekent in onze visie dat er veel aandacht is voor het halen van verspillingen uit processen, het in kleine stappen continu verbeteren en de bijbehorende mindset, houding en het gedrag van medewerkers. En dit betekent dat er beperkte(re) aandacht is voor statistische analyses en het reduceren van variatie in processen.

    Lean is in onze visie laagdrempeliger dan Six Sigma en daardoor toegankelijker voor medewerkers. Weliswaar wordt Six Sigma in een latere fase vaak toegevoegd wanneer onderbouwing voor het implementeren van veranderingen belangrijk wordt. Een belangrijk verschil is daarnaast dat vanuit Six Sigma wordt gewerkt met een strakke projectstructuur (DMAIC) en dat Six Sigma een projectmatige insteek
    kent, terwijl Lean meer wordt beschouwd als een filosofie en ‘way of life’ die vooral uitgaat van ‘logisch nadenken’ (‘boeren verstand’). De DMAIC kan een nuttige aanvulling zijn op Lean wanneer complexe problemen moeten worden geïdentificeerd en opgelost die vragen om een analyse op basis van feiten en/of statistische analyses.

    Lean: van hype naar verbetercultuur
    Cover Lean: van hype naar verbetercultuur
    Bouwstenen voor een lean transformatie in de publieke sector

    Bij de DMAIC worden vijf fasen doorlopen:

    1. define-fase
      waarin het probleem wordt gedefinieerd, het verbeterproject wordt afgebakend, een stakeholder– en risicoanalyse plaatsvinden en een beknopt projectplan wordt opgeleverd;
    2. measure-fase
      waarin inzicht wordt gegeven in het probleem of het proces, er een 0-meting wordt uitgevoerd en belangrijke procesinformatie wordt verzameld;
    3. analyse-fase
      waarin de belangrijkste oorzaken worden geïdentificeerd voor het oplossen van het probleem;
    4. improve-fase
      waarin de verbetermaatregelen worden bedacht en uitgetest aarna middels een 1-meting wordt nagegaan wat het effect is van de verbetermaatregelen. Hierna kan worden besloten om de verbetermaatregel te implementeren;
    5. control-fase
      waarin het verankeren van de verbeteringen voor de lange termijn centraal staat.

    Bron: Lean: van hype naar verbetercultuur

    Door: Daniel Niezink, Manon Diepenmaat, Paul van Tiel en Erik Ruijters

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Kwaliteitsmanagement lean methode lean six sigma Procesmanagement

    Verder lezen

    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Procesmanagement
    Het Enterprise-architectuurmodel
    4 jun 2022Procesmanagement
    Met deze stappen verhoog jij de productiviteit van je medewerkers
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs procesmanagement

    Een gezonde dosis Lean-allergie is een zegen voor je organisatie25 sep 2020
    Het belang van context bij veranderingen5 feb 2018
    'Ik hou niet van procedures'Procedures, waarom bestaan ze eigenlijk?25 okt 2017
    Een verbetercultuur verlangt het omarmen van onzekerheid.Voedend leiderschap als bron voor een Lean Verbetercultuur19 sep 2017
    Continu Verbeteren en aglie zijn onlosmakelijk met elkaar verbondenContinu Verbeteren, ook van je digitale processen: je klant verwacht niet anders!15 sep 2017
  • Boeken procesmanagement

    Regisseer de keten
    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Cover Lean: van hype naar verbetercultuurLean: van hype naar verbetercultuur
    Project Canvas
    Procesbeheersing in de industrie
    Het Procesmanagement Modellenboek
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads procesmanagement

    Whitepaper: Veerkrachtig organiseren met FRAM
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing