• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel11 dec 2020

    Het weerbericht voor de onderstroom

    Organisatie

    Een techniek die je in interactie met de groep gebruikt om samen naar de onderstroom te kijken, is getiteld: ‘het weerbericht’. Het weerbericht gebruik je wanneer de groep vastzit door rondcirkelend edge-gedrag. Door de dubbele signalen en herhalende patronen zichtbaar te maken die mensen zelf niet meer zien doordat ze er middenin zitten, hef je de groepsblindheid voor het eigen onvermogen op.

    Terugkoppeling op neutrale toon

    In het weerbericht geef je op neutrale wijze weer welk gedrag en herhalingen je in de groep waarneemt. Dit doe je zonder mening, analyse, goedkeuring of afkeuring. Gewoon opsommen en teruggeven van wat er in de groep is aan edge-gedrag en welke dingen rondcirkelen. Maak gebruik van de taal en woorden die de groep zelf ook gebruikt. Vermijd interpretaties, mooie technische formuleringen of slimme analyses hoe het zo gekomen is.

    Net als bij een letterlijk weerbericht zeg je: ‘de zon schijnt met af en toe een bui’ en niet ‘en dat komt waarschijnlijk door een verandering in het hogedrukgebied’. Je bent namelijk niet uit op een rationele discussie over ‘hoe het zo gekomen is’.

    Voorbeeld

    Een voorbeeld van een weerbericht is: ‘In de groep zien we regelmatig mensen in en uit lopen. Zodra het over de planning gaat, is er een onrustig gewiebel op stoelen. Het is al drie keer voorgekomen dat als iemand iets wilde zeggen over de gemaakte afspraken, hij werd onderbroken. Wanneer Ali iets op tafel legt wat hem aan het hart gaat, pakken mensen koffie en al vier keer hebben we het uiteindelijk over de naderende vakantie gehad en niet over het onderwerp dat op de agenda staat.’

    Na het weerbericht ben je stil en wacht je af. Het effect zal zijn dat mensen zich plotseling bewust worden van wat ze doen. Het edge-gedrag komt in het groepsbewuste, waardoor iedereen zich opnieuw moet gaan verhouden tot deze inzichten en moet bepalen wat ze ermee gaan doen. Meer dan eens roept het beluisteren van een weerbericht gevoelens van frustratie, ongeloof, schaamte en verdriet op: waarom doen we dit zo?! Soms besluit een groep om de onderstroom niet in te duiken, waardoor de status quo in stand blijft. Maar omdat de groep zich nu bewust is van de actieve rollen en de vermijding van het werkelijke gesprek , is ontkennen of ergens niet over spreken ook een bewuste ‘daad’.

    De timing is belangrijk

    De timing van een weerbericht is erg belangrijk. De groep heeft een gevoel van urgentie nodig om de sprong te wagen en het ongezegde uit te spreken. Wanneer je te vroeg bent, heeft de groep nog geen last van het rondcirkelen en edge-gedrag en zal dan vaak reageren in de trant van: ‘Dat zeg jij nu wel, maar dat is gewoon toeval, hoor.’

    Deep Democracy
    Te koop in onze Businezz-shop

    Ben je te laat, dan is er al zoveel irritatie en onveiligheid dat het lastiger is geworden om de gevoelige thema’s te bespreken. Als vuistregel houd je drie tot vier keer rondcirkelen aan.

    Wanneer er bereidheid is om de onderstroom in te duiken, en de koe bij de horens te vatten, kun je het niet-gevoerde gesprek gaan voeren. Dit gespreksmodel is erop gericht dat alle innerlijke stemmen ruimte en spreektijd krijgen, zodat de groep haar collectieve wijsheid weer kan benutten.

    Bron: Deep Democracy

    Door: Jitske Kramer

    Laatste update: 07 dec 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag Deep Democracy effectief communiceren Jitske Kramer managementmodel organisatieontwikkeling team

    Verder lezen

    14 jan 2021Organisatie
    Teamsucces: wat is dat eigenlijk?
    13 jan 2021Organisatie
    Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    12 jan 2021Organisatie
    Werken aan emotionele integriteit: Workshop Filminspiratie
    11 jan 2021Organisatie
    "Een organisatie moet bloeien en bruisen"
    30 dec 2020Organisatie
    Organisatorische cholesterol
    28 dec 2020Organisatie
    Check-in: zo doe je het goed

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs organisatie

    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
    Wat een slak ons kan leren over snelheid17 dec 2020
    Ver-Dragen: het jaar in 12 columns van Danielle Braun16 dec 2020
    Hoezo groeien?10 dec 2020
    Breek je tent af23 nov 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken organisatie

    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
    Tribaal kantoorgedoe
    Bezonomics - Leren en winnen van Amazon
    Ondernemen met impact
    Teamtastisch - kaartenset
    Oogst van oplossingen
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing