• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel24 jul 2019

    Hoe bouw je een sterk merk in de zorg?

    Zorgmanagement

    Zorginstelling Pluryn publiceerde onlangs het boek ‘Sterk merk in de zorg’. Met dit boek deelt de organisatie voor jeugdzorg en gehandicaptenzorg haar kennis en ervaring over het belang én het bouwen van een sterk merk in de zorg.

    sterk merk in de zorg

    Het boek beschrijft hoe je een onderscheidende positie krijgt in de markt én in het hoofd van je doelgroep. Met een eigen karakter en een goede reputatie en een unieke set van associaties die je als zorgorganisatie wenst te creëren en te behouden. Een merk dat relevant, herkenbaar en aantrekkelijk is voor medewerkers en cliënten.

    Het boek Sterk merk in de zorg is het derde uit de serie ‘Power tot the people’, vertelt medeauteur Sjors van Leeuwen. De eerste twee boeken gaan over invoering en toepassing van (online) marketing in de zorg. Beide boeken beschrijven hoe Pluryn dit heeft aangepakt en wat de belangrijkste lessen zijn geweest.

    Hoe bouw je een goed merk?

    Van Leeuwen werkt als adviseur al meer dan vijftien jaar op het gebied van marketing in de zorg o.a. via het Zorgmarketingplatform. Tijdens bijeenkomsten die hij verzorgt voor onder meer brancheverenigingen merkt hij dat het onderwerp leeft bij veel zorgorganisaties. ‘Hoe voeren we marketing in, hoe pakken we dat aan als zorginstelling? Hoe bouw je een goed merk? Deze thema’s zijn actueel bij veel zorginstellingen. Je moet doordacht kiezen voor een of twee merken en daar je mensen en middelen voor inzetten. Want ook als je niets doet, ben je een merk. Er bestaat altijd een beeld: ‘de thuiszorg is altijd laat’, of ‘in de ouderenzorg stinkt het altijd’. Het beeld dat van jou als instelling bestaat: sluit dat aan bij wat je wilt graag wil en bij je waarden?’

    Ook als je niets doet, ben je een merk. Er bestaat altijd een beeld over jou als zorginstelling.

    Bouwstenen

    In Sterk merk in de zorg passeren een groot aantal bouwstenen de revue zoals merkpositionering, merkbelofte (pay-off), internal en external branding (ambassadeurs) en het bieden van toegevoegde waarde door unieke waardeproposities en merkactivaties.

    Zorg voor budget en mandaat

    Marian Draaisma, medeauteur van het boek, heeft bij Pluryn de marketing opgezet. Zij heeft een reclame-achtergrond en was voorheen ondernemer. Dat merk je aan haar aanpak, zegt Sjors van Leeuwen. ‘Wat dat betreft loopt Pluryn wel voorop als het om marketing gaat. Inmiddels zijn er meer zorgorganisaties die marketing serieus hebben opgepakt, maar er is nog steeds een grote middengroep die zoekende is.’

    Marketing 4.0
    Meer leren over marketing? Lees Philip Kotler: Marketing 4.0

    Merken geven houvast

    ‘Mensen houden van merken, ook in de zorg’, zegt Marian Draaisma. ‘Merken geven patiënten, medewerkers, verwijzers en zorginkopers herkenning, vertrouwen en houvast. Merken maken het leven gemakkelijk. Je weet wat je kunt verwachten én krijgt. Je hebt een sterk merk als medewerkers er trots op zijn. Maar het bouwen van een sterk zorgmerk is geen eenvoudige opgave.’

    Merkcanvas

    Het boek staat boordevol praktische inzichten, praktijkvoorbeelden, concepten, tips en tools (zoals het merkcanvas) die men kan gebruiken bij het ontwikkelen en doorvoeren van het merkbeleid. Het boek vormt een uitstekend hulpmiddel voor iedereen die zich wil oriënteren op of bezighoudt met marketing, communicatie en merkbeleid in de zorg.

    Het boek ‘Sterk merk in de zorg’ is hier verkrijgbaar.

     

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    marketing Zorgmanagement

    Verder lezen

    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    12 jul 2022Organisatie
    Frank Deuring: Mensen zijn bang om op hun lazer te krijgen van de baas
    8 jul 2022Zorgmanagement
    Samenwerken: Weet welk effect je wilt bereiken
    4 jul 2022HRM
    Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
    28 jun 2022Zorgmanagement
    Patiëntoverdracht met de stoplichtmethode
    28 jun 2022Zorgmanagement
    De kracht van ‘Sorry’

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs zorgmanagement

    Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden4 jul 2022
    Leiderschap en vreemde mensen - column Gabriël Anthonio22 nov 2021
    Wat als richtlijnen geen richting geven? Een actuele casus over het tonen van risicoleiderschap28 apr 2021
    Nijpende kwesties benepen oplossen31 dec 2020
    Publieke ruimte25 okt 2020
  • Boeken zorgmanagement

    Het Nederlandse zorgstelsel in een notendop
    Ruimte voor regie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads zorgmanagement

    Sectorstudie_ZorgWelzijnWhitepaper: Hoe energiek zijn medewerkers in Zorg en Welzijn?
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing