• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel29 nov 2016

    Hoe maak je een toxische medewerker onschadelijk?

    Leiderschap

    Een toxische medewerker is wat anders dan een moeilijke medewerker. Toxische medewerkers richten niet alleen schade aan maar besmetten ook anderen met hun gedrag. Ze brengen een energievretend patroon op gang van elkaar frustreren en naar beneden halen.

    Het effectiefst tegen zo’n sluimerende ziekteverwekker is uiteraard ontslag. Maar dat kan niet zomaar. Een paar do’s en dont’s voor de overbruggingsperiode.

    Wel doen
    •    Met de persoon in kwestie praten, diep graven naar wat het gedrag veroorzaakt en counseling aanbieden om het gif met wortel en al uit te roeien.
    •    De persoon kristalheldere feedback geven en de kans geven om te veranderen. Deze mensen hebben niet altijd in de gaten hoe destructief hun gedrag is. Beschrijf het gedrag en de effecten ervan concreet, bespreek welk gedrag je wél wilt zien en maak samen een keihard verbeterplan.
    •    Met sancties dreigen en die ook uitvoeren. Zoek uit wat de medewerker persoonlijk echt belangrijk vindt (bijvoorbeeld een promotiekans, thuis werken) en pak hem daarop aan.
    •    Breng de interactie van de toxische medewerker en de rest van je team terug tot het minimum. Denk: minder gezamenlijke vergaderingen, meer vanuit huis werken, het kantoor anders indelen, projecten opnieuw toewijzen.

    Niet doen
    •    De situatie als eerste aankaarten bij de andere medewerkers. Laat ze er zelf eerst mee aankomen en zelf suggesties geven.
    •    De persoon in kwestie proberen te ontslaan als je zijn gedrag, de impact ervan en jouw respons niet eerst heel zorgvuldig hebt gedocumenteerd. Inclusief ondersteunend bewijsmateriaal: formeel ingediende klachten, beoordelingsgesprekken, 360-graden feedback enzovoort.
    •    Je zo laten afleiden door de kwestie dat je ander werk en je verantwoordelijkheden verwaarloost.
    Feit: sommige mensen zullen nooit veranderen, omdat ze het niet kunnen of niet willen. Uit onderzoek blijkt: 4% van de stoorzenders gedraagt zich zo omdat ze er lol in hebben en denken dat ze ermee weg komen. Gun ze die lol niet.

    Bron: Harvard Business Review

    Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Leiderschap persoonlijk leiderschap Teammanagement

    Verder lezen

    18 jan 2021Leiderschap
    De kurkentrekker: zo gebruik je hem als leider
    14 jan 2021Leiderschap
    Leiders zijn onmisbaar
    8 jan 2021Leiderschap
    Competenties van aanmoedigende leidinggevenden
    8 jan 2021Leiderschap
    Een derde van werkend Nederland is trots op manager
    7 jan 2021Leiderschap
    Recensie Iedereen risicoleider - 'Praktisch, laagdrempelig en vooral logisch'
    6 jan 2021Leiderschap
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs leiderschap

    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na29 dec 2020
    Onder de grootste boom groeit niets13 dec 2020
    Leiderschap en kunstmatige intelligentie3 dec 2020
    De verzuchting van een manager: over hoe trends over elkaar heen rollen1 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken leiderschap

    Aanmoediging
    Netwerkleiderschap kaartenset
    Topteams - samen bergen verzetten
    De-kracht-van-organisch-leiderschapDe kracht van organisch leiderschap
    Zwitsers-ZakmesHet Zwitsers zakmes van de leider
    Pitch en Win
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing